Režie:
John SturgesScénář:
Elmore LeonardKamera:
Bruce SurteesHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Clint Eastwood, Robert Duvall, John Saxon, Don Stroud, Stella Garcia, James Wainwright, Paul Koslo, Gregory Walcott, Dick Van Patten, Lynne Marta, John Carter (více)Obsahy(1)
I lovec lidí má svoje zásady. Pytlák, rváč a bývalý lovec lidí Joe Kidd (Clint Eastwood) se dá od bohatého majitele pozemků Franka Harlana (Robert Duvall) najmout k pronásledování Mexičana Luise Chamy (John Saxon). Ten je totiž vůdcem povstalců, kteří stále důrazněji prosazují svá práva na rodnou půdu. Frank Harlan se rozhodl problém vyřešit jednou provždy a sprovodit Chamu ze světa. Kromě Joea Kidda má k dispozici celou bandu zabijáků. Když Joe pozná, že Harlan je schopen bez okolků vraždit i nevinné lidi, přejde na stranu utlačovaných Mexičanů a postaví se sám proti přesile dobře vyzbrojených a všeho schopných vrahů... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (91)
Film vyvrcholí expozicí a do závěru se doplazí rychlostí rozbité parní lokomotivy. Scénář budí dojem naprostého diletantismu, protože v něm nefungují ani ty ani ty nejzákladnější vztahy mezi postavami nebo jejich motivace. Centrem příběhu by měly být vzájemné konflikty mezi trojicí těchto charakterů: bývalý lovec lidí (Eastwood) - mexický rabiát bojující za svou půdu (Saxon) - bezohledný současný majitel pozemků, který proti banditovi jde (Duvall). Eastwood se ale k Duvallovi přidá z pouhého náhlého hnutí mysli bez jediného pádného důvodu, jinak by se na něj totiž vykašlal a film by skončil. Saxon svůj přesvědčený boj za spravedlnost vzdá a jde se nechat zatknout jenom kvůli tomu, že se na něj Clint Eastwood škaredě podívá. Potenciálně gradující konflikt mezi hlavním hrdinou a poskokem zlosyna vyvrcholí tím, že první druhého shodí ze žebříku. Jediným srozumitelným prvkem je tak konflikt mezi Duvallem a Saxonem, který se ale nerozvíjí a nijak nevyvrcholí. Aby toho nebylo málo, Sturges budí dojem, že režii dostal trestem za domácí úkol a ani se nesnaží o jakékoli nápaditější zpracování (souboj odstřelovačů). Vzato kolem a kolem, film tak špatně napsaný a odfláknutě zrealizovaný, až se tím neumětestvím začne člověk bavit. ()
Je pravdou, že Joe Kidd se příliš nedá srovnávat s nejlepšími eastwoodovskými westerny a od spolupráce Clinta s Johnem Sturgesem se asi taky dalo čekat víc, ale že by tohle byl výrazně špatný western? Tak to jsem asi viděl jiný film než někteří mí Oblíbení. Za vyloženě špatný tah tu považuju snad jen angažmá Johna Saxona do role mexického povstalce, to se opravdu nepovedlo. Jinak ale na diváka čeká vcelku pěkná výprava, výborná kamera a klasické westernové schéma s líbivě vykreslenou bandou záporáků proti nesmiřitelnému Clintovi se slušně zvládnutými přestřelkami, zejména sniperský souboj překvapil a potěšil a závěrečná demoliční jízda lokomotivou je taky povedená. Atraktivní a přímočarý western, kde je ale třeba brát věci, tak jak jsou, hloubavějším holt nesedne, ale slabší čtyřku vidím osobně jako adekvátní ohodnocení. ()
Další z mnoha neprávem opomíjených / podceňovaných filmů, tentokrát se skvělými Eastwoodem, Saxonem a Duvallem v hlavních rolích. Čím si to vysvětlit? Asi tím, že to prostě není trilogie s Neznámým ani Drsný Harry. Přesto je to ale dobrý anti western s výborným hudebním doprovodem hitmakera Schifrina. V úvodu Joe Kidd působí spíš jako druhořadý womanizer, z kterého se Harlanově milence podlamují kolena, ale na konci v soudní síni už je to drsnej Clint, před jehož pohledem by utekla i slavná Klausova osobní ochranka. Což sice nemusí znít moc přesvědčivě, ale je to tak. Solidních 85%. ()
Hodně tuctový western. Ale když máte na xboxu rozehranou hru Red dead rdemption 2, překousnete to. Eastwood nasazuje střídavě svůj šibalský kukuč a výraz hlubokého znechucení se zvednutým jedním obočím. Jeho dlouhovteřinové nápřahy a nereagující nepřátelé jsou už v těch jeho horších westernech pověstné. Většina podržtašků hlavního záporáka jsou jak vystřižení z úplně jiného filmu. Asi jen dva z pěti mi do filmu trošku zapadli. Jediným, kdo tak stojí za shlédnutí celého filmu, je Duvall. A možná jeho milenka, která ale nedostala moc prostoru. No a režisér, který natočil Sedm statečných nechá hlavního hrdinu v asi nejzábavnější tříminutovce upustit pušku, vymýšlet hovadiny s houpajícím květináčem. Jasná prezentace kvality zbytku filmu. ()
Při pohledu na jména tvůrců jsem očekával kvalitní podívanou a té se mi také skutečně dostalo. Pro mne dosud neznámý snímek nabízí na klasickém půdorysu přímočarý, řemeslně kvalitně zpracovaný příběh a milovník westernu si tu jistě přijde na své. Mimochodem - s mexicko-americkou válkou zmiňovanou v obsahu nemá tento snímek pranic společného. Dobové reálie (například pistole mauser, ale zdaleka nejen ona) hovoří jasně, ale kdyby to někomu nestačilo k chronologickému zařazení děje, stačí si všimnout letopočtu na budově soudu - a divák zjistí, že "Joe Kidd" se odehrává více než padesát let po výše řečeném konfliktu :-). ()
Galerie (46)
Zajímavosti (7)
- Natáčení probíhalo v Alabama Hills v Kalifornii. (reich)
- Účinkováním v tomto filmu Eastwood splnil své závazky vůči studiu Universal, vyplývající z předešlé dohody k jeho režijnímu debutu Zahrajte mi MISTY (1971). Měl pro studio natočit dva westerny, Joe Kidd byl prvním z nich. (ClintEastwood)
- „Natáčet film a přitom stále nemít jeho konec, něco takového jsem nikdy předtím nezažil. Ale Johna Sturgese jsem měl rád a studio mi udělalo dobrou nabídku,“ ohlíží se za natáčením filmu Eastwood. (ClintEastwood)
Reklama