Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1755 se zchudlý kapitán Ludvig Kahlen vydává dobýt drsné, nehostinné dánské vřesoviště se zdánlivě nemožným cílem: vybudovat tu ve jménu krále kolonii. Výměnou za to pro sebe získá tolik vytoužený šlechtický titul. Jediný vlastník této oblasti, nemilosrdný Frederik de Schinkel, se však arogantně domnívá, že tato země patří jen jemu. Když se de Schinkel dozví, že jeho služebná Anna Barbara a její manžel se utekli ukrýt ke Kahlenovi, privilegovaný a zlomyslný majitel vřesoviště přísahá pomstu a dělá vše pro to, aby kapitána vyhnal. Kahlen se nenechá zastrašit a pustí se do nerovného boje – riskuje nejen svůj život, ale i život rodiny uprchlíků, která se kolem něj shromáždila. Šestý celovečerní film Nikolaje Arcela je vynikající historické drama s řadou předností, z nichž ta nejpřesvědčivější je možná nejméně překvapivá. Je jí charisma staré školy, které z plátna vyzařuje díky Madsi Mikkelsenovi v roli muže, jehož mlčenlivou povahu a drsnou statečnost prověřují snad všechny myslitelné útrapy, které ho v Dánsku 18. století mohly potkat. (Film Europe)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (263)

boshke 

všechny recenze uživatele

Když film začal záběrem na cosi s titulkem "jutská vřesoviště (...)", zachvátila mne panika - opravdu budu dvě hodiny koukat na "cosi" na jutských vřesovištích?! Ano. Jako fakt! Zcela překvapivě mně to ale vůbec nevadilo. Ano, celý film je o zúrodňování jutských vřesovišť, tedy o zcela bizarním a neočekávaném tématu... ale kupodivu to funguje. Velice jsem oceňoval zcela minimalistické herectví (které však říkalo vše, co bylo třeba). Mads má u mne obrovský respekt za to, že nejen že tajtrlíkuje v holywoodských blockbusterech a Marvel píčovinách, ale očividně si vždycky najde čas na menší, nezávislý, evropský film... 90% ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Mads Mikkelsen je pravděpodobně nejznámější dánský herec současnosti. Jeho popularitu pomohla podpořit účast v několika hollywoodských projektech (Casino Royale, Souboj Titánů z roku 2010, první Doctor Strange, Rogue One: Star Wars Story, náhradník za Johnnyho Deppa v roli Grindelwalda ve třetích Fantastických zvířatech, pátý Indiana Jones nebo především seriál Hannibal), Mikkelsen ovšem pořád nezapomíná na své rodné Dánsko. Vedle účasti v americké produkci tak Mikkelsen občas natočí i něco doma a došlo tak ke vzniku filmů jako Hon, Chlast nebo Rytíři spravedlnosti. Právě Mikkelsen může přispět k tomu, že se těmto dánským filmům dostává více pozornosti, jistě tomu tak bude i Bastarda. Scenárista Rytířů spravedlnosti, Anders Thomas Jensen, se možná se svým kolegou Nikolajem Arcelem spálili u adaptace Temné věže od Stephena Kinga, Arcel jako režisér a spoluscenárista ovšem díky adaptování knihy Ida Jessena rázem nabízí jistou formou vykoupení. Jeho Bastard je totiž skvělý. Sám Mads Mikkelsen si nedávno tak trochu posteskl, že ho většinou nikdo nezve v Americe na casting hlavních hrdinů a většinou ho staví do role záporáků. Hrdinou se tak Mikkelsen může stát alespoň v Bastardovi. V roli Ludviga Kahlena je Mikkelsen skvělý, kdy ukazuje, že srší neskutečným charismatem a přestavuje hrdinu, kterému je strašně snadné fandit. V rámci dvouhodinového filmu Arcel servíruje vtahující záležitost, která snadno evokuje Statečné srdce nebo Posledního samuraje, jenom v dánských a trošku komornějších kulisách. Bastard vlastně působí jako dánský film, který by se v Hollywoodu rozhodně neztratil. Film pracuje s dobovým kontextem a politickou situací v Dánsku v polovině 18. století, zvládá být postupně čím dál tím více emocionálně nepříjemný a ústřední konflikt postupně dělat více a více intimnější. Centrem je přitom pořád boj mezi dobrem a zlem. Ale celé je to zpracované tak působivě a je to celé tak severské, že to celé dělá celý zážitek působivým. Od dobrého historického filmu se tak nějak automaticky čeká perfektní výprava, krásné kostýmy a takzvaná poctivá práce v těch nejmenších detailech. To všechno je na svém místě. Kamera Rasmuse Videbæka je vtahující a v součtu jde o jeden z nejvýraznějších výkonů na pozici kameramana za uplynulý rok. Především i díky několika výrazným kompozicím a chytrým vyhráváním si s tím, co přesně kamera zrovna zobrazuje.  Film zároveň pracuje s motivy o předsudcích, romantickým trojúhelníkem a jedná se ze scenáristického pohledu možná až o příliš ambiciózní pokus. Přes to vše to zázrakem drží pohromadě. Bastard díky tomu zvládne být velkolepý i komorní zároveň. Chvílemi má celý film vyložený westernový nádech, moc přitom vlastně nesejde na tom, že jde do velké míry skutečně o černobílý příběh o čistém dobru proti čistému zlu. Výsledkem je totiž pořád dánský epos, který zvládne diváka správně semlít. I přes zdánlivou černobílost konfliktu pořád nechybí přesah, nejen co se týče politického kontextu. Arcel rozhodně neobjevuje Ameriku, zvládá ovšem za pochodu připomenout ty nejlepší podobná historická dramata. Člověk, který ctí osvědčený respekt a výsledkem je díky tomu výtečná porce. Vzrušující, vtahující a jednoznačně působivá. V centru dění je pořád postava Ludviga Kahlena, oběť systému s nespravedlivými pravidly. Nejedná se o postavu, která by byla bez chyb, Mikkelsen ovšem podává další komplexní výkon, kterým si Kahlen po celou dobu udrží divákovu přízeň. A divák může společně s Kahlenem pomalu obstarávat satisfakci. Bastard je filmem, který podpoří víru v dánskou kinematografii. Nejenom, že se díky opět Madsovi Mikkelsenovi po všech těch hollywoodských záporácích dostává nějaká forma satisfakce, ale především proto, že jde o další strhující dánskou záležitost, kterou Nikolaj Arcel neskonale potěšil a člověk mu rázem odpustí i tu Temnou věž. Již nyní se nachází Bastard v TOP 15 na užším seznamu pro nominaci na Oscara za nejlepší mezinárodní film. Konkurence je možná veliká a Dánové tu svého 5. Oscara nutně dostat nemusejí, pokud by se ovšem Bastard dostal už jen do užší TOP 5 a dočkal se alespoň nominace, bude se jednat o zasloužený výkon. Nejenom díky skutečně fenomenálnímu Mikkelsenovi, který svým výkonem dokáže skutečně strhnout.... () (méně) (více)

Reklama

maddy 

všechny recenze uživatele

Slušný historický film s Madsom Mikkelsenom o pestovaní zemiakov. Avšak očakávania tu boli z mojej strany o niečo vyššie (v čase hodnotenia má film 84% na CSFD a je umiestnený na 787. mieste najlepších filmov). The Promised Land síce nerobí nič zle, ale počas stopáže sa nevie rozhodnúť akým filmom chce byť a tak tu je zo všetkého tak trochu. Trochu brutality a krvi, trochu romantiky, trochu klišé, trochu emócií, ale vo výsledku to na môj vkus pôsobilo predsa len až príliš uhladene a bezpečne, a skôr by som si želal keby sa Bastard viac zameral na tú pravú historickú špinavosť (napr. po vzore The Last Duel od Ridleyho). The Promised Land mi tak v závere, napriek dvom-trom brutálnejším scénam, prišiel takým filmom pre každého. Každému dá niečo, ale náročnejších konzumentov nezasýti plnohodnotne. Fajn klasická dobová historka a toto bude určite o pár rokov rotovať v televíziách pravidelne, ale asi som bol v očakávaní o niečo intezívnejšieho zážitku. CELKOVO: 6/10 ()

ArsenalEagle 

všechny recenze uživatele

Dáni v čele s Mikkelsenem pravidelně dokazují, že jejich tvorba patří k tomu nejkvalitnějšímu, co je za poslední desetiletí v (evropském) filmovém průmyslu vyprodukováno. Opět je nám nabídnuto syrové drama, které nepotřebuje přehršel akce, ale stačí mu stará dobrá atmosféra, kvalitní dialog a funkční scénář. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Sympatický film se sympaticky nesympatickou postavou hrdiny, kterého dopředu žene zraněná ctižádost. V Bastardovi se sváří seriózní historická epika s trochu červenoknihovnovými twisty, které nakonec filmu zabrání působivě završit Kahlenův osud jako veskrze tragické a sebedestruktivní figury. Bastard působí jako film, který na vřesovištích hledá sám sebe. Arcel naštěstí povýšil svou režii nad trochu televizní Královskou aféru, Rasmus Videbæk nádherně zadýmil šerosvity a Mads svého nepřístupného papánka vykrojil s tradiční precizností. V závěru film pošilhává po tvrdém direktu, ale nakonec volí bezpečnou cestu přílohových brambor, které neurazí, ale ani extra nezasytí. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (13)

  • Dom, ktorý postavil Ludvig von Kahlen, už neexistuje a jeho poloha nie je známa. Pamätný kameň s jeho menom bol osadený v parku Kongenshus Memorial Park. (Stillborn83)
  • Film se natáčel v České republice (zámek Libochovice), Německu a Dánsku. Točilo se od 5. září do 5. listopadu 2022. (Yardak)
  • Podľa Arcela sa Simon Bennebjerg vo svojej úlohe Schinkela cítil veľmi dobre, pričom jeho postavu nechceli napísať len ako "čisté zlo": "Pre nás ako scenáristov to bola postava, ktorá hovorí pravdu. Ak Anders Thomas Jensen alebo ja mali niečo brutálne pravdivé, čo sme chceli povedať, vždy sme to mohli vložiť do úst tohto zlého chlapa. Pretože v podstate hovorí veľa vecí, ktoré sú pravdivé. Pravdy, ktoré náš hrdina (Mads Mikkelsen) ešte celkom neprijal, ani nepochopil, o čom život v skutočnosti je. Ale v podivnom zmysle ten zlý to už vie." (Arsenal83)

Související novinky

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

31.12.2023

Blíží se konec roku, a tak opět nastal čas na bilancování toho, které filmy a seriály z letošní produkce se umístily nejlépe v ČSFD žebříčku, jehož podoba není ovlivněna ničím jiným než celkovým… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

36. Evropské filmové ceny ovládla Anatomie pádu

10.12.2023

V sobotu 9. prosince proběhl v Berlíně 36. ročník slavnostního předávání Evropských filmových cen, které každoročně pořádá v Německu sídlící Evropská filmová akademie. Vítězným snímkem večera se bez… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno