Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární americký zpěvák a klavírista Ray Charles proslul jako geniální hudebník, který dokázal do svého revolučního hudebního stylu začlenit gospel, country, jazz i orchestrální melodie. Americký hudební časopis Rolling Stone zařadil Raye Charlese na druhé místo v žebříčku sta nejlepších zpěváků všech dob. Jeho životní příběh plný dramatických vzestupů a pádů zachytil ve filmu v roce 2004 režisér Taylor Hackford, jemuž se podařilo postihnout zpěvákovu komplikovanou osobnost. V hlavní roli jedinečného Raye Charlese se představil Jamie Foxx, který za svůj životní herecký výkon získal Zlatý glóbus i Oscara. Snímek přináší Charlesův celistvý portrét, který mapuje všechny významné momenty jeho hudební kariéry i osobního života. V dětství nejprve tragicky přišel o svého mladšího bratra a krátce na to úplně oslepl. Následně nalezl smysl svého života v hudbě, ale dlouho se musel vyrovnávat se svými vnitřními démony a mimo jiné propadl závislosti na heroinu. V 60. letech odmítal hrát před segregovaným publikem, čímž vydatně přispěl ke změně lidské kultury ve Spojených státech. V roce 1979 se dočkal veřejné omluvy od domovského státu Georgie a jeho verze písně Georgia on my Mind se stala oficiální státní hymnou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (428)

Mononoke. 

všechny recenze uživatele

Původně jsem chtěla dát lepší hodnocení, ale po přečtení místních komentářů, ten děj opravdu nebyl tak silný. Hudba super (jak se z chlapce co v kostele zpíval gospel, v klubech začínal na jazzu, bluesu, experimentoval až všichni juchali na rock n´roll), k výkonu Jamieho Foxxe (není co dodat), přes super fára a kostýmy...ale ten děj byl vážně takový vodový. Jeho vnitřní drama a určitá nejistota, která ho provázela, se mohla natočit lépe, protože takhle celý film stojí a padá na jednom herci... ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Hendikepovaný člověk, který dokáže v životě něco tak dobře, aby jej znal celý svět, vždycky stojí za pozornost a v případě Ray Charlese to platí rovněž. Příběh nevidomého hudebníka, tmavé pleti, který začínal v letech, kdy byla v některých státech stále aktuální segregace, který přesto prorazil a zažil slávu, přičemž zároveň propadl drogám, který měl život jako jízdu na tobogánu jistě za zfilmování stál. A Jamie Foxx se v Raye proměnil dokonale. Zasloužený Oscar. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Když tak nad tím přemýšlím, tak Coeni mi s "V nitru Llewyna Davise" úplně zničili možnost užít si tady ty uhlazené na-oscary-aspirující útržkovitě biografické ilustrace - a nutno dodat, že i předtím jsem byla dost skeptická. Vždycky mě totiž nejdřív bude zajímat především hudba a až potom její autor/interpret. A už vůbec mi nejde o správnost životopisných údajů (viz filmy, o kterých píšu na konci), ačkoliv mě vždycky zaráží, jak mystifikačně s emocemi zacházejí filmy, které se vydávají za pravdu. Ale rozhodně za můj záchvat skepse vůči Rayovi nemůžou jenom Coeni, ačkoliv u nich uctívám to, jak nechají písně zaznít v celém rozsahu, nemají potřebu je kouskovat do klipovitých montáží nebo komentováním vysvětlovat a hlavně že je používají jako stylotvorný prvek a ne jako křoví - což mi přijde jako přesný opak toho, co se děje v Rayovi. A jako pozitivní příklad uvádím další hudební (kvazi) biografie, které mi přijdou dobře udělané: Sametová extáze, Beze mě - Šest tváří Boba Dylana a zcela z našich luhů Rok ďábla (+ čestná zmínka Amadeus). Spojnici tvoří dobře zvolené ozvláštňující formální twisty a zejména nadhled vůči portrétovanému fenoménu. Slepý obdiv (pun not intended) nevede nikdy k ničemu skvělému. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je prostě hereckým koncertem Jamieho Foxxe. Bez něj by byl to bylo tuctových 60%, protože scénář opravdu není nic světoborného, je hodně rozvláčný a nijak objevný, prostě průměrná Hollywoodská biografie. I když to obvykle nedělám, tak tady prostě nemůžu odolat a zvedám hodnocení JENOM za Jamieho výkon, který dosahuje opravdu těch nejvyšších kvalit. Jeho Oscar je skutečně zasloužený, ale nominace za nejlepší film byla naprosto zbytečná. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: James L. White .. Ray Charles Robinson byl výjimečný hudebník a prožil skutku zajímavý život. Podle něj vznikl neméně poutavý životopisný film. Mimo slavných a světlých období prožil Ray také spoustu temných životních období, ať už po smrti bratra, po ztrátě zraku či v zajetí heroinu. Taylor Hackford na režijní stoličce drží téma pevně v rukou a servíruje jednu zajímavou scénu za druhou. Vše podstatné ale stojí na geniálním hereckém výkonu a Jamie Foxx se jednoduše stal Rayem a předvedl strhující herecký koncert. Samotná hudba je pak kapitola sama pro sebe a jelikož tento žánr mi jde celkem do noty, tak musím jen a jen pochválit všechny ty hudební vystoupení, scény z nahrávacího studia i pobrnkávání na klavír jen tak v hotelovém pokoji.. 90%. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (13)

  • Taylor Hackford si zajistil práva na životní příběh Raye Charlese už v roce 1987, ale nemohl najít studio, které by financovalo produkci. Snímek tedy vznikal jako nezávislý, ale po dokončení se jeho distribuce ujalo Universal Pictures. (imro)
  • Jamie Foxx (Ray Charles) nosil 14 hodin denně neprůhledné kontaktní čočky, aby dosáhl většího realismu. Také se naučil hrát na klavír a všechny scény s tímto hudebním nástrojem ve filmu zvládnul sám. (imro)

Související novinky

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

Statham nahradí Gibsona v další Odplatě

26.04.2011

Slavný autor noirových kriminálek Donald Westlake napsal celkem 24 románů, v nichž vystupuje profesionální zločinec Parker (žádné křestní jméno). Je to jakýsi novodobý Robin Hood, který zásadně bere… (více)

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

Jamie Foxx ukousne soupeři ucho

10.10.2009

Vysvětlujete si to správně, Foxx si chce zahrát v připravovaném dramatu o šampiónovi v těžké váze Mikeu Tysonovi. Tvrdí, že je to možná nejzajímavější biografie široko-daleko, protože za mediálním… (více)

Pokrok za prachy z prodeje drog

Pokrok za prachy z prodeje drog

22.10.2008

Po Weirovi a Annaudovi, jejichž nové projekty jsme probírali v uplynulých dnech, je tady další tvůrce, jehož jméno nevidíme na plátnech kin až tak často, ale když už, tak to obvykle stojí zato.… (více)

Není Kravitz jako Hendrix

Není Kravitz jako Hendrix

01.04.2006

Se životopisnými snímky se poslední dobou roztrhl přímo obrův pytel. Kinohity Frida, Walk the Line, Capote, Ray a starší neméně úspěšné Doors, Elvis Presley nebo Great Balls of Fire! se prostě musely… (více)

Reklama

Reklama