Režie:
Carol ReedScénář:
Graham GreeneKamera:
Robert KraskerHudba:
Anton KarasHrají:
Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Siegfried Breuer, Bernard Lee, Carol Reed, Geoffrey Keen, Karel Štěpánek, Ernst Deutsch (více)Obsahy(1)
Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)
(více)Videa (4)
Recenze (266)
Ani po sedmi zhlédnutích a třiceti normostranách, které jsem o něm popsal, mne Třetí muž nepřestává bavit a ač byl zpočátku jenom objektem podrobovaným bezemoční analýze, začínám jej nyní mít také rád. Podezření, že by mohlo jít o něco jako příznaky stockholmského syndromu, se snažím ignorovat. :-) 95% Zajímavé komentáře: genetique, sportovec, glamgirl ()
The third man rastie každým pozretím, hádam, že na tretí krát budem hodnotiť na plný počet. Dej je veľmi svižný, zápletka je jasná a pomerne prehľadná. Ako každý správny noir sa snaží byť aj Tretí muž čo najštýlovejší, k čomu stačí tých zopár základných prvkov žánru v spojení s krásnzmi štýlovými exteriérami Viedne, zaberanými často v noci. Kamera je často pootočená o pár stupňov do strany. Ale možno podstatnejšie ako dej sú súdobé reálie a spoločenské pomery Viedne a ďalej vnútorný boj hlavného hrdinu medzi loajalitou a svedomím. Hudba pôsobila skôr francúzsky, ako z nejakej letnej komédie Jacquesa Tatiho, jej ústredný motív sa vám usadí v hlave na dlhý čas. Poteší relatívne otvorený záver filmu. ()
Tak tohle je kolosální záhada. Jestli jsem si nepustil úplně jiný film, tak si nedokáži vysvětlit, proč má Třetí muž celkové hodnocení dalece přesahující jeho skutečné objektivní kvality. Příběh bez hlavy a paty, tupě udržující napětí tím, že stále dokola posloucháme dialogy ohledně jedné "záhadné" události. Ve své době možná úspěšný díky účasti Orsona Wellese, který vyfasoval opravdu "záhadnou" postavu, a také zásluhou natáčení na území rozpadající se Vídně, jejíž úzké uličky byly pro příběh plný záhad jako stvořené. Dnes by však film těžce zapadl, bez ohledu na to, že noir už je dávno jaksi za zenitem. Tři hvězdy dávám výhradně za posledních patnáct minut, a také z obdivu k režisérovi, který s těmi průhlednými záhadami dokázal celkem obratně pracovat skoro 70 minut. Na mě to ale bylo až moc záhad na jeden film. :-) 60% ()
Skutečně nepostradatelný snímek raného politického thrilleru, jenž mívá na většinu diváků doslova omračující účinky,a to jak svým originálním pojetím nejen svého tématu, tak i experimentálním použitím skutečných exteriérů. Na mě pak dále zapůsobilo především hlavní hudební téma (Hádám, že se jedná o citeru.) ()
Třetí muž má značnou nevýhodu v pověsti, která ho předchází. Divák na jejím základě tak nějak očekává "onen nejlepší britský film historie". A toho se mu navzdory veškerým kvalitám snímku prostě nedostane. Podíl Grahama Greena je jasně rozpoznatelný. Jedny z nejlepších dialogů vůbec a perfektně rozehraný příběh s tradičně "greenovsky zabitější" druhou polovinou. Škoda zbytečně roztahané závěrečné naháněčky. Zpočátku se také může zdát citerový hudební podkres vzhledem k žánru poněkud nevyhovující, ale právě on se nakonec ukáže jedním z největších kladů. Hned po atmosféře poválečné Vídně, pokřivené kameře a hercích. Všech, bez jediné výjimky. K tomu několik zprofanovaných záběrů a jedna naprosto dokonalá scéna na ruském kole, kterou jsem si hned po dokoukání filmu prostě musel pustit znovu. Třetí muž je výborným politickým thillerem. Neřekl bych sice tím úplně nejlepším, ale do užšího výběrového kola na tento post by se po právu probojoval. ()
Galerie (127)
Zajímavosti (51)
- Carol Reed predal neobvykle krátku hlavnú úlohu Orsonovi Wellesovi pri večeri. Keď režisér vysvetľoval, že postava Harry Lime sa objaví až v polovici filmu, Welles poznamenal, že by sa radšej objavil až po dvoch tretinách. (Zdroj: moviemania.sk)
- Než Graham Greene sepsal scénář, tak pro navození atmosféry a správné pochopení postav filmovým štábem, napsal i románovou verzi příběhu, ve které je vypravěčem dění postava majora Callowaye. Byla od začátku zamýšlena pouze pro použití na place jako doplněk ke scénáři pro štáb a neměla se nikdy dostat na veřejnost. Přesto nakonec vyšla i jako klasický knižní román. (DaViD´82)
Reklama