Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (264)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Slávny film, výborní herci, výborné hodnotenie. Zdanlivo niet dôvodu, aby som sa nepridal k väčšine, ktorá pokladá tento film za vynikajúci a vyjadruje to štyrmi hviezdičkami. Aj ja som ocenil množstvo exteriérových scén, magické herectvo Orsona Wellesa, čaro Alidy Valli, vynikajúco napísané dialógy. Ale nemohol som nechať nepovšimnutý rozporuplný hudobný doprovod, zdĺhavosť niektorých scén, komplikovanosť príbehu a najmä zub času, ktorý si na filme hodne zahlodal. V danej dobe to bol iste pozoruhodný film, lenže dnes sú na pozoruhodnosť iné kritériá. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Vlivem řady náhod a shody okolností se z tuctového noirového béčka stal vzývaný kanonický titul. Stylová polarita jednotlivých segmentů nasvědčuje, že na zkazkách o režijním zainteresování Wellese asi něco bude. Právě díky výlučnému formálnímu zpracování a funkčnímu využití poválečných reálií Vídně se šestáková historka stává diváckým požitkem. Nicméně přiznejme si, že z hlediska příběhu a motivací postav je snímek hodně děravý; tedy pokud nepřijmeme queer výklad. Jen prostřednictvím vztahů, které "překračují běžný heterosexuální odstup", lze vysvětlit, proč by si protřelý gauner a kšeftsman pozval naivního pisálka, nechal ho odhalovat pochybné okolnosti své smrti a dokonce se neudržel a vyjevil mu své plány. Tuto rovinu ostatně stvrzuje i ryze gay páreček Harryho kumpánů a tragičnosti hlavní ženské postavy, která je erotickým objektem snad pouze pro sexuálně nejistého hrdinu (a jelikož odhalí jeho podstatu, nechce s ním nic mít). ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Vynikající britský film-noir se skvělým scénářem, perfektní kamerou (zejména práce se světlem a stíny v nočních scénách nemá chybu) a zajímavým obsazením. Hlavně padouch Orsona Wellese je nezapomenutelný, byť jeho čas přijde až v závěru filmu. Neříkám, že je to úplně dokonalé, nebo že bych neznal desítky lepších britských filmů, ale těch pět hvězdiček si to i tak zaslouží. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Legenda mezi noirovými filmy. Atmosféra poválečné polorozbořené Vídně je vystižena precizně. Procházku po ruinách pak doprovází téměř po celou stopáž hrající veselá, optimistická hudba, což je u noiru něco nezvyklého a originálního. A co herci? Cotten je osvědčená kvalita. O Wellesovi se ani nemusím zmiňovat. Jeho výkon převýšil všechny představitele hlavních rolí a to i přesto, že na plátně se objevil i se závěrečnou dechberoucí honičkou cca 15 -20 min. Film je ovšem i přes některé nedostatky dechberoucí. Doporučuji všem milovníku noiru a starých poctivých kriminálek. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Výjimečné krimi o loajalitě k příteli, lžích a brilantní honbě za pravdou ve skvěle stylizovaném noirovském stylu. Ačkoliv nemám rád britskou produkci, respektive britský feeling, tak tady jakoby neexistoval. Tajuplný děj jde paradoxně s groteskní hudbou ruku v ruce, což výrazně zpestřuje samotné napětí. Wellesovo charisma má taktéž značný vliv na kvalitu zážitku. Povinnost pro každého filmového fandu.80% ()

Galerie (126)

Zajímavosti (51)

  • V poslednej scéne filmu nemal Joseph Cotten (Holly Martins) poňatia o tom, čo sa to deje. V sekvencii, v ktorej čaká, než sa Alida Valliova (Anna Schmidtová) pri ňom zastaví a prehovorí si zapaľuje cigaretu v očakávaní Reedovho zvolania “strih“, no ten však neprišiel. (marlon)
  • Tradovalo se, že Carol Reed objevil muzikanta Antona Karase při jednom ze svých tahů po vídeňských barech. Ve skutečnosti se spolu seznámili na večírku pořádaném produkcí. Karas na něm hrál na citeru. Reed si ho pozval k sobě do hotelu, kde si od něj nechal nahrát jednu skladbu na citeru pro použití v jedné ze scén. Při dokončování filmu v Londýně v něm však dozrálo přesvědčení, aby Karas na svou citeru nahrál pro film veškerou hudbu. Anton Karas se díky úspěchu filmu stal finančně zajištěným umělcem a časem si ve Vídni založil dokonce noční klub "Třetí muž", který řídil až do své smrti. (DaViD´82)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama