Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (662)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tři hodiny v podání Jamese Camerona utečou jako voda. Je až s podivem s jakou lehkostí to do nás znovu a znovu šije a vždycky mu to vyjde. Malinko mi drhla akorát vypsychovaná postava Michaela Biehna, co tam ty atomovky prostě pustit musela. Jinak ale opět precizně zrežírovaná a napsaná záležitost s postavami z masa a kostí. Mary Elizabeth Mastrantonio byla spektakulární a Ed Harris má rozhodně nejsympatičtější roli kariéry. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Technicky dokonalá a divácky strhující podmořská sci-fi od režiséra Titanicu. Tak jako má Spielberg svá Blízká setkání třetího druhu, tak Cameron odpověděl hlumokomořskou variací téhož - thrillerem Propast. Zatímco ve Spielbergovi mají mimozemšťané především nadpozemskou hudbu, Cameron jim přidal v pekelně hluboké mořské propasti andělská těla s křídly. Obě díla jsou antimilitaristická, u obou filmů hlavní hrdinové touží po kontaktu s jinou civilizací, u obou se jim ho určitým způsobem dostane. Největším kladem je, že naprostá většina filmu se odehrává pod mořskou hladinou. Je vidět, že Cameron si s podmořskou technikou opravdu vyhrál a že je mu blízká. Trailer: http://www.csfd.cz/film/1244-propast-abyss-the/videa/ ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Již předchozí Cameronovy filmy nesly jeho rukopis a zrcadlily jeho talent a řemeslnou bravuru. Ale až "Propast" představuje první plnohodnotně cameronův počin. Jednak zde nebyl limitovaný rozpočtovými kompromisy (jako v "Terminátorovi") ani návazností cizí franšízy (jako ve "Vetřelcích"). Hlavně ale už zde vidíme klasické atributy celé jeho nadcházející osobní tvorby v čele s prostými, až banálními příběhy o jasných stranách dobra a zla, ambicemi posouvat realizační možnosti média i osobní fascinací podmořským světem. Vedle toho "Propast" opět nadchne propracovanými a dobovým normám vzdálenými ženskými figurami, ale stejně tak i jejich mužskými protějšky. Cameron je mistr vytváření iluzí, protože dokáže před diváky rozprostřít a zpřítomnit do nejmenšího detailu promyšlený svět. Byť v něm vypráví veskrze tradiční příběh o znovuustanovení ústředního páru, díky neschematické dynamice obou ústředních postav a poutavým peripetiím se mu daří držet diváky zainteresované až do samotného kýčovitého finále. V jistém ohledu představuje neprávem upozaďovaná "Propast" absolutní vrchol Cameronovy filmografie. Jelikož počítačová grafika tehdy byla ještě v plenkách, nemohl se spolehnout jen na "berličku" animace jako v případě svých nejnovějších počinů. V nich jeho fantazie už nemá mezí, zatímco tady vynaložil vše na to, aby ve zdánlivě omezujících mantinelech natáčení na film, s herci a na lokacích vytvořil co možná nejméně kompromisní ekvivalent svých vesmírných vizí. Díky tomu a ambicióznímu natáčení disponuje "Propast" fascinujícím realistickým rozměrem, který žádná digitální technologie nezprostředkuje. Hlubinná temnota obestupuje postavy na plátně a slívá se s temnotou sálu, čímž vtahuje diváky a nechává na ně dolehnout fascinaci i všudypřítomné ohrožení světa za hranicemi naší každodenní zkušenosti. Podobně jako "Ponorka" také "Propast" díky své bravurní symbióze všech výrazových prostředků filmu dokáže i ve velkém sále, navíc osazeném jen hrstkou diváků, navodit neskutečně klaustrofobní atmosféru. Při tom můžeme říct, že celý film vlastně existuje kvůli tomu, aby maximálně fungovala jeho vrcholná sekvence. Ta představuje jeden z nejdramatičtějších a fyzicky nejintenzivnějších momentů v historii média právě díky tomu, že se v ní sbíhají a zužitkovávají všechny elementy, vyprávěcí linie tohoto vyprávění, filmu i vize. Cameron není žádný Bergman či Tarkovský a jeho sestup do propasti nevyjevuje velké pravdy o lidském bytí či zneklidňující zákoutí našich myslí. Všechna jeho vyprávění jsou ryze prostinká a vlastně až naivní. V jejich jádru stojí vztahy a pouta mezi lidmi. Cameron ale využívá veškeré své řemeslné mistrovství k tomu, aby nás znovu dostal do kolen a přesvědčil o platnosti onoho pojmu láska. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Má očekávání byla asi až příliš vysoká. Cameronovy ostatní filmy jsou vesměs skvělá díla a to samé jsem čekal od Propasti. Asi jsem čekal více akce, nevím. Bijte mne. Také jsem čekal, že stvoření z jiného světa z mořských hlubin budou nepřátelská. Bijte mne. Ale i přes to všechno si myslím, že Propast je velmi dobře natočený film. Herci byli skvělí a efekty správně chladně. Je to asi nejvíce filmový Cameron. A jelikož mám k filmu stejný počet výhrad jako kladů... dávám průměr. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Čistě po filmařské stránce muselo být peklo natáčet v tak stísněných prostorech. A když už se skulinka prostoru objeví je hned vyplněna vodou v jakémkoli množství. Ovšem z čistě diváckého hlediska je dobře, že se Cameron toto martýrium rozhodl podstoupil. Pozitivní dopad na atmosféru to má totiž naprosto zásadní. O to více zamrzí závěr, jelikož Cameron takovéto sdělení neumí p(r)odat. Přeci jen Kubrick v něm není a na tom nic nemění ani delší a lepší režisérský sestřih. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (54)

  • Sci-fi spisovateľ Orson Scott Card bol najatý, aby na základe scenára Jamesa Camerona vytvoril príbehy, opisujúce históriu a pozadie jednotlivých hlavných postáv. (koba)
  • Zatímco každý herec během natáčení pod vodou měl po ruce bezpečnostního potápěče, režisér James Cameron nikoli. Sám měl pouze dýchací přístroj se zásobou vzduchu na 75 minut. Pomocný režisér mu tak musel hlídat čas a 15 minut předem Camerona varovat, že mu dochází vzduch. Jednoho dne na to ale zapomněl a režisér to zjistil až ve chvíli, kdy mu v přístroji již všechen vzduch došel. Naštěstí dokázal sám bez pomoci vyplavat. (Duoscop)
  • Na úplným závěru, při vynořování mimozemské lodě, je podmořská základna na útesu a loď se vynořuje u příkopu. Když se vynoří, je základna na jejím povrchu. To by musela loď být i pod útesem a útes vzít sebou. Avšak zbytky útesu na povrchu lodě nejsou. Nebo by musela loď „podebrat“ základnu, a to není možné, protože stála na dně. (Ace.A.T.L.)

Reklama

Reklama