Rekviem za manžele Krafftovy
- Oheň uvnitř: Requiem za Katiu a Maurice Krafftovy (festivalový název) (více)
VOD (1)
Obsahy(1)
Francouzský pár strávil dvě desetiletí natáčením průkopnických záběrů lávy a popela. Láska k soptícím obrům se jim však v roce 1991 stala osudnou. (Česká televize)
Videa (1)
Recenze (17)
(AFO 2023) Jak zaznělo při uvedení filmu, rok 2022 byl nadmíru plodný, co se týče převyprávění příběhu o manželech Krafftových. Erupce lásky mě sice minula, Herzogův film jsem si už ale ujít nenechal. I když se film z 90-95% skládá ze záběrů, které pořídili Krafftovi, má díky Herzogovi v roli vypravěče silnou výpovědní hodnotu a přibližuje tak (doslova) spalující vztah těchto dvou vulkanologů. Samotné archivní záběry od různých vulkánů jsou i dnes naprosto dechberoucí a bezprostřední, kde se mi nejvíce líbily sekvence, na nichž se Krafftovi procházeli ve stříbrných oblecích před aktivní sopkou - skoro jako by člověk sledoval nějaký futuristický či dystopický film. Herzogovi se podařilo názorně zobrazit a popsat vývoj v estetice natáčení rozbouřených sopek, kde se Krafftovi posunuli od amatérských všedních záběrů až po úchvatně děsivé (či děsivě úchvatné?) scenérie, jejichž působivost byla ve filmu umocněna nepřeslechnutelným hudebním doprovodem. Díky komentáři má film místy dosti humorný nádech (viz zkoušení ochraných helem, záběry od gejzíru, či turisté u vulkánu), nicméně v popředí je hlavně pocta Krafftovým, kteří se odvážili vstoupit do pekla na Zemi a zaplatili za to nejvyšší daň. ()
S odstupom zhruba jedného roka som zhliadol aj druhý z dvojice dokumentov o láske ako vulkán, ktoré vyšli v rovnakom období. Je fér ich porovnávať? Oba dokumenty možno vnímať ako manželov - vidíte v nich jeden celok, avšak každý je výnimočný črtami sebe vlastnými. Zatiaľ čo Erupcia Lásky na vás chrlí väčší "pyroklastický prúd" informácií o živote obecne veselých Krafftovcov, ten Herzogov sa viac zameriava na vizuálno-filozofický presah. Monumentálne zábery na vybuchujúcu Zem v sprievode operných árií kontrastne striedajú početné scény spustošených ľudských obydlí, kde vekmi rozvíjajúci sa život v priebehu sekúnd prestal existovať. Dostávame tak apokalyptické výjavy, ktoré vzbudzujú ohromenie, aby následne stíchli žalmom nad ľudskou bezmocnosťou. Oba filmy sa doplňajú ako Maurice a Katia, oba vzdávajú hold ich filmárskemu talentu a hravej odvahe. ()
Podobně grandiózní záběry, často připomínající apokalypsu, se hned tak nevidí! Slavný režisér Werner Herzog využil nesmírně obsáhlý archiv manželů Krafftových a stvořil úchvatnou audiovizuální poctu těmto dvěma milovníkům aktivních vulkánů oplývajících dobrodružnou povahou. Jejich život byl poměrně krátký, zato však naplněný až po okraj. Dala bych nevím co, kdybych mohla objevovat ďábelskou krásu činných sopek spolu s nimi. (95%) ()
Zvolil jsem dnes dvojici Into the Inferno & The Fire Within, dal se hezky ukolébat záběry mordorský nádhery a Herzogovou nezaměnitelnou narací. Souzním s jejich posedlostí, "Pura Vida" montáž a chůze na hraně s propastí jako super vyvrcholení. ♪♫ ()
Peklo s hudbou? Alebo stvorenie sveta? Film je viac poetický so zábermi výbuchov a lávy, až sa zdá, že Krafftovci neboli vedci ale umelci. Je to, samozrejme, vec strihu, čo sa s množstvom nájdeného materiálu urobilo, a vytvorili tekéto requiem. No a prečo museli zomrieť? Asi aj ja by som si na mieste ostatných povedal, že keď tam sú dvaja takí odborníci na sopky, a neutiekli, tak sa asi nemôže nič stať. –––– Za těch 23 let jsem viděl už tolik výbuchů, že kdybych měl zítra zemřít, je mi to jedno. ()
Galerie (23)
Photo © ARTE France / MAURICE & KATIA KRAFFT / DUMONT
Reklama