Reklama

Reklama

Včelí královna

  • Itálie Una storia moderna - L'ape regina (více)

Jeden z prvních filmů předního italského režiséra, který proslul svými šokujícími a provokujícími díly (VELKÁ ŽRANICE). Jedná se o satirický příběh o krásné ženě (Marina Vladyova), která podle vzoru z hmyzí říše potřebuje svého muže (Ugo Tognazzi) jen za účelem dosažení mateřství. Tato hořká komedie byla původně dokonce zakázána cenzurou. (Sofia)

(více)

Recenze (17)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z dobově hodně provokativních filmů buňuelovského stylu, který vzhledem k zásadním společenským změnám a globalizaci dnešním divákům už mnoho neřekne. Ferreri zesměšňoval tehdy dominantní vliv katolické církve na společenskou morálku a sexuální život. Počínání jeho hrdinky je jen důsledným naplněním katolických představ o sexu a rodinném životě. Počátkem 60. let byl film předmětem mnoha protestů ze strany církve a opravdu se určitý čas nesměl promítat. Dnes už je to jen součást filmové historie a klubová záležitost. Celkový dojem: 55 %. ()

minus 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film, který velmi trefně zachycuje proměnu a krizi mužské identity. Vztahy jsou zde proto do značné míry modelové - z manželství se stává svazek, jehož základním cílem je rozmnožování a kde mužova klíčová role spočívá v oplodnění. I v této své základní funkci ovšem překvapivě selhává. Ačkoliv by to od samce zřejmě nikdo nečekal, i on touží po něze a citu, kterých se mu však nedostává a snad proto potřebuje k oplodňovacímu aktu povzbuzováky. Zatímco churaví a chřadne, manželka konečně otěhotní, přebírá jeho pracovní pozici a je v ní úspěšná. On sám se navzdory svému rodu mění v toho slabšího, který v závěru upoutaný na lůžko a téměř se slzami v očích (!) tvrdí svému příteli, že si dotyčný neumí vůbec představit, co to znamená mít dítě. Proměna rolí je doslovná a symbolická zároveň – Alfonsovu tvář spatříme naposledy v detailu jako fotografii na náhrobku (sebevědomý pohled a švihácký vzhled suveréna už je navždy minulostí). A je to právě Regina, na jejíž nevinné tváři "skorosvětice" spočine kamera v detailu v úplném závěru filmu. ON odchází a na jeho místo nastupuje ONA. Ne náhodou odkazuje název snímku k ženské hrdince, ačkoliv se může na první pohled zdát, že ve filmu v porovnání s mužskou postavou nehraje hlavní roli. Poněkud paradoxní je, že na krizi mužské identity se výrazně podílejí církev, rodina a tradice, v nichž byla mužská role vyzdvihovaná na úkor ženské. Lpění na těchto institucích a hodnotách přitom film na svou dobu odvážně ironizuje. Vůbec celé téma je zprostředkováno nesentimentálně s využitím náhlých skoků v čase, které nás připravují o nadměrné emoce nebo soucit. Ty v tomto filmu nemají místo. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Především musím zmínit, že jsem ve Včelí královně nebyl schopen identifikovat onu kritiku církve a satiru na včelí společenství. Ugo Tognazzi ani nikdo z herců mi nepřirostl k srdci, chladná Marina kupodivu postrádala většinu svých obvyklých půvabů. Užij jsem si tak jen dokonalý původní dabing vedený Josefem Langmilerem a Svatoplukem Benešem, jenž se na své roli pošahaného švagra pořádně vyřádil. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Touto horkou bájkou som chcel ukázať v paradoxnom a satirickom duchu, aký úbohý je manželský život pokrivený vulgárnym a sebeckým poňatím rozkoše a bigotným formalizmom, ktorý je výplodom povrchného a vonkajškového výkladu pevných a nemenných zásad morálky a náboženstva - Marco Ferreri”. • ...alebo ako sa vlastne z v[n]adnej protagonistky menom Regina, akousi »reginou« [preklad v taliančine ako «Kráľovná»], i teda v skutočnosti pomaličky stala, a to konkrétne spoločne so snáď i dodatočným prívlastkom v podobe: Včelia; čiže tým pádom sa zároveň postupne vykryštalizoval i tento podstatný: Moderný príbeh, keďže zrovna týmto »trúdom« nebol vari vôbec nikto iný, ako práve i ďalšia, a naprosto kľúčová postava: Alfonsa Ercolaniho v podaní 'mimoriadne DOPICHANÉHO' Uga Tognazziho; kedy sa vzápätí i automaticky natískala otázka asi v takom konkrétnom zmysle, čo nastávalo totiž až takmer hneď potom, čo bola včela nakoniec samčekom oplodnená; skrátka, bude ešte javiť o neho i následujúci záujem? • Na všetky potrebné otázky sa čochvíľa dozviete i veľmi zaujímavé odpovede so vskutku vzrušujúcim stvárnením v podaní Mariny Vladyovej s akýmsi prídomkom smrti. • Skoršie by som podtrhol danú situáciu asi v tom význame, že v tomto prípade ma zaujala najmä forma, ako povedzme samotný obsah tohto titulu, ktorý na nikoho nebral žiadny ohľad: z Marcovej strany sa totižto jednalo o pomerne dosť chladný prístup, ktorý si tým pádom udržiaval od diváka i značný odstup. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Marco Ferreri väčšinou na stanovenú tézu napasuje film. Nie je tomu inak ani u Včelej kráľovnej. Symboly smrti sprevádzajú mladoženáča až do úspešného konca. Úspešného z hľadiska matky vzorne plniacej prikázania katolíckej vierouky, týkajúcej sa sexuálneho života v rodine.Takýto prístup odkrytých symbolov mi bol vždy blízky, pokiaľ neskĺzol k lacným agitkám. Ferreri je na hrane, ale keďže samotné témy vykazujú značnú mieru zaujímavosti a kontroverzie (i keď miestami len dobovej) skôr mám tendenciu ísť s hodnotením vyššie. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (2)

  • Pozornosti cenzorů neunikl ani soundtrack. Scéna vozíku vezoucího ostatky mrtvoly byla původně doprovázena hudbou, která se příliš podobala zvuku tančících kostí, a proto byla zrušena. (classic)
  • Cenzoři se proti filmu postavili zejména kvůli jeho silně nekonvenčnímu a protikatolickému obsahu, což bylo podmíněno silnými škrty scén, změnami dialogů a doplněním původního názvu Una storia moderna o L'ape regina. (classic)

Související novinky

12. Seminář archivniho filmu: Marco Ferreri

12. Seminář archivniho filmu: Marco Ferreri

17.04.2010

12. ročník tradiční akce proběhne v Uh. Hradišti 7. - 9. května a přiblíží u nás až na výjimky vesměs neznámou tvorbu slavného italského režiséra Marca Ferreriho, který v mnoha ohledech bořil… (více)

Reklama

Reklama