Režie:
Matěj ChlupáčekScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin DoubaHudba:
Simon GoffHrají:
Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Marián Mitaš, Luboš Veselý, Martha Issová, Ladislav Hampl, Ján Jackuliak, Anton Šulík ml., Richard Langdon (více)Obsahy(1)
Do městečka Svit pod Tatrami přijíždí v roce 1937 ředitel velké továrny se svou ženou, aby zde po baťovském vzoru Zlína postavili moderní průmyslové město. Jejich plány ale naruší znepokojující nález mrtvoly v areálu továrny. Novorozenec s mužským i ženským pohlavním orgánem. Monstrum. Případ přesahuje možnosti místních četníků, podléhá maximálnímu utajení a na místo přijíždí tajná policie. Nicméně zdá se, že jediný, kdo chce záhadu vyřešit a nalézt odpovědi a pravdu, je těhotná manželka ředitele. Narazí ale na nečekané překážky, včetně svých vlastních předsudků… (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (357)
Ten plný počet je síce na domáce pomery, ale aj tak špičková práca európskeho formátu. Silná a dôležitá téma dostala chytľavú hereckú aj formálnu podporu a výsledok je radosť sledovať. Vidieť, že Chlupáček nie je tradičný československý intelektuál s kamerou, ale skutočný filmár. Chybičky krásy by sa našli (dostratena idúca linka s komunistami, rýchly prerod manžela), ale to je maličkosť. ()
Na úvod tohohle komentáře bych rád podotknul, že jsem zcela tolerantní k jakékoliv formě člověka ani nechci rozporovat existenci tohohle nebo tohohle a ať si kdo chce dělá co chce pokud je to jeho věc a nesnaží se ostatní hystericky přesvědčit, že je to norma a kdo to tak nevnímá je zakomplexovaný homofobní jedinec, ale komplex z toho asi mají hlavně ti co tohle nejvíc vyřvávají. Mě to žíly netrhá, ale vadí mi když se do mě někdo snaží na sílu nacpat přesně tenhle přístup tak jak se to děje v tomhle filmu. Ještě začátek by ušel a vzbuzuje v divákovi určitá očekávání, ale od toho twistu v podobě toho šokujícího odhalení to šlo celý do kopru. Najednou jsem měl pocit, že to přepnulo do úplně jinýho filmu a já jsem se co chvíli chytal za hlavu a říkal jsem si cože? A to jako vážně?! No nic víc psát nemá smysl i tak mě ti všichni hrozně moderní tolerantní a liberální jedinci sežerou zaživa. Napíšu snad už jen tolik, že nový úsvit a bod obnovy českého filmu se bohužel nekoná. No do toho druhého zmíněného se po pravdě ani moc neženu a v nejbližší době se na tom asi nic nezmění. Jinak nevytahuji to často, ale v tomto případě se o tom zmíním. Zajímavé a trefné komentáře : verbal, a0001 a Skeksis. Za mě po filmařské stránce ok, ale obsahově totální odpad. Mno za ty Tatry dám teda aspoň 10% ()
Úsvit těží z neokoukaného námětu - na české, ale myslím i světové poměry - a veskrze umně v sobě snoubí několik tematických či žánrových rovin: od vztahového dramatu přes (pseudo)kriminální příběh až po jistou sociální sondu do 30. let minulého století, avšak s nadčasovým přesahem. Chlupáčkovu snímku by se určitě dalo vytknout pár věcí - viz dobově neautentický projev Heleny (hlavně na poli sarkasmu) či prostetický zjev Ladislava Hampla (určitě bychom v ČS hájích našli "oplácanějšího" kolegu) - ale z mé strany převažují spíše pozitivní dojmy. Hermafroditismus (podobně jako afázie v letošních Němých tajemstvích) není úplně běžný námět a určitě v sobě skýtá i další možnosti. V Úsvitu je toto téma ozvláštněno líbivým dobovým koloritem - zde bych rád pochválil především výpravu, ale i kostýmy - a několika vůdčími dichotomiemi (muž x žena, továrník x dělník, "boží stvoření" x "bezbožné monstrum"). Z hereckého obsazení bych vypíchnul zejména Elišku Křenkovou, ale i Richarda Langdona; rovněž mě zaujala menší role Jána Jackuliaka, který se postaral o jeden z nejsilnějších momentů filmu. Jsem zvědavý, s jakým projektem přijde Chlupáček příště. ()
Možno potencionálne najväčšia výčitka voči filmu, že hlavná postava pôsobí ako vytrhnutá z dnešnej doby a zasadená hlbšie do minulosti, mi pripadá ako jej najväčší klad. Ono ak by sme presne tieto postavy zasadili do súčasnosti a scenár by bol viac menej totožný, nič by sa nezmenilo. Táto štylizovanosť mu dodáva na nadčasovosti a osobne som bol priam nadšený z toho, že som videl náš historický film, kde sa chovali a rozprávali postavy iným štýlom ako sme videli už stokrát inde. Filmu vyčítam skôr potlačenie dôležitej vedľajšej zápletky do pozadia, možno už ale neboli peniaze na nakrúcanie s obvinenými. Alebo išlo skrátka len o hlavnú postavu a obeť a na všetko malo byť nahliadané tak, ako by bola všade prítomná. ()
Pokud jsem to ještě nenapsal, tak to řeknu teď: obdivuji Matěje Chlupáčka, protože to je borec který ve věku kdy středoškoláci řeší jak vyjebat s maturitou, začal produkovat a natáčet filmy. Úsvit je pozoruhodný v podstatě minimalistickým námětem, ale zpracování je perfektní. No a atmosféra je, jako kdybychom měli sledovat předvečer nějaké velké revoluce. Eliška Křenková sice působí velmi protivně, ale v mnoha pozicích se skvěle nachází a hraje dobře. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (9)
- Autorkou plakátu je renomovaná hollywoodská designérka Desi Moore, která navrhla plakáty k titulům jako Tár (2022), Hra o trůny (od r. 2011) nebo Mad Men (od r. 2007). (Azurose)
- Natáčení probíhalo mj. v Baťově památníku ve Zlíně a dále v dobových kulisách kubistické vily v Lysé nad Labem, ve Veletržním paláci (coby poslední nezničené funkcionalistické budově v Praze) a rovněž ve Staré Boleslavi a v Popradu. (HonzaBez)
- Velkolepě pojatý Úsvit s rozpočtem 90 milionů korun se natáčel v mnoha lokacích v České republice i na Slovensku. Město Svit, kde se film odehrává, pak vzniklo unikátním způsobem v kombinaci počítačových triků, reálných záběrů, nákladných dekorací a modelu celého města v poměru 1:7. (Bontonfilm)
Reklama