Režie:
Andrew NiccolScénář:
Andrew NiccolKamera:
Sławomir IdziakHudba:
Michael NymanHrají:
Ethan Hawke, Uma Thurman, Jude Law, Xander Berkeley, Jayne Brook, Elias Koteas, Blair Underwood, Mason Gamble, William Lee Scott, Ernest Borgnine (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Vincent je jeden z posledních lidí, který se narodil z lásky svých rodičů, a tudíž mimo dohled genetických inženýrů. Nedokonalý Vincent je "odsouzen" k práci uklízeče ve velkém centru pro pěstování dokonalých lidí Gattaca, ačkoliv sám tolik touží stát se kosmickým navigátorem. Nakonec volí cestu podvodu. (oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (877)
„Najvhodnejší ďalší let bude o 70 rokov. Bolo by dobré nepremeškať ho.“ V dobre premiéry film v zahraničí len prebehol kinami a pri rozpočte 36 miliónov ich na celom svete nezarobil ani štyri (!). Takže ukážkový prepadák. U nás to šlo rovno na video. Do Cinemy sa prebojovala len minirecenzia v rubrike venovanej TV a videu. Gattaca však odvtedy nielen zostarla, ale i dozrela a vyzrela. Hrá s nami hrá hru. Scenár je na prvý pohľad plný klišé. Blízka budúcnosť, veda ovplyvňujúca každodenný život, sex stratil zmysel, všetko priemerné musí prežívať v pozícii menejcenného. Nadradená časť spoločnosti „invalidných“ jedincov nezabíja, iba ich odsunula na okraj priepasti. O to je to mrazivejšie. Veľmi kvalitné sci-fi s nezameniteľnou, mimoriadne zvláštnou (a v neposlednom rade hustou) atmosférou, podmanivou vizuálnou stránkou a skvelým kastingom (Umu Thurman, ani Ethana Hawkea nejako extra nemusím, ale toto im sadlo). ()
Povedené sci-fi s téměř žádnými efekty. I tak se dá natočit film z budoucnosti. Docela zajímavý příběh o tom, že když si jde někdo odhodlaně za svým snem, tak udělá všechno a může mít nakonec i úspěch. Pro mě to ale určitě na plný počet není, to by mě musel příběh mnohem více chytit. Vlastně si po dvou týdnech jen ztěží vzpomenu, co přesně se tam stalo. Ale jinak dobré pokoukání, ale nic extra. 70% ()
První slovo, které mě k tomuto filmu napadá, je originální - teď myslím námět. Společnost rozdělena na dokonalé a nedokonalé lidi, přičemž pokud jste jedním z nedokonalých, nemáte šanci (pokud nebudete podvádět) se stát jedním z dokonalých… Druhé slovo, které mě v souvislosti s tímto snímkem napadá, je komorní. Protože komorní sci-fi, bez použití nějakých větších efektů (prakticky vše, co vidíme z "ne tak vzdálené budoucnosti", jak nám na začátku řekne sám film, je jen start raketoplánu) jsem zřejmě ještě neviděl. A třetí slovo, které chtě nechtě musím v souvislosti s tímto snímkem použít, je zklamání. Opravdu jsem od filmu čekal víc a speciálně s takovouhle zápletkou a obsazením. Všichni herci odvedli dobrou práci, to beru, ale myslím, že pod vedením někoho jiného (a teď nechci nijak Niccola shazovat, přeci jen, debut to je pěkný) by Gattaca mohla být Blade Runnerem této generace. Škoda, že tomu tak není… 70 %. ()
Gattaca je na poli komorních sci-fi rozhodně jedním z nejzajímavějších snímků. Celý příběh je postaven na poměrně jednoduché, nýbrž realistické a do detailů propracované myšlence spolu se zpracováním fikčního světa, kdy se úspěšné kariéry dočkají pouze geneticky „vypěstovaní“ jedinci, přičemž spodina, která byla ponechána náhodám přirozeného početí, razantně ostrouhá. Ovšem svět není jediným zajímavým prvkem, lze zmínit i vloženou narativní linii, zabývající se vyšetřováním, přičemž plynule koexistuje s již zajetým vyprávěním a vhodně jej doplňuje. Několik motivů, které se později variují, celkový model skvěle vykreslují a společně s důležitými detaily, obzvláště v samotném úvodu filmu, vytváří velmi specifickou atmosféru s nádechem nejistoty. Ústřední trojice v čele s podceňovaným Ethanem Hawkem, zvládá své role opravdu výborně, a to i přes velmi minimalistické pojetí celého filmu. Melancholický, leč úderný závěr dodává Gattace na citlivosti, kterou prakticky celou stopáž úmyslně potlačuje a rozhodně to není na škodu. Divák tak není pod náporem emocionálních situací a může se soustředit na detaily celého prostředí, včetně úsměvného elektronického zvuku, jenž vydávají automobiloví veteráni. [85%] ()
Nízkorozpočtové sofistikované scifi, které doplácí právě na to, jak chce být jiné. Tvůrce Andrew Niccol se vždy jednou za čas objeví ve scifi žánru jako nějaký odštěpek, který nechce mít nic co do činění s bombastickými scifi spektákly a decentně stojí stranou. Není to žádné rebelantství, ale fakt, že Niccol je originální tvůrce, který chce jít svojí cestou, na nikoho se neohlíží a svoje scénáře si zásadně realizuje sám. V tom posledně jmenovaném možná nedělá až tak dobře, ale i když není komerčním tahounem, jeho scifi své fanoušky mají. To je případ filmu s podivným názvem Gattaca, nesázejícího na efekty a efektní podívanou, ale na invenční vyprávění osudu mladíka Vincenta, který je posledním zplozeným člověkem přirozenou cestou, a tedy mimo dosah genetických inženýrů. Podle zřízení je Vincent brán za nedokonalého člověka a uklízí v centru zvaném Gattaca určeném pro pěstování dokonalých lidí. Nebyl by to film, aby se zápletka kolem Vincenta nerozprostřela dramatickým způsobem a on se podvodem nedostal do jiné úrovně, což má za následek, že film se rozběhne. Jenže on se vlastně nerozběhne tak, jak by se dalo čekat. O nějakém dynamickém a akčním spádu nemůže být řeč, efekty jsou opravdu za pusu a Niccol neumí akci. Naopak plusem je talentovaný Ethan Hawke, Niccol, který se s chabým rozpočtem pustil do náročného žánru a poměrně originálně vystavěný scénář, který kdyby dostal k realizaci někdo režijně "výživnější", určitě by vzniklo jedno z nejzajímavějších děl v oblasti sofistikované scifi. Takhle film bojuje s tím, jak ho vůbec dotočit a v příštím záběru, pokud možno, neimprovizovat nad docházejícími finančními prostředky. Nad mírně zabitou invencí nelze také až tolik plesat. 60% ()
Galerie (66)
Zajímavosti (24)
- Cca v 00:55:58 ve scéně na koncertě je záběr svrchu na pianistu sedícího u klavíru. Po své pravé ruce má velikou vázu s kyticí. Za pár sekund poté tam váza už není. (Pavlínka9)
- Mnoho "futuristických" budov, které jsou ve filmu k vidění, je ve skutečnosti velmi starých. Některé interiéry pochází například z domu Marin County Civic Center navrženého slavným americkým architektem Frankem Lloydem Wrightem v letech 1957-9 (na jeho střeše, například na začátku filmu, uklízí Ethan Hawke ještě jako Vincent). Obrovský betonový dvorec, na kterém Irene nabízí Jeromovi (Ethan Hawke) svůj vlas, je ve skutečnosti výpust přehrady Sepulveda v Los Angeles a byla postavena ve třicátých letech dvacátého století. (Morien)
Reklama