Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární americký zpěvák a klavírista Ray Charles proslul jako geniální hudebník, který dokázal do svého revolučního hudebního stylu začlenit gospel, country, jazz i orchestrální melodie. Americký hudební časopis Rolling Stone zařadil Raye Charlese na druhé místo v žebříčku sta nejlepších zpěváků všech dob. Jeho životní příběh plný dramatických vzestupů a pádů zachytil ve filmu v roce 2004 režisér Taylor Hackford, jemuž se podařilo postihnout zpěvákovu komplikovanou osobnost. V hlavní roli jedinečného Raye Charlese se představil Jamie Foxx, který za svůj životní herecký výkon získal Zlatý glóbus i Oscara. Snímek přináší Charlesův celistvý portrét, který mapuje všechny významné momenty jeho hudební kariéry i osobního života. V dětství nejprve tragicky přišel o svého mladšího bratra a krátce na to úplně oslepl. Následně nalezl smysl svého života v hudbě, ale dlouho se musel vyrovnávat se svými vnitřními démony a mimo jiné propadl závislosti na heroinu. V 60. letech odmítal hrát před segregovaným publikem, čímž vydatně přispěl ke změně lidské kultury ve Spojených státech. V roce 1979 se dočkal veřejné omluvy od domovského státu Georgie a jeho verze písně Georgia on my Mind se stala oficiální státní hymnou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (428)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je prostě hereckým koncertem Jamieho Foxxe. Bez něj by byl to bylo tuctových 60%, protože scénář opravdu není nic světoborného, je hodně rozvláčný a nijak objevný, prostě průměrná Hollywoodská biografie. I když to obvykle nedělám, tak tady prostě nemůžu odolat a zvedám hodnocení JENOM za Jamieho výkon, který dosahuje opravdu těch nejvyšších kvalit. Jeho Oscar je skutečně zasloužený, ale nominace za nejlepší film byla naprosto zbytečná. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepší hudebně-životopisných snímků všech dob, o tom žádná. A nejlepší role Jamieho Foxxe, rovněž bez debat. Je skvělé, že si můžeme významné osobnosti připomínat i formou filmu. A že byl Ray Charles významnou osobností jako řemen! Nejpatrnější je to na obrovském množství všeobecně známých hitů, které ve filmu zaznějí. Film nelze jiank než doporučit. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ray Charles nemal to šťastie, že sa mohol na ženy pozerať, takže s nimi musel spávať. Ale čo by to bolo za umelca, keby nemal zložitú povahu. Scenár na rozdiel od mnohých životopisných snímok svojho hrdinu obzvlášť neheorizuje ani nekritizuje a tak si môže divák na základe videného myslieť o Rayovi čo len chce. Napríklad nejaký umelec si môže myslieť, že ťahanie gospelu do baru je gýč a majiteľ nahrávacej spoločnosti považovať odchod do konkurencie za prejav bezcharakternosti. Niekto si naopak bude po filme myslieť, že nad Charlesa niet. Sú herecké celebrity, ktoré využívajú svoju hviezdnosť získanú v nejakom škváre na ukázanie sa opäť v nejakom mainstreamovom filme, Foxx sa stal hviezdou vďaka úlohe komplikovaného Raya a mohlo to dopadnúť všelijak.....Ale dal do nej všetko a nielen Oscar, ale aj česť jeho výkonu. ()

sharky 

všechny recenze uživatele

90%. Film, který mi na dlouho utkvěl v hlavě. Vždycky jsem myslel, že slepí lidé jsou díky poznamenání svým postižením pokorní, mírní lidé, kterří se radují z každé maličkosti. Ray Charles je podle tohoto filmu notorický děvkař, feťák, sobec posedlý penězi a taky hudební genius:) Nevím jaký byl doopravdy, ale tenhle film mu zrovna reklamu dvakrát nedělá, možná proto mě tolik zaujal. Možná taky proto, že Foxx je naprosto přesný a režisér Ďáblova advokáta těžko odvede špatnou práci, Hackford nám nevnucuje svůj názor, jen nám ukazuje jaký charles byl, je na nás abychom si vybrali, jestli to byl takový parchant, kterému nelze odpustit, nebo to byl prostě obdivuhodný génius a géniové holt mají své vrtochy. To je po těch všech oslavných životopisech docela vítaná změna. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Když tak nad tím přemýšlím, tak Coeni mi s "V nitru Llewyna Davise" úplně zničili možnost užít si tady ty uhlazené na-oscary-aspirující útržkovitě biografické ilustrace - a nutno dodat, že i předtím jsem byla dost skeptická. Vždycky mě totiž nejdřív bude zajímat především hudba a až potom její autor/interpret. A už vůbec mi nejde o správnost životopisných údajů (viz filmy, o kterých píšu na konci), ačkoliv mě vždycky zaráží, jak mystifikačně s emocemi zacházejí filmy, které se vydávají za pravdu. Ale rozhodně za můj záchvat skepse vůči Rayovi nemůžou jenom Coeni, ačkoliv u nich uctívám to, jak nechají písně zaznít v celém rozsahu, nemají potřebu je kouskovat do klipovitých montáží nebo komentováním vysvětlovat a hlavně že je používají jako stylotvorný prvek a ne jako křoví - což mi přijde jako přesný opak toho, co se děje v Rayovi. A jako pozitivní příklad uvádím další hudební (kvazi) biografie, které mi přijdou dobře udělané: Sametová extáze, Beze mě - Šest tváří Boba Dylana a zcela z našich luhů Rok ďábla (+ čestná zmínka Amadeus). Spojnici tvoří dobře zvolené ozvláštňující formální twisty a zejména nadhled vůči portrétovanému fenoménu. Slepý obdiv (pun not intended) nevede nikdy k ničemu skvělému. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (12)

  • Celosvětová premiéra proběhla 12. září 2004 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu (Ontario, Kanada). (griph)
  • Taylor Hackford si zajistil práva na životní příběh Raye Charlese už v roce 1987, ale nemohl najít studio, které by financovalo produkci. Snímek tedy vznikal jako nezávislý, ale po dokončení se jeho distribuce ujalo Universal Pictures. (imro)

Související novinky

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

26.04.2011

Slavný autor noirových kriminálek Donald Westlake napsal celkem 24 románů, v nichž vystupuje profesionální zločinec Parker (žádné křestní jméno). Je to jakýsi novodobý Robin Hood, který zásadně bere… (více)

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

10.10.2009

Vysvětlujete si to správně, Foxx si chce zahrát v připravovaném dramatu o šampiónovi v těžké váze Mikeu Tysonovi. Tvrdí, že je to možná nejzajímavější biografie široko-daleko, protože za mediálním… (více)

Pokrok za prachy z prodeje drog

Pokrok za prachy z prodeje drog

22.10.2008

Po Weirovi a Annaudovi, jejichž nové projekty jsme probírali v uplynulých dnech, je tady další tvůrce, jehož jméno nevidíme na plátnech kin až tak často, ale když už, tak to obvykle stojí zato.… (více)

Není Kravitz jako Hendrix

Není Kravitz jako Hendrix

01.04.2006

Se životopisnými snímky se poslední dobou roztrhl přímo obrův pytel. Kinohity Frida, Walk the Line, Capote, Ray a starší neméně úspěšné Doors, Elvis Presley nebo Great Balls of Fire! se prostě musely… (více)

Reklama

Reklama