Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (450)
„Robomíru zdar, Americe zmar! Jednoruký láskou taje, divák hledá jinotaje.“ Sadistickými scenáristy o pár končetin ořezaný černoch, trpící navíc i ejaculatio praecox, viz „Dal bych cokoli za jednu minutu s Mayou,“ dostal od imperialistického strýčka Sama rozkaz proniknout do doupěte neamerické inteligence, mezi žluté roborebely, kující ajťácké pikle v rákosí. Úkolu se zhostil zodpovědně a tak dlouho infiltroval, až hlavní partyzánku obtěžkal. SPOILEROIDNÍ OKÉNKO: [][] Přečteno mezi řádky (kukuřice na orbitu). ̊Ϫ̊ Amerika je zlá, skrznaskrz prohnilá a bojechtivá (ale moc jí to válčení nejde). ̊Ϫ̊ Nejhorší urážka amerického generála je: „Ty humanisto!“ Druhá nejhorší: „Ty inteligente.“ ̊Ϫ̊ Heslo dne zní: „Rozvíjej AI, posílíš mír!“ Heslo budoucnosti: „Robo-táři všech zemí, spojte se!“ [][] Zajímavý vizuál typu mišmaš osciluje mezi Četou, Apokalypsou (ale bez Wagnera), Blade Runnerem, Nevědomím a Zkázou vzducholodi Hindenburg, šmrncnuto i VALL-I a Districtem 9, kde kreveťáky nahradili robolámové. Scénář je prudce mírotvorný, se záměrem rozbrečet válečné štváče a propagovat AI v cílové divácké skupině, tedy v mateřských školkách. Dvě hvězdy a OFF. ()
Nejspíš první Blockbuster, u které si snad scénář napsalo AI. Vůbec bych se tomu, v dnešní době nedivil. Film vlastně nenabízí nic moc originálního. Je to takový mix, což už jsme viděli někde jinde, třeba ve filmech District 9, Chappie, Elysium, Avatar a vlastně i Rogue One: Star Wars Story. Co se týče obsazení, tak John David Washington hrál sice docela dobře, ale prostě nemá charisma jeho táty. Musím, ale pochválit dětskou herečku Madeleine Yunu Voyles. Dále Kena Watanabeho a hlavně "záporačku" herečku Allison Janney, která, už mě bavila v seriálu Máma. Triky jsou ve filmu podařené a lokace mě bavila také . Celkově bych hodnotil, tak 3,5 hvězdy. Mám, ale tenhle styl filmů rád a proto přimouřím obě oči a příkloním se k vyššímu hodnocení. Už jen z důvodu, že jsem to viděl v kině. Pokud bych to viděl poprvé v TV, tak dám, ale jen 3. ()
Audiovizuální žranice... Nádherné prostředí méně rozvinuté Asie, kterou svými nemilosrdnými raketami ničí imperialistická (americká) pakáž. Do toho burácivý Zimmer a třeba Radiohead. ...bohužel s hloupým, nesympatickým hrdinou, který neví co chce a zradí všechny, kteří s ním přišli do kontaktu. Washington se sem krutě nehodí a i ta holčička tady hraje lépe než on, ale to je ten nejmenší problém. Vyprávěcí kostra je fajn, i když jsem čekal zajímavější pointu, ale větší problém je když si některé věci protiřečí, nedodržují se daná pravidla představeného světa, který sám o sobě funguje dost zvláště. Buď se hodně přetáčelo, nebo stříhalo, ale často je to jako hlazení proti srsti. Ten dobrý film tam někde zakopaný je ale Edwards to někde těžce nezvládl a já se nedokážu dobrat toho jestli už na papíře nebo až ve střižně. ()
Hodně mi to, což míním jako pochvalu, připomínalo Snow Crash (u nás jako Sníh) nebo Neuromancera. Tempem, množstvím frenetické akce, zvláštní melancholií, která tím vane, včetně, mimo jiné, hrdé škvárovosti. Pravda, možná by to pár minut navíc sneslo, aby některé motivy mohly trochu víc roztáhnout křídla, ale jinak je to velkolepá jízda, která mě stejnou měrou dojímala i držela v napětí na kraji sedačky. A vůbec to není tak hloupé, jak tu mnozí píší. // Stvořitele jsem před pár dny viděl znovu na UHDčku a měl jsem z toho ještě pozitivnější dojmy než z kinoprojekce. Jak mi to – míněno v dobrém – připomíná Snowcrash nebo Neuromancera, dvě velké kyberpunkové bible, už jsem psal (podobné tempo, hrdá škvárovitost se spoustou dramatických skoků, melancholická zastřenost), tentokrát mě ale trklo něco trochu jiného. Těžko se to podchycuje, ale tam, kde jiné hollywoodské velkoprodukce působí příliš staženě, uhlazeně a vykalkulovaně (vysoustruženě je možná to nejlepší slovo: cokoliv střapatého zaniká v procesu přísně kontrolované výroby), tam Stvořitel působí svěže živě a neučasaně, rozdrbaně – člověk má při sledování pocit, že ten film dýchá, žije si, nespoutaně, vlastním životem. Svět budoucnosti, který zobrazuje (vesměs neokoukané asijské lokace), také působí nebývale živoucím dojmem, což je, troufám si říct, dáno tím, že Edwards věnuje velkou pozornost různým formám života kolem nás – přítomností úplně obyčejných lidí a zvířat mimo hlavní dějovou linku (zvířata tu a tam i vtipně zasahují do děje), díky čemuž to nikdy nevypadá, že se film odehrává jen v nějakých netečných kulisách, ale že je opravdu zasazený v reálném světě, který si plyne vlastní cestou, který je plný jiných příběhů, což mi hodně připomínalo filmy od Terrence Malicka, od něhož tohle Edwards možná okoukal, kdoví. Všechno tady dýchá, i komplexní trikové záběry, Stvořitel je světaplný. Kolikrát se všechno zastaví a zůstane jen ryzí atmosféra: tropická bouře na obzoru, poletující netopýři, cvrkot hmyzu, vytáhlá silueta robota proti mrakům. Jasně, je tu samozřejmě spousta výbuchů a frenetické akce (pořád se bavíme o hollywoodském velkofilmu), ale jako by pro Edwardse bylo stejně důležité i tohle – všechny ta malá zajiskření života, díky kterým dokáže i sci-fi velkofilm s roboty a kolosální hi-tech architekturou vypadat hmatatelně, mít srdce. Stvořitel má v sobě – a tohle myslím zcela vážně – cosi až básnicky křehkého, podobně jako třeba Scottův Blade Runner, s nímž se v leccemž protíná i výtvarně. A bez mučení se přiznám, že tohle je něco, co pro mě bude vždycky mít mnohem větší hodnotu než jakákoliv vypravěčská rafinovanost nebo logická ucelenost, po které tolik lidí, kterým se film nelíbil, marně volá. Ze stejného důvodu mám koneckonců rád i podobně nedoceněnou krásu Ad astra Jamese Graye. ()
Jako milovník sci-fi jsem se na tento nový originální samostatný sci-fi film těšil. Ale celkový výsledek byl pro mě téměř nesledovatelný. "Stvořitel" po technické a vizuální stránce vypadá fantasticky a luxusně. Zvláště, když víte, kolik stál, tak musíte před tvůrci smeknout, že tohle dokázali vytvořit. Jenže k čemu je fantasticky vypadají svět, když ve filmu vůbec nic nefunguje. Příběh je zmatený a stejně zmateně vyprávěný, hrozně dlouhou jsem netušil, o co vlastně jde. Film je křečovitý a strašně moc se snaží působit hluboce, inteligentně a emotivně, přitom je to všechno povrchní a je velmi dobře vidět, jak prázdné to ve skutečnosti je. Edwards nedokáže pracovat s herci a tím pádem vznikají naprosto nezajímaví hrdinové, ke kterým si divák nedokáže vytvořit vztah a už vůbec neuvěří vztahům jejich. Když pak dochází k dojemným momentům, které by měly donutit diváky uronit slzy, dostaví se spíše ironický smích a že se na emoce tlačí více než je zdrávo, ukáže natahovaný konec s naprosto zbytečnou tečkou… Hudba od Hanse Zimmera moc nevynikla, docela mě překvapilo, že ji skládal on. Dokonce jsem si neužil ani žádnou parádní sci-fi akci. Působí převážně krotce a povrchně. Částečně za to může otravné omezení u PG-13 filmů, které se vyhýbají jakémukoliv násilí, i když se všude kolem umírá. Ale spíš jde o to, že akce není nápaditá nebo... komorní? Střelecké scény jsou jen smršť všude létajících kulek s příšernou muškou. A sem tam tvůrci přihazují výbuchy. Lidé, kteří moc filmů nesledují, si to asi užijí víc než já. Ale já tenhle film nemohu doporučit. Nedokázal mě zaujmout ani vtáhnout do děje, což pro někoho, kdo miluje film tak jako já, není těžký úkol. /30%/ ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Režisér Gareth Edwards napsal hlavní postavu Joshuy speciálně pro Johna Davida Washingtona poté, co viděl jeho výkon ve filmu Monsters and Men (2018) . (HanzoBureshi)
- Svetová premiéra sa mala konať v TCL Chinese Theatre v Los Angeles 18. septembra 2023 s filmovými rekvizitami a kostýmami vystavenými vo vestibule. Prítomný bol aj režisér Edwards, avšak nie obsadenie filmu kvôli trvajúcemu štrajku. Edwards hercom v prejave vyjadril podporu. Z udalosti sa stala nakoniec len skorá tlačová a priemyselná projekcia filmu a film mal svoju premiéru v Texase na Fantastic Feste 26. septembra 2023. (Arsenal83)
- Garethu Edwardsovi se za pouhých 86 milionů amerických dolarů podařilo vytvořit vizuál srovnatelný s nejdražšími produkcemi od Disneyho. Celá produkce jím byla autorsky podchycená a optimalizována od prvního do posledního detailu. Od volby reálných epických lokací (bylo jich přes 80, nemuseli je tak dotvářet digitálně), přes volbu kamery (malá „prosumerská“ Sony FX3), přes malý agilní štáb, až po fakt, že film nejdřív sestříhali a teprve potom do něj dokreslovali drahé efekty. Zamezili tak drahé práci na nepoužitých záběrech, která byla v té době příznačná pro Marvel a Lucasfilm. (Farley)
Reklama