Režie:
Charlotte WellsScénář:
Charlotte WellsKamera:
Gregory OkeHudba:
Oliver CoatesObsahy(1)
Někdy v devadesátých letech, kdesi v tureckém přímořském resortu tráví dovolenou rozvedený mladý otec Calum (Paul Mescal) se skoro náctiletou dcerou Sophií (Francesca Corio). Pohodové vystupování táty, který žádnou legraci nezkazí a baví se tím, že jej okolí považuje za dívčina staršího bratra, však zastírá znepokojivý závoj melancholie. Debut Charlotte Wells má nádech vzpomínky z dětství a nepotřebuje okázalá gesta k vystižení nepopsatelně intenzivních životních pocitů. Díky svému křehce impresivnímu vyprávění a ohromující empatii se stal diváckým hitem desítek festivalů, včetně Cannes, Toronta i Karlových Varů. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (234)
Rozhodně neříkám, že je to fádní, a že mne konec trochu nerozbil, naopak. Jen je to opět (taková již skoro epidemie v indie světě) v mých očích často nefunkční koncept na první pohled všedního příběhu, jenž si důvod ke zvěčnění v podobě filmu vyslouží až "šokující" katarzí či vypointováním v posledních minutách filmu, kterým předchází dlouhá (a pomalá) expozice postav a jejich vztahů a zdánlivě nesouvisející střípky, které by si měl divák poskládat právě po prožitém vyvrcholení a prohloubit si tak zážitek... tenhle přístup ale na mě zafunguje málokdy - pokud je povětšinu času film odtažitý a emočně plochý, je pro mě těžké dostávat se mu pod kůži zpětně, i když často (a i v případě Aftersun) je možné dříve či později vytušit, k jakému vyústění příběh směřuje. Je to škoda, Paul Mescal i Frankie Corio jsou skvělí, přirození... jejich vztah krásný a postupně prohlubující se nepříjemné pocity ze stále jasnějšího vědomí, kam se neodvratně blížíme, určitě nemizí do ztracena. Zvláště v kombinaci s kontrastem letní atmosféry a sympaticky nepatetického přístupu. Ale je to prostě trochu málo. Možná to chtělo s Calumem a Sophií prožít trochu víc času, prožít nějakou emoci bez pomoci chytlavý songů, možná to chtělo méně "budovat atmosféru" příliš dlouhými záběry a více času věnovat samotným postavám... Možná je taková forma uchopení v jádru tísnivého a tragického příběhu jednoduše nefunkční. 6.5/10 ()
Aftersun - Amarcord. Je náhoda, že názvy začínají na A a mají stejný počet písmen? A dělí je skoro přesně 50 let... Myslím, že ne. Aftersun je Amarcord pro mou generaci... Vida, toť má první konspirační teorie, kterou jsem v životě vytvořil... Režisérka Charlotte je Sophie. Je skoro na den o deset let mladší než já. Její (ani Sophiin) otec (ve filmu Culum) bych tedy být nemohl. Jsem tedy někde uprostřed mezi nimi. Mám proto pocit, že jim oběma, a tomu co chtěla Charlotte Wells tímto filmem říct, velmi dobře rozumím... p.s. neodehrává se to "někdy v devadesátých letech", ale v roce 1999 - podle písně Tender od Blur z alba 13, které vyšlo v tomto roce a ve filmu zní ne jako doprovodný soundtrack, ale hraje přímo z reproduktoru v jedné scéně. Singl Tender v UK Singl Chart debutoval 29. února 99 hned na druhém místě. Režisérka měla v 99. roce 12, ale až v červnu. Sophie má ve filmu koncem léta 11... Takže to celkem sedí.... ()
Observační snímek o otcovství, který nabízí jiný vhled do vztahu otce a dcery, přestože nenabízí žádné složitější zápletky. Záznamy z VHS prohlubují pocity z jejich vztahu a přirozeně navazují na další dějové linie. Pohodový film, který nezamrzí a odnesete si z něj hlubokou katarzi. "I think it's nice we share the same sky." ()
Něco tak krásnýho si snad ani nezasloužíme. O všem zásadním v životě ale tak subtilní formou, že se až zdá, že vlastně nejde o nic. Jeden z nejcitlivějších filmů o tom, jak je těžký držet pohromadě to nejdůležitější, co máme - ty nejbližší. Když sami sobě nejsme blízko. Bez patosu, bez doslovnosti, ale nic tu nechybí. I'm not crying, you are. <3 ()
Výnimočná pocitovka, ktorá ma zasiahla viac, ako som jej spočiatku plánovala dovoliť. Debut Charlotte Wells nemá pevný dej, iba si tak plynie, no ak sa na neho napojíte, môže medzi vami vzniknúť emočne až nebezpečne silné puto. Krehká melancholická snímka, ktorá v srdci vyvolá rozruch na dlhší čas a pesnička Under Pressure vďaka nej nadobudne celkom nový rozmer. ()
Galerie (32)
Photo © AZ Celtic Films
Zajímavosti (11)
- Natáčelo se v tureckých městech Ölüdeniz, Fethiye a Istanbul. (Homerking)
- Frankie Corio (Sophie) a Paul Mescal (Calum) se při natáčení filmu sblížili natolik, že zůstali přáteli o po natočení snímku. (Axarus)
- Režisérka Charlotte Wells viděla na castingu přes 800 dívek, které se přišly ucházet o roli Sophie, než roli dostala Frankie Corio. (Axarus)
Reklama