Reklama

Reklama

Garderobiér

TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Vztahy a životní osudy členů tradičního shakespearovského kočovného divadla jsou hlavním tématem filmu Garderobiér, který byl v roce 1983 nominován na pět Oscarů v kategoriích: nejlepší film, nejlepší herec v hlavní roli, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší režie a nejlepší adaptace. Garderobiér přináší neodolatelnou studii hlubokého vztahu mezi divadelním principálem a jeho garderobiérem. Starý a nevrlý Sir (Albert Finney) obětoval celý svůj život i duši divadlu. Ale během příprav na 227. představení Krále Leara ho nervové vypětí a válečné útrapy přemáhají a jeho despotická vláda nad společností začíná dostávat povážlivé trhliny. Nablízku mu ale vždy stojí přepečlivý a naprosto oddaný garderobiér Norman (Tom Courtenay), který se mu stará o zdraví a nyní i pomáhá sehrát jeho poslední velkou roli. Oba jsou na sobě životně závislí. Film Garderobiér překypuje humorem, laskavostí a hlavně láskou k divadlu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (52)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Film je v podstate o tom, jak se starej unavenej herec pripravuje na predstaveni Krale Leara a jeho garderobier se o nej stara a vse zarizuje a nasledne o samotnym predstaveni. To vse zasazeny do bombardovani mesta, coz tady ale neni nijak vyuzity. No a film stavi na dvou hercich, ktery hrajou tak monumentalne, ze kdyby si jen dve hodiny povidali v pokoji, stejne by to cloveka strhlo. Oni si teda vicemene ty dve hodiny jen povidaj, ale precejen dojde i na predstaveni, uvodni prijezd do divadla atd, takze dej nesmrdi furt na jednom miste. Finneymu sice pomahaj dost ty jeho masky, ale takle charismatickyho jsem ho snad jeste nevidel, kdyz zacne rvat, tak cloveka skoro az mrazi. Oskara bych mu okamzite soupnul, nejen nominaci. No a pak tu je Courtenay, kterej by to sice tolik nemusel prehanet se svejma homo pohybama, ale jakmile zacne vse zarizovat, domlouvat Finneymu a litat po divadle, tak bych mu oskara soupnul hned taky. Proste hereckej koncert dvou borcu, ktery tahnou celej film kupredu, kterej je navic skvele natocenej. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Poslední dny života hvězdy významného divadelního souboru v době 2. světové války, kdy byla kamenná divadla Londýna vystavena riziku bombardování a řešením se stal výjezd souboru na venkov, kde v provinčních štacích trávil se svéhlavým pozérským a afektovaným mužem nejvíce času úslužný garderobiér. Mistrovi slouží už 20 let a má pocit, že jen díky jeho péči se mistr dostal tak daleko a jen díkvy servisu, který svému pánovi poskytuje, divadlo dosud funguje. Když se to vezme kolem a kolem, britské divadelnictví přežívá především díky práci garderobiéra a jeho oddanosti. Protože divadlo poskytuje podporu ducha britskému lidu a jeho válečnému úsilí, na garderobiérovi závisí vlastně osud celé monarchie. Snímek, který ukazuje studii lehce patologické vztahové závislosti, se mohl snadno posunout do roviny temného psychothrilleru, nakonec ale zůstává především přehlídkou velkého klasického herectví shakespearovského stylu. Celkový dojem: 80 %. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Přes veškeré kvality Alberta Finneye, někdejšího osamělého přespolního běžce Toma Courtenaye a jejich úžasných dabérů Oty Sklenčky a Václava Postráneckého se jedná o divácky velmi náročný film. Hlavně proto, že se ve filmu tak málo děje, a přitom je vyjádřeno tak mnoho, celý jeden život velkého umělce, který své profesi obětovat život. Velký koncert dvou velkých herců (2+2), který ale může začít postupně lézt na nervy. Má to ale sakra blbej konec. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Fantazie. Finneyho výkon se u mě zapisuje mezi nejlepší, jaké jsem měl tu čest vidět. Právě jeho (a Courtenayův) festival herectví způsobil, že jsem byl po celý film schopen pouze zírat s otevřenou pusou a pokoušet se absorbovat nepopsatelnou sílu vycházející z každé scény, každého dialogu. Právě Finney, coby Sir, pak divákovi zprostředkovává absolutní dramatičnost, která si vypomáhá neokoukatelným shakespearovským prostředím, nesmrtelnými replikami a zejména pak maskou krále Leara, která o to víc zvýrazňuje Finneyův projev. Důkaz, že k dokonalému filmu stačí "málo". Zajímavý scénář a špičkoví herci. (P.S. Nutno vidět v originále!) ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,UŽ 227 LEAROV ...A JA SI NEPAMÄTÁM PRVÚ VETU." __ Maximálne hodnotenie udeľujem filmom, ktoré ma obzvlášť oslovili, strhli svojim prevedením alebo ich považujem akýmsi spôsobom za mimoriadne. Garderobiér takým dozaista úplne nie je, ale z celkového hľadiska nenachádzam na ňom žiadne veľké výhrady a plný počet dávam pre herecký koncert oboch hlavných predstaviteľov, ktorý je ozaj mimoriadny. Sledovať ich už len v spomínanom parádnom českom dabingu (z roku 1987) je čosi výnimočné, a aký je potom originál? Z tu vedenej polemiky, či je lepším Finney alebo Courtenay by som skôr vybral druhého menovaného, ktorý napriek tomu, že ho charakter jeho postavy robí hierarchicky prirodzene menej dôležitejšou personou, sa nijako nestráca a svojimi famóznymi sólami ma oslovil o čosi viacej. Courtenay pri svojom pajedení sa ovláda dokonale takú škálu mimiky a gest, že v dobách pred digitálnym vekom by bol ideálnym predstaviteľom Glooma. Záverečná pol minúta je jedným z najdojímavejších filmových zakončení a oslovila ma svojou nenútenosťou. (281. hodnotenie, 36. komentár k filmu) ()

Galerie (23)

Zajímavosti (3)

  • Původní divadelní verze běžela na Broadwayi od listopadu 1981 a byla reprízována celkem 200krát. (Javert)
  • Autor předlohy Ronald Harwood napsal hru a scénář k filmu na základě svých zkušeností coby garderobiéra u známého shakespearovce Donalda Wolfita. (Javert)
  • Tom Courtenay hrál postavu Normana již předtím v divadelní verzi Garderobiéra. V roce 1982 byl za ní dokonce nominován na prestižní Tony Award. (Javert)

Reklama

Reklama