Reklama

Reklama

VOD (1)

Z nalezencovy kolébky k hrdinským činům. Podle obecně panujícího názoru se narodil pro šibenici. A Tom nalezenec, jehož šlechetný pan Allworthy vychoval jako vlastního syna, Tom rošťák a sukničkář se skutečně moc nesnaží o nápravu své pověsti. Ba právě naopak. Je přesvědčen, že jakákoliv ženská je lepší než žádná a podle toho se, k pobouření všech puritánů, chová. Láska je však mocná čarodějka a Amorův šíp zraní dříve či později srdce každého. Nevyhnul se mu ani Tom. Jenomže může mít mladík bez dobrého původu naději, že získá ruku dědičky největšího panství v kraji? Zvlášť když se proti němu spikne kdekdo, synovcem jeho dobrodince počínaje a jeho vlastními vychovateli konče? Filmová adaptace stejnojmenného románu H. Fieldinga vypráví vtipnou a zábavnou formou příběh mladého nalezence, který se odehrál v polovině osmnáctého století. Film, označovaný někdy za anglického Fanfána Tulipána, získal z celkových devíti nominací čtyři Oscary (nejlepší film, režie, scénář a hudba) plus mnoho dalších mezinárodních cen. Z Alberta Finneyho, který za svůj výkon v titulní roli získal mimo jiné Zlatý glóbus a Volpiho pohár na MFF v Benátkách pak rázem udělal mezinárodní filmovou hvězdu. (Česká televize)

(více)

Recenze (60)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Patrně nejsem jediný, kdo ve filmu Tonyho Richardsona spatřuje jakousi vnitřní spojitost s duchem filmů legendárního uměleckého sdružení Monty Python... A to nejen v britském pojetí komiky, satirickém rastru relativizace morálních norem, ale třeba i v nepřehlédnutelném sklonu zjevovat minulost v naturalistických scénách jako dobu obžerství, smilnění, záliby ve veřejných popravách, krutosti (srovnej kupříkladu s Monty Pythonovským vykreslením středověku ve Žvahlavovi), poměrně chaotickém uspořádání příběhu, častém vystoupení herců ze svých rolí dívajících se a hovořících přímo do kamery atd. Dá se usuzovat, že taková podobnost tkví hlavně ve sdílení ,,britskosti" a tamní neobvykle silné míry nadsázky, která dělá britský smysl pro humorno jedinečným a nezaměnitelným... Škoda jen přehnané délky stopáže, být tahle adaptace románu Henryho Fieldinga o takových dvacet minut kratší, byla by dokonalou britskou odpovědí legendárnímu francouzskému románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (tedy filmovému Valmontovi Miloše Formana)... ()

Kass 

všechny recenze uživatele

Venkovsky poetický, neotřele zábavný a svižný film; s místy až téměř Monty Pythonovsky břitkou komikou. Ale zároveň film, kterému se daří býti i vážným a inteligentním ve chvílích jež ho k tomu vybízí... s řadou pamětihodných scén (Večeře; čtení dopisu v posteli; píseň v žaláři; němý a pouze hudbou podkreslený sled scén vrcholící prvním polibkem Sophie a Toma... ) ()

Reklama

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem přelouskal Fieldingovu předlohu a když jsem se dnes rozhodoval, co udělám s volným časem, filmová verze pro mě byla jasná volba. Jasně, člověk nesmí čekat, že to bude úplně podle knihy, ale když děláte adaptace poctivě, lidé to ocení. Občas jsem se i zasmál, ani ta svižnost tomu až na pár momentů neškodila, ale tak nějak jsem si k tomu nedokázal najít cestu. Zážitek mi navíc kazil příšerný laciný dabing MGM. Proboha, toho žoviálního mečátora Terše už nikdy nezaměstnávejte, jeho hlas dokáže spolehlivě zkazit každý film. (1 166.) ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Osobně nemám moc rád historické filmy, takže jsem si tenhle nějak moc extra neužil, a musím uznat, že to, co se mi líbilo, bylo, jak Albert Finney pojal titulní postavu. Díky němu je snímek živý, svižný a celkem zábavný. O to víc překvapí Oscar pro film, ale ne pro jeho hlavního herce, který byl vskutku tahounem. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Akademizmus najhrubšieho zrna. Z hrajkania Toma Jonesa vyžaruje taký stupeň liberalizácie a energického náboja, až máte pocit, že všetko živé aj neživé sa blázni medzi sebou. Už len z minimalistických filtrov, suchého dialógového humoru a z použitých historických kostýmov viete, že nik iní v tom nemôže mať prsty, než Briti. A že im k tomu netreba nič viac, než len konceptuálne krajne vykreslená príbehová povrchnosť? Stačí, bavíme sa o nevyčerpateľnom subžánri, o akého nebude nikdy núdza a z prípadného odpozerania sa obmení akurát len prostredie a hlavná pointa. I kamera má problémy s prehľadným snímaním. Drží sa mimo vytýčeného cieľa a občas bezdôvodne vybočuje a narúša pri celoplošných shotoch. Na nudné odľahčenie OK, ale ocenenia ehm... Len z toho roku by som spamäti vytiahol 10 kvalitnejších filmov. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (9)

  • Lynn Redgrave v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
  • Scéna, v níž Tom Jones (Albert Finney) a paní Watersová (Joyce Redman) spořádají několik chodů večeře, byla výsledkem improvizace. Oba herci snědli během tří hodin tolik jídla, že cítili následky ještě za několik dní. (MrCreosote)
  • I půl století po uvedení filmu se jedná o jediný film, který získal 3 nominace v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli. Nominovány byly Diane Cilento, Edith Evans a Joyce Redman. Oscara v roce 1963 nicméně obdržela Margaret Rutheford za film Vlivní lidé (1963). (MrCreosote)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Reklama

Reklama