Reklama

Reklama

VOD (1)

Patrick Bateman je mladý ambiciózní finančník, který je tam, kde chtěl být. Žije na Manhattanu, má snoubenku, pracovní postup. Co ho však vede k tomu, stát se krvavým zabijákem, ví jen on sám. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (830)

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Po dvou letech od první projekce konečně nastal čas pro napsání komentáře, jehož iniciačním faktorem bylo přečtení vynikající předlohy Breta Ellise a následná třetí projekce samotného filmu. Mary Harron se s námětem poprala vskutku velmi dobře. Celý film se velmi striktně drží knižní předlohy, krom několika málo změn v přehození či propojení některých scén. Je samozřejmé, že nespočet výjevů a dialogů nemohl být zahrnut, ať už pro omezený čas pro převyprávění, tak i pro svou násilnost a obscénnost, které přeci jen film nedokáže tak dobře nastínit jako psaný text, tedy alespoň si neumím představit jak je na plátno věrohodně přenést. I to má však své výhody a film dává, oproti knize, diváku mnohem více prostoru pro vlastní představivost v domýšlení si jen naznačených scén, propojování detailů a snad i vyvozování některých závěrů, zvláště v poslední scéně filmu, kdy nám obraz poskytne trochu jiný pohled na celou situaci a snad i naznačí něco víc. Americké psycho je opravdu pozoruhodným počinem, s tajemně silnou přitažlivostí, jež je zapříčiněna snad chladnou bezcitností hlavního hrdiny, kterého dokonale zahrál Christian Bale a tím si v mém žebříčku konečně vydobyl čestnější pozici, než jakou dosud zastával, tak i netradičním filmovým zpracováním, které se už ale dá přičítat spíše předloze, čímž mám na mysli nejen téměř absenci seznamování se s hlavními postavami, i když se nám může zdát, že postupem času do jejich mysli alespoň trochu pronikáme. Problémem se strávením filmu by diváku mohla způsobit jeho forma, která vyzní trochu odcizeně, snad jako pouhé náhodné a nezúčastněné přečtení si několika stran z deníku mladého zbohatlého makléře z Wall Street, příběhu, který by se mohl odehrát kdykoliv a kdekoliv, i když možná v méně kontroverznější podobě. Chybí nějaká intenzivněji viditelná myšlenka, která by v konečném souzení mohla poskytnout jakési zadostiučinění, morální vyústění a odnesení si „něčeho“ víc. To ale právě činí v mých očích z filmu to, čím je a čím se nakonec stává. Nechá nás o sobě přemýšlet, o dobru, zlu, světě, životě, nudě, penězích etc. a nepodstrkuje nám žádné vlastní závěry. Už od první projekce jsem si tento snímek oblíbil, ale musím přiznat, že po knize se můj pohled výraznou měrou změnil, ne snad v chápání roviny příběhu, ale spíše v prohloubení výsledného pocitu, snadnějšího „proniknutí“ k hlavnímu hrdinovi. Za nemalou zmínku stojí i perfektní hudební doprovod a popravdě, kdo by si po filmu rád nepustil Hip to be square (Huye Lewis and The News), či Sussudio (Phil Collins). Přesto hodnocení neměním, jelikož si troufám tvrdit, že i přes vynikající hereckou i technickou stránku bych si dokázal představit film ještě o chlup lepší. konec komentéře // (poznámka pro osobní potřebu, není součást kometu, takže už to nečti!!: zvláštní, že konkrétních scén jsem se skoro nedotnul, ještě upravit a promluvit s Vojtou) ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

První půlka byla super, hlavně vnitřní monology ústředního hrdiny, když třeba nasraně komentoval, že má někdo něco lepšího než on. Pak to bylo už nějaký divný a vlastně už jsem ani moc nevnímal, jak má do sebe co zapadat, proto sem to úplně asi nepochopil. Každopádně Christian Bale byl fakt super, scénu jak tam klátí dvě prostitutky a u toho se v zrcadle narcisticky prohlíží, si budu ještě nějakou dobu pamatovat, soundtrack byl fajn a vizuální stránka filmu vypadala docela pěkně na to, jak to bylo nizkorozpočtový. Jo a Reese Witheerspoon tam měla asi nejzbytečnější roli ve svý kariéře, fakt mi tam připadala úplně jalová. 60% ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Od začátku do konce jsem myslel na Spalovače mrtvol. I Americké psycho je totiž takové podobenství, které rozebírá stav mysli hlavního hrdiny a zároveň stav společnosti, ve které žije. V tomto případě to je za všechny vlasy přitažený karikaturní obraz wallstreetské smetánky, jež s nesnesitelnou neúnavností věčně a beze smyslu tlachá, kontrastující s člověkem, který se z toho snobského stáda vyděluje tím, že je vraždící psychopat. Jenže zajímá ten jeho koníček někoho? Skvělý Christian Bale a mazaný scénář, který je pouze zdánlivě o ničem stejně jako všechny ty žvásty vedené u stolů v nóbl restauracích. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

„Surface, surface, surface was all that anyone found meaning in... this was civilization as I saw it, colossal and jagged.“ Toto je citát z famóznej Ellisovej novely a vystihuje aj tento film. Kým kniha je postavená na monotónnom prijímaní akýchkoľvek zážitkov, či ide o mučenie alebo výber jedla v reštaurácií, Mary Harron vyberá situácie z knihy a skladá koláž. Na jej obranu treba povedať, že kniha je veľmi ťažko sfilmovateľná, no zameranie sa na "príbeh" je paradoxne to kĺzanie po povrchu, lebo sa zaoberá tým, ČO sa deje a nie AKO to Bateman vníma. Ide o sprostredkovanie "šoku" a "kontroverzie" na plátno, nie života yuppies, kde odtiene prejavov bohatstva a moci boli to jediné, čo ľudí odlišovalo. Mary Harron adaptovala to nepodstatné na American Psycho - príbeh. Mala zadaptovovať funguvanie mysle Patricka Batemana, čo je ale takmer nemožné. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

-"Is that a rain coat?" -"Yes, IT IS!" ♥♥♥ MŮŽE OBSAHOVAT (A TAKY ŽE OBSAHUJE) SPOILERY. (Varování: Tento komentář je stejně šílený jako film samotný, takže si řádně rozmyslete, jestli ho opravdu chcete číst.) Americké psycho je film. Pojednává tak trošku o lidské zvrácenosti (a samotě a touze), ale taky o tom, co dělat ve světě, kde je možné všechno (jenom ne to, co opravdu chceme). Patrik Bateman je MIPS (mladý idiot plný sil) z Wall Street. Každé ráno začíná tím, že si zacvičí a potom na svou kůži namaže tisícovky a tisícovky kosmetických přípravků. Potom jde do práce a tam sedí za stolem. Večery tráví v některé z newyorských restaurací se svými kolegy. Nejvíce ze všeho (pravděpodobně) se samozřejmě nudí. A co dělat v jeho situaci, aby se ještě zabavil? Vraždit. Líbí se mi paradoxní a satirické scény, které tento film předkládá. Líbí se mi, že Patrik Bateman prakticky na potkání vykládá, že rád vraždí dívky, do diáře si místo schůzek kreslí nechutné obrázky a když luští křížovky, tak do kolonek vypisuje jenom slova "bone" a "meat", ale jeho okolí to vůbec neregistruje. Jeho snoubenka vedle něj naříká nad tím, že se ji rozhodl opustit, ale že si maluje na kousek papíru voskovkami ženské tělo probodnuté motorovou pilou, to je jí jedno. Co to je za svět, ve kterém Patrik žije? Je vůbec obklopen lidmi? Copak se tak chovají - jako lidé? A co on sám? Buďto je ta nejchladnokrevnější bestie na světě nebo poslední přeživší lidská bytost. Nic mezi tím. A pokud existují ty filmy, kde si za celou dobu sledování neuvědomíte, kterého herce sledujete, nýbrž uvažujete o postavě jako o skutečném člověku, tak pro mě takový je Patrik Bateman. (Christian Bale zvládl svou roli (misi) DOKONALE.) Je ohromující, jak je okouzlující, až to bolí, ale zároveň i tak zraňuje všechny kolem sebe, hlavně svoji sekretářku, která jediná to s ním myslí dobře. Když závidí kolegům vizitky, když do telefonu vyjmenovává seznam svých zločinů, tak jenom bezeslovně prosí o trochu pozornosti, křičí, že chce být člověkem. Ale oni ho tak neberou. A tak film vlastně končí tak, jak začal. Beznadějně. Nevím, jestli bych se na něj dokázala podívat znova. Nejspíš až za hodně dlouho po tom prvním zhlédnutí. AP je tak násilnické a ubližující, hlavně na duši, že jsem už dlouho nebyla tak zdeptaná. -------------------------------------------------- Dodatek. Dnes (23. 8. 2008) jsem dostala nutkavou potřebu se na AP podívat znova. Tak jsem se podívala. A víte, co jsem zjistila? Já jsem si ten film pamatovala úplně jinak, než jak dneska byl. A taky jsem zapomněla, že pořád chtěl vracet kazety, což teda nechápu. Vždyť je to geniální! Co jsem také ocenila, že člověk pozná celou novou širokou škálu zvukových signálů pro alarm do auta. (A nejsem opilá, když tohle píšu, protože nikdy nepiju.) A taky mi možná došlo, proč se to jmenuje Americké PSYCHO. A ještě něco, ve skutečnosti tomuhle filmu dávám čtyři hvězdičky, něco jako v uvozovkách, ale na druhou stranu si prostě myslím, že čtyři hvězdičky jsou pro popis tohohle filmu zkrátka málo. Film je takový, jako jsem popsala Patrika - buďto pět, nebo odpad. Každý, kdo hodnotí film jako průměrný, ho dle mého názoru nepochopil. () (méně) (více)

Galerie (108)

Zajímavosti (56)

  • Během natáčení filmu se Christianovi Baleovi (Patrick) v maskérně „vysmála“ make-up artistka. Údajně za to, že ona sama pobírá více peněz během natáčení filmu, než on samotný za hlavní roli. (Matevoj)
  • Film se odehrává v roce 1987. (Ai.ma)

Reklama

Reklama