Režie:
Brad AndersonScénář:
Scott KosarKamera:
Xavi GiménezHudba:
Roque BañosHrají:
Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, John Sharian, Michael Ironside, Anna Massey, Lawrence Gilliard Jr., Reg E. Cathey (více)Obsahy(1)
Hrdina existenciálního hororu Trevor Reznik je osamělý, uzavřený a tichý mladý muž. Až na to, že vypadá trochu přepadle, vyhlíží jako tisíce obyčejných mladíků, kteří navečer přijdou z práce, často poklábosí se servírkou z kavárny a občas své jednoznačnější touhy uspokojují prostřednictvím profesionálky - a pak jdou spát. Trevor ovšem spát nejde - už rok totiž trpí nespavostí, která však nemá nic společného s banální insomnií, nutící vás uvařit si první kávu za rozbřesku. Fyzicky i psychicky vyčerpaný mladík, pracující v zatuchlé dílně u soustruhu, už celé měsíce bojuje s noční můrou, z níž se nelze probudit. Svou roli v ní hraje děsivá nehoda, již Trevor zavinil (nebo snad ne?), kolegové z práce, Trevorova oblíbená call girl Stevie, tajemný plešoun Ivan a sympatická číšnice Marie. Kdo z nich je však skutečný a nic nepředstírá? Je Trevor obětí nějaké podivné hry, nebo je on sám bezcitným manipulátorem? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (918)
Filmu dávam 4* a piatu pridávam špeciálne za herecký výkon Christiana Balea. Okrem toho, že som sa celý čas s hrôzou v očiach nemohla vynadívať na jeho koncentrákovú vychrtlosť, bola som uhranutá aj jeho absolútne prirodzeným a vierohodným hereckým prejavom. Mechanik je mysteriózny, atmosférický, depresívny, ale hlavne zaujímavý a dobrý film. Aj keď som skoro začala tušiť, čo sa s Trevorom deje, príbeh ma bavil a prekvapoval až do konca. Limov komentár to všetko krásne sumarizuje. ()
Brad Anderson se mezi mnou ostře sledované režiséry nominoval ihned po vynikajícím horroru Session 9 (jeden z asi čtyř nejlepších, jaké ve 21.století vznikly). Mechanik prokázal Andersonovy vysoké kvality, a ač není čistým horrorem, přízračně děsivou atmosféru dokáže navodit mnohem lépe než většina z nich. Je to kvalitní mysteriozní film, v němž Anderson opět ukázal, jak dobře dokáže pracovat s psychologií postav v uzavřených kolektivech (zde parta ze soustružnické dílny). Prostředí oné dílny působí stejně deprimujícím dojmem bezvýchodnosti, jak tyto industriální prostory často působí na vnímavé jedince i ve skutečnosti. Proto na mě Reznikovo zdánlivé šílenství nechávalo zcela věrohodný dojem, a dokázal jsem ho chápat. Výše zmíněné (stejně jako vychrtlý hlavní hrdina, podivná tajemství a záhadné vzpomínky) mě do sebe vtáhlo natolik, že jsem v žádném případě neměl šanci vytušit pointu, o které se zde zhusta píše jak moc byla dopředu (dokonce prý od samého začátku) odhadnutelná. Samotná pointa mě pak překvapila přibližně stejně jako ta v Session 9 - rozhodně mi nepřivodila žádné zklamání, spíš jistou katarzi. V obou případech jsou pointy podstatné, a zpětně logicky vysvětlují celý příběh. Tyto dva Andersonovy nejlepší snímky jsou si v lecčems podobné, jen právě jejich úplný závěr staví oba do jiných rovin. Dávám velmi silné 4*, a těším se s čím mistr přijde teď. ()
Film je vcelku podařenou sondou do světa paranoiou pronásledovaného člověka. Myslím, že tohle je asi každému jasné už od začátku. V tomto smyslu nelze očekávat žádné překvapení a je na kžadém jak se k tomu postaví. Já s tím nemám problém, protože film má své kouzlo. Již od začátku se mu daří udržovat diváka v neustálých obavách z čehosi neurčitého, co je všudypřítomné. Co říct k Chrustianu Baleovi? Role šílenců mů svědčí. Jako herec je nejepší v roli buď fanatických šílenců, nebo fanatických obhajců dobra. A zde vytvořil po Patricku Batemanovi dalšího věrohodného psychouše Reznicka, jehož sehrál tak zarputile, až vážně uvažuju o tom, jestli i sám herec je vůbec psychicky v pořádku. Vybízí se otázka, jestli skutečně musel zhubnout až tolik, přeci jen dobrý herec by si měl poradit i jinak. Na druhou stranu to dodává pstavě Reznicka až patologický rozměr. Film mi připomněl novější Černou labuť, která se zabývá podobnými tématy, ale mnohem lépe. ()
Společně s American Psycho jde o nejlepší výkon Christiana Balea. Opět totální psychopat, který nehraje pouze očima, ale tělem. Pro svou roli obětovat zdraví je fascinující. Během čtení scénáře už Baleovi kolovala postava Trevora v žilách, začínal si představovat svou zdevastovanou postavu, co všechno obětuje pro svou roli, už to zasluhuje velké uznání pro herectví (podobně jako Heath Ledger, který za vyčerpanost herectví a prášků ve 28 letech umřel). Bale chtěl jít pro svou postavu až na 45kg, ale tomu štáb nedovolil. El Maquinista je černota, která přetrvává. ()
Perfektní snímek s naprosto dokonalou depresivní atmosférou, která mne pohltila a nedovolila mi se od snímku odpoutat. Christian podal výkon doslova na hraně svých možností :). Místy mi přišel, že snad musí zkolabovat, protože takhle se obětovat pro roli se skutečně hned tak nevidí. Brad Anderson je talentovaný režisér a už se velmi těším na jeho nastavající film, který má premiéru za pár měsíců. K plnému počtu tomu chybí opravdu velmi málo....... ()
Galerie (56)
Photo © Paramount Classics
![Mechanik - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/709/159709345_23e050.jpg)
Zajímavosti (24)
- Brand Anderson chtěl ve filmu dosáhnout stejného vizuálního expresionistického dojmu jako ve filmech Kabinet doktora Caligariho (1920), Upír Nosferatu (1922), Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye (1932) a Putovala jsem se Zambií (1943). (Ajka1)
- Trevor (Christian Bale) čte v jedné scéně Dostojevského román „Idiot“, ve kterém jsou dvě z postav pojmenovány stejně jako ty filmové Marie a Nicholas. (Ajka1)
- Jedná se o první film Brada Andersona, který natáčel podle cizího scénáře. (Satan)
Reklama