Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (264)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Tak jsem právě viděl údajně nejlepší britský snímek všech dob a udělal na mne velmi dobrý dojem. Krásná noir atmosféra rozbombardované poválečné převážně noční Vídně včetně fascinujících čtyřčlenných mezinárodních hlídek (US-GB-FR-SSSR). Vídeňská náměstí, ulice, ruské kolo i kanalizační stoky. Hra stínů a světel na pozadí detektivní story, která je zároveň i příběhem rozpadu jednoho přátelství a vyprávěním o jedné osudové ženě. Zamračený klaďas Joseph Cotten i nonšalantní lump Orson Welles s křídově bílou tváří, výtečná režie i kamera, k tomu chytlavá citerová melodie. K dokonalosti mi chyběl snad jen lépe propracovaný scénář, který mi přišel až příliš jednoduchý na tak významný film. Trailer je na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/11627-treti-muz/videa/ ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

K Třetímu muži bych měl snad jedinou, avšak poměrně zásadní výtku - a tou je hudební doprovod. Nechat téměř po celou dobu znít v potemnělém filmu-noir - s jinak skvělou atmosférou polorozbořené poválečné Vídně - optimistické kytarové brnkání, které místy připomíná Djanga Reingardta a v jiných chvílích dokonce jakési havajské melodie mi přijde hrozně rušivé, až absurdní - mnohem více by se sem hodily temné smyčce, dramatická orchestrální hudba, či takové ty Hermannovsky mysteriózně znějící melodie, které skládal pro Hitchcocka. Ovšem výběr lokace byl výborný nápad a některé záběry jsou doslova dechberoucí, příběh je skvěle propracovaný a všichni herci (zvláště Welles) se svých rolí zhostili bezchybným způsobem. ()

Reklama

Šakal 

všechny recenze uživatele

The third man má sice pomalejší rozjezd, ale s každou další ubíhající minutou nabírá snímek čím dál tím větší spád, člověk se do samotného příběhu noří stále hlouběji a hlouběji a užívá si ho ( alespoň co mě se týče ) více a více. K čemuž mi dopomohl ( vyjma úžasně budované poválečné atmosféře vybombardované Vídně, skvělých hereckých výkonů, mistrně napsaných dialogů ( každý týden pořádám kulturně vzdělávací sekce. Minulý týden to byl Hamlet a před tím.....striptýz :o) ), i chytlavý hudební doprovod. Netradiční spojení, avšak překvapivě dobře fungující. Přiznávám, že pro tyto černobílé noir snímky, kdy každý záběr vypadá jako samostatná, úžasně nasvícená fotografie jsem vždy měl, mám a budu mít slabost. Jak již někteří z vás zmiňují, TOP žánru to sice není, ale do " playoff " to bezproblému stačí. A musím říci jedno ( tím se liším od zdejší většiny ): závěrečnému finále v podzemní stoce se nevyrovná, žádný z novodobých, akcí nadupaných snímků. Tohle je úžasná záležitost. ( uživ. DaViD´82 si " musel pustit " znovu scénu na Ruském kole, já si dopřával tuto závěrečnou naháněčku ). Ikdyž bych to po samotném úvodu nečekal, právě tato závěrečná pasáž to nakonec u mě na těch slabších 5* vytáhla. p.s. budu se opakovat, ale....tohle si zaslouží, (ba přímo vyžaduje) velké plátno. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Tak tento film skutečně nemá chybu. Zasazení klasického noir do kulis poválečné, rusko-britsko-americké, Vídně je samo o sobě geniální. Vedle hlavních postav je totiž atmosféra rozbombardovaného císařského města dalším ne-li tím nejdůležitějším aktérem této detektivky. Orson Welles se sice ve filmu moc neohřál, ale přesto vytvořil zajímavého záporáka, který je i přes to všechno co dělá, spíše sympatickým podvodníčkem, než někým kdo si zaslouží smyčku kolem krku. Asi nejde nepochválit závěrečnou geniálně nasnímanou a sestříhanou "ultra-noir" honičku ve stokách. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Ak máte radi genius loci starých európskych metropol, odporúčam tento film. Čaro povojnovej Viedne tu má totiž dve poschodia. Dajú sa vidieť jej ulice, ale aj podzemie. Zápletku potom sprevádza mnoho otázok, čo je pre Film-Noir príznačné, tentokrát však nebudú prevažne mieriť k spletitým vzťahom a motiváciám postáv, ale k filozofickému hľadisku ich konania. V skratke - zase raz sa niekto hrá na boha. Kvôli zisku. Ak teda hľadáte prikrášlenú realitu, neštudujte mestské stoky. Pretože keď niečo raz smrdí, asi to nebude po prerýpaní rozvoniavať ako fialky. Čím ale určite nechcem naznačiť, že zážitok z Tretieho muža vo vás nemôže kvitnúť, naopak. Čo sa týka hercov, Joseph Cotten môže byť akokoľvek uhladený a robustný chlap, no Orson Welles ho svojou charizmou zatieni po pár sekundách na scéne. Na čo sa jednoznačne oplatí čakať. Mám také tušenie, že som s tunajšími postavami nerátal svedkov naposledy. Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň s filmom noir 40. a 50. rokov). ()

Galerie (126)

Zajímavosti (51)

  • Harry Lime (Orson Welles) byl zařazen Americkým filmovým institutem v žebříčku nejzápornějších postav amerického filmu na 37. pozici. (TheDude)
  • Poté co se Orson Welles ve Vídni nakonec přeci jen objevil, tak tvůrce stejně nepotěšil. Odmítl totiž natáčet své scény ve víděňských stokách, po tom co je osobně viděl, a tak byla vybudována jejich částečná replika ve filmovém studiu Shepperton po návratu štábu do Anglie. (DaViD´82)
  • Orson Welles dorazil na natáčení do Vídně až s dvoutýdenním zpožděním. Vzhledem k tomu, že produkce o něm neměla žádné zprávy, krom toho že je někde na cestách po Evropě, tak natáčení jeho scén začalo za pomoci hned několika dublérů bez jeho přítomnosti. V jedné ze scén dokonce "zaskakovaly" ruce režiséra Reeda. Proto je ve výsledné podobě, oproti původním plánům, Wellesova postava tak často skrytá ve stínech či jí alespoň není vidět do obličeje. (DaViD´82)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama