Reklama

Reklama

Láska nezná hranice a ve vzpomínkách je nesmrtelná. Ralph Fiennes v titulní roli amerického filmu, oceněného devíti Oscary... Román Michaela Ondaatjeho "Anglický pacient" (1992), vyznamenaný po svém vydání ve Velké Británii prestižní Bookerovou cenou, jakoby se vzpíral filmovému zpracování. Příběh velké lásky a zrady, zasazený do konce 30. let a do doby 2. světové války, je vyprávěn v několika časových rovinách a v poměrně složité flashbackové struktuře. Těžce zraněný „anglický" pacient (nazývaný tak proto, že byl vytažen z hořícího britského letadla) neví, jak se jmenuje, ani si nic nepamatuje ze své minulosti. Když jsou ostatní ranění převezeni, zůstane znetvořený muž v opuštěném a vyrabovaném klášteře spolu s kanadskou ošetřovatelkou Hanou, která se o něho stará a snaží se s ním komunikovat. Muž, který o sobě tvrdí, že se jmenuje Lászlo de Almásy, postupně odhaluje události, jež začaly před válkou v Egyptě, kde pracoval pro Královskou geografickou společnost při mapování Sahary, a pokračovaly až do června 1942, kdy Angličané opouštěli Tobruk. Jeho milostný vztah k manželce kolegy Katharine se prolíná s osudem Hany, která trpí utkvělou představou, že všem svým blízkým přináší neštěstí a má strach o sikhského poručíka Kipa, s nímž se sblížila a jemuž hrozí neustálé nebezpečí při odstraňování nevybuchlých min. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (469)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Jsem asi necita, ale mně ten příběh po chvíli neskutečně lezl na nervy. Pan režisér brnká na emotivní strunu s takovou okázalostí, že ta má praskla asi po půl hodině a zbytek příběhu jsem jen prokroutil hlavou. Na konci jsem se cítil jak po konzumaci dvou kil přeslazených kremrolí... Takový Doktor Živago, to byla jinší podívaná! ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

V předčasně zesnulém Anthony Minghellovi ztratila světová kinematografie jednoho z mála svých vyvolených básníků osudové lásky. Již tehdy zralý tvůrce-čtyřicátník patřil k té skupině umělců, pro něž válečné téma jako forma mezní situace lidské existence zůstává podřízeno síle citu-lásky individua, jedince i uvnitř velkých skupin obyvatelstva. Skutečnost, že jeho hrdiny jsou mladí lidé prožívající plně své životy, je dalším charakteristickým prvkem jeho nezaměnitelné tvorby. Dvojí rovina kompozice mu umožňuje zasvěceně pronikavé vhledy do nejtajnějších skrýší lidského nitra. Válka, zhoubná ve svém bezprostředním působení, je v mikroměřítku ještě strašnější. Nejednoduché se stává ještě složitějším, nesnadné nezvladatelným. Nepravděpodobnost nedějového děje je ve skutečnosti vlastně až šedě realistická. V oficiálních líčeních válek na tyto situace není místo; teprve po letech, když vychladnou vášně, smysly se zklidní a vzbouřený rozum se podvolí moudrosti nadhledu a všelidského rozměru, vysvitne plný dosah způsobených nevratných škod a ztrát. I těch, na něž si nelze sáhnout a jež není možné změřit. Kamera, která do lidského nitra promítá neopakovatelné přírodní krásy tuniských i italských exteriérů, a precizně slazené výkony skvělých herců, mezi nimiž vynikají kromě Juliette Binochové i starší z obou Finniesů Ralph a zejména pro mne zcela neznámá Kristin Scott-Thomasová, je vyvažována scénářem, který stačí do milostného rukopisu zachytit i klasické epizody válečného života (bombové scény zpod mostu a pomníku na anonymním náměstí neznámého italského městečka). Celek, který z toho všeho vzniká, je nezodpovědně drzý: dovoluje si s cynismem přímo patetickým tvrdit, že láska je víc než soulož-sex, že je cit nadčasový a mocný, cit jímající, cit všepohlcující. Že je nezničitelná. Osobně patřím k těm nevyléčitelným romantikům, kteří této nehoráznosti dávají nekriticky za pravdu. Myslí si dokonce, že život by bez ní byl nepoměrně chudší a šedší. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

Považujem za výhodu, keď sledujem film, o ktorom nič neviem. To bol aj prípad Anglického pacienta, u ktorého som nepoznal hlavných predstaviteľov, ani nevedel, koľko Oscarov akademici filmu nadelili. Ležal som v nemocnici a bol som vďačný za čokoľvek, čo ma odpútavalo od procesov v operovanej nohe. Videl som ho v priebehu týždňa viackrát, ale ani tak neviem presne, čím ma zaujal. Je veľkolepý, bez toho, aby v tom bol poznať zámer. Je krásny, ale pritom nie je kašírovaný, je o veľkých citoch a vášni a nepociťoval som príchuť falošnosti. Viem, že ide o moje osobné dojmy a iný divák to môže pociťovať inak. ()

LaciLC 

všechny recenze uživatele

Rozvláčne tempo & prehnaná stopáž vs. skvelí herci & pekná romantika ... Achjaj, nemôžem povedať, že sa mi to nepáčilo, ale podľa veškerých ohlasov na tento film som čakal, že pôjde o niečo, pri čom sa ozaj nudiť nebudem - inak povedané, ak by som bol len o niečo viac unavený rozhodne zaspím. Čo by bola každopádne škoda, lebo herecké kreácie zúčastnených bez výnimky stoja za to. Ťažko povedať, či sa ešte niekedy v budúcnosti opäť odhodlám zhliadnuť Minghellov film, ťažko povedať, či by sa mi na druhýkrát zapáčil viac, možno len nie som až taká romantická duša. Možno... P.S. Za plus rátam aj obzvlášť krásnu Kristin Scott Thomas. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Jedna z najlepších vojnových romantických drám vôbec. Juliette Binoche tu podáva azda najlepší výkon, herecky aj vizuálne, Zároveň je to film ešte z doby, kde sa len s úsmevom pozerám, ako si pár pravoverných slobodne vykrikuje Alláh akbar a čuduj sa svete, nikto nezalieza pod stôl. Nuž veru, staré dobré časy druhej svetovej vojny. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (40)

  • Literární předlohou pro tento film byl stejnojmenný román kanadského spisovatele Michaela Ondaatjeho. (Ezis)
  • Jeden z komplikovaných aspektů vzniku filmu producent Saul Zaentz později popisoval: "Nejdřív jsme měli za partnera společnost 20th Century Fox - a oni mám udělali z práce peklo. Ačkoliv bylo herecké obsazení dávno schvílené, najednou se rozhodli, že nechtějí ve vekých rolích ani Kristin Scott Thomas, ani Willema Dafoea, nýbrž nějaké právě objevené tváře. Režisér Anthony Minghella a já jsme se ale nenechali zlomit, takže Foxové stáhli z projektu dva a půl milionu dolarů. A to ve chvíli, kdy už na tom filmu v Itálii dělalo sto lidí." (NIRO)
  • V knižní předloze Hana (Juliette Binoche) ze všeho nejvíce smutní po svém otci, který rovnež odešel z Kanady bojovat do Evropy a zemřel sám na těžké popáleniny, proto také cítí takovou náklonnost a potřebu zůstat s anglickým pacientem (Ralph Fiennes). (Candice)

Související novinky

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

Anglický pacient se dočká televizní adaptace

19.08.2021

Román Anglický pacient spisovatele Michaela Ondaatjeho se dočká nové, tentokrát televizní adaptace. Tu chystá stanice BBC, která zaúkolovala scenáristku Emily Ballou (Taboo, The Turning), aby seriál… (více)

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

12.09.2020

MFF Praha - Febiofest již 18.9. 2020 odstartuje 27. ročník. Mění své působiště a jeho novým domovem se stává Cinema City ve Slovanském domě. Promítat se bude také v Ponrepu, Edison FilmHub a nově v… (více)

Bratři Weinsteinovi nespí

Bratři Weinsteinovi nespí

04.11.2005

Když na přelomu března a dubna tohoto roku po 25 letech bratři Weinsteinovi ohlásili svůj odchod z vedení společnosti Miramax, neboť se nepohodli s majoritním vlastníkem, studiem Disney, bylo jejich… (více)

Reklama

Reklama