Režie:
Zach CreggerScénář:
Zach CreggerKamera:
Zach KupersteinHudba:
Anna DrubičHrají:
Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long, Jaymes Butler, Richard Brake, Kurt Braunohler, Kate Bosworth, Matthew Patrick Davis, Sara Paxton (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Mladá žena odjíždí do Detroitu na pracovní pohovor. Má sjednaný pronájem domu, ale když dorazí pozdě večer na místo, zjistí, že si stejné ubytování rezervoval neznámý muž. I když jí opatrnost radí, aby to nedělala, rozhodne se v domě strávit noc. Brzy jí dojde, že neočekávaný spolubydlící není zdaleka tím jediným, čeho by se měla obávat. (Disney+)
(více)Videa (2)
Recenze (458)
To byla tedy jízda. Subjektivně mi přišlo, že film trval několik desítek hodin, během první půl hodiny stopáže jsem asi padesátkrát zvažovala, že film ani dokoukávat nebudu a několikrát ho přerušila, v jednu chvíli toto předsevzetí vydrželo asi týden, ale pak jsem se stejně vrátila, protože jsem slyšela spoustu lidí říkat, jak skvělý zážitek to byl, a já sama vím, že některé moje nejoblíbenější filmy jsem při prvním zhlédnutí nenáviděla a podobně. Zdá se mi, že hodně divákům se ta první část líbila nejvíc, ale mně to přišlo jako nekonečně nezajímavé čekání na "to", pro mě se thrillerové napínání nekonalo. Oba herci mi přišli nezajímaví/nedostatečně charismatičtí, aby ten nijaký dialog a trapné postávání utáhli (ano, vím, rouhání, promiň Bille, ale tak jsem to cítila), a reakce jejich postav mi přišly dost neadekvátní situaci, aniž by z toho film doopravdy těžil. Potom se tedy konečně začalo courat do sklepa, a tady se zase do cesty mezi mnou a skvělým zážitkem postavila nezkušenost scenáristy/režiséra. S takovou premisou se nabízí tolik možné mytologie, a to, co z ní nakonec uvidíme, mi přišlo nedostačující. V podstatě jenom jedna prázdná chodba, jeden prázdný pokoj a jeden sice přecpaný, ale i tak vzhledem k okolnostem docela prázdný pokoj, a to bylo všechno. Přece jen bych čekala, že při procházkách chodbami postavy najdou víc "věcí", taky třeba aspoň náznak, co se stalo s Billem, a vůbec. Na strašidelnosti, resp. barbarství šlo určitě hodně přidat, ve výsledku mi to vlastně přišlo docela krotké. Takže jako již tradičně říkám debut: nápad sice svěží, ale provedení je míle za jeho potenciálem, bohužel. ()
Jak jsem již mnohokráte zmínil, nejsem cílovka co se týče žánru horor. Přesto bych se i já rád u těchto filmů bál, nebo alespoň lekl. A kupodivu, tady se to dokonce párkrát stalo. Samozřejmě doporučuji před sledováním úplně vypnout myšlení, protože bychom se asi všichni zachovali úplně jinak už v prvních pěti minutách filmu. Konceptem je to stále to samé. Strašidelný dům, kam se někdo nastěhuje a kde se začnou dít věci. Dál to nebudu spoilerovat, každopádně musím zde ocenit velkou míru originality z hlediska lokací. Tentokráte se nejedná o žádné vyhořelé panské sídlo, dům, kde se kdysi staly vraždy, či opuštěnou chatu kdesi v hlubokých hvozdech. Tady máme relativně úplně normální barák uprostřed městské uliční zástavby, ale v tom je ten háček. Detroit ležící ve státě Michigan se v minulosti proslavil jako kolébka a centrum amerického automobilového průmyslu. Díky firmám Ford, General Motors a Chrysler získal přezdívku Motown a stal se nadmíru prosperujícím městem. V dobách největšího rozmachu v 50. letech minulého století měl Detroit přes dva miliony obyvatel. Před 10 lety, 18. července 2013, ale toto kdysi bohaté město vyhlásilo bankrot a požádalo o ochranu před věřiteli. Tisíce lidí si sbalilo svých pět švestek a odstěhovalo se. Opuštěny zůstaly celé čtvrti rodinných domů i větších sídel. Ty se nejprve staly terčem rabování, bydlením squatterů aby posléze to, co zbylo postupně počal nahlodávat zub času a matky přírody. A v jedné z takových ulic se film odehrává, za což tleskám. Dávám tedy za 3 láhve mléka. * * * ()
Nevědomost je opravdu sladká. Málokdy se už dnes stane, že bych šel do filmu naslepo, bez sebemenší znalosti premisy nebo hereckých účastí. U Barbara je to výhoda dvojnásobná, protože se otazníky začnou kupit hned v prvních minutách. Škoda, že právě úvodní kapitola je i zdaleka nejlepší. Každý sebemenší zvrat umí přivodit prvotřídní mrazení a poslední dvě minuty mě přikovaly tak pevně, že jsem chvíli ani nechtěl pokračovat dál. Bohužel druhá i třetí část jsou v přímém srovnání jen naředěnou podvratně vyprávěnou báchorkou, která je tím slabší, čím je jasnější, co, kdo a jak. Když se ve finále začnou porušovat i vlastní sympaticky racionální pravidla a showdown se spustí tak náhle, až jsem se musel ujišťovat, že jsem omylem nepřeskočil patnáct minut stopáže, přišlo mi to vzhledem k obřímu a relativně brzy vystřílenému potenciálu skoro líto. ()
Docela nevýrazný horor, který na člověka náhodou vyskočí na Disyney+. Nehraje tam ani nikdo moc známý. Atmosféra je ze začátku super, ale pak to jde trochu z kopce. Dokud je vše opředeno záhadou, docela to funguje. Mladá Tess se náhodou ocitne ve stejném Airbnb na okraji Detroitu jako jeden muž. Celé se jí to nějak nezdá, ale nakonec to zkousne. Pak ale ve sklepě objeví tajnou místnost a začnou se dít věci. Dál už je těžké něco psát bez spoilerů. Film dobře šlape hlavně ze začátku, pak už je to jen čím dál divnější. I tak je tam ale pár zajímavých zvratů. "Byla to nehoda!" ()
Kdyby se film nesl v duchu první poloviny, bylo by to mnohem zajímavější. Začínalo to náramně, krása skrytá pod rouškou tajemna v podivném domě. Druhá polovina však dle mého zbytečně fušuje do komedie a obnažené monstrum sice má své creepy momenty, ale jinak výrazněji nezapůsobí. Počáteční strašidelnost díla se rozplyne spolu s příchodem Justina Longa, herce naprosto nehodícího se pro tento žánr. Navíc mne zaskočilo odhalení temné minulosti domu, jenž je tak odfláknuté, až je možná zbytečné to vůbec ve filmu zmiňovat. Vždyť po nalezení tajného pokoje a kamery ze začátku, byla přítomnost nějakého úchyla zaručena. Finále sice opět útočí na čtyři hvězdy, ale prostě jsem čekal něco víc. 69% ()
Galerie (10)
Zajímavosti (4)
- Dům, ve kterém se příběh odehrává, stojí na adrese 476 Barbary Street. 476 je rok, ve kterém zanikla Západořímská říše poté, co byla dvakrát po sobě v témže století vypleněna barbary. (NiWi)
- Režisér Zach Cregger původně nabídl roli AJe Zacu Efronovi, ten ji ale odmítl. Režisér tuto postavu přehodnotil a poté ji nabídl Justinu Longovi, který ji přijal. (Kudly4)
- I když se oficiálně na snímku nepodílel, vliv na příběh měl i Jordan Peele, jenž je dobrým přítelem s režisérem snímku Zachem Creggerem. Podle Georginy Campbell spolu Clegger a Peele často hovořili během tvorby scénáře. (NiWi)
Reklama