Režie:
Leopold LaholaKamera:
Viktor Svoboda st.Hudba:
Hagen GalatisHrají:
Rüdiger Bahr, Monika Zinnenberg, Gisela Hahn, Viktor Blaho, Magda Vášáryová, Ivo Gogál, Samuel Adamčík, Günther Panak, Otto Stern, Štefan Winkler (více)Obsahy(1)
Jak prožít celý život za jediný rok? Jonáš Rebenda (R. Bahr) je velice zvláštní člověk. Žije totiž v neustálém životním cyklu a jeho chování se odvíjí od toho, jaké je zrovna roční období. Na jaře je hravým dítětem, trávící čas s dětmi, v létě je mladíkem v plné životní síle, na podzim se z něj stává unavený a nemocný muž a na zimu se uchýlí do horské salaše, kde ulehá ke spánku. Jako každé jaro i tentokrát se Jonáš vloupe do hračkářství, jelikož jej ale strážmistr i policejní lékař znají, nechají záležitost být a poradí mu, ať se uchází o místo učitele malého Albína u průmyslníka Lebducha (V. Blaho). Práci skutečně dostane a postupně navazuje kontakty s osazenstvem, zejména se svůdnou Martou (G. Hahnová), v místním baru se seznámí s exotickým zpěvákem Dambou (O. Stern) a později na večírku i s krásnou dívkou Pavlou (M. Zinnenbergová). Jenomže i přes Jonášovu snahu mu jeho odlišné životní plynutí času znemožňuje, aby plnohodnotně fungoval mezi lidmi, a točí se v neustálém kruhu nefunkčních vztahů… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (37)
Občas je to velmi špatné - střih, dramaturgie záběrů, herectví - někdy je to trapné. Občas v tom probleskne vizuální psychedelie šedesátek, jak ji znám třeba ze Zvětšeniny, nebo Zazie v metru - ale je filtrovaná západním Německem - stejná alej jako v začátku Fassbinderova Roku se třinácti úplňky - je to Mnichov? Pěkná je hudba: veselý bigbít; hlavní téma se chytře mění podle ročních období. Weissův text jsem četl, je to pozoruhodná věc - má taky svoje nedostatky - v logice, motivacích, výstavbě. Myslím, že Laholův konec je víc o biorytmu, než Weiss - vůbec je film v epizodě zimy nezvykle napínavý - i kvůli "Magdě" - byla předtím u moře, že je tak snědá-)? Rozzáří obě scény v nichž je-). Jo - a začátek zase trochu zavání etologií - ale to tak silné není. Pozoruhodný film! ()
„Miluji dveře. Každé vedou jinam a netuším, co je za nimi." Neřekl bych fantasy, jelikož magie zde není. Což ale neznamená, že samotný snímek není magický. Jde spíše o podobenství. Poetický příběh, v němž mladý muž Jonáš prochází ročními obdobími tak, jako člověk od narození prochází jednotlivými životními etapami. A když přijde stáří, podzim života, je čas najít si místo k dlouhému a nerušenému spánku. Hravost, barvy, život, vášeň, ale i vztek, zadumanost, nevrlost. Jedna z nejpůvabnějších scén se odehraje pod stolem a asi nejlepší je jaro, kdy ztřeštěné Jonášovo chování nemá hranice. A tichá zima v horách s útulnou chalupou je jako medvědí brloh, kde lze odpočívat až do jara. Ostatně Jonáš nezestárnul ani o chlup, ale vytvořil si patřičné tukové zásoby jako medvěd, aby zimu ve zdraví přežil... ()
Podivuhodný film o ešte zvláštnejšom človeku. Magda sa v ňom síce iba mihne a aj Gogáľa som si uvedomila až neskôr, ale je plný poetiky a trošku aj drsný. Kto chce vidieť svoj život v rýchlosti 92 min má možnosť - vnímať svoju detskú hravosť, dospelácku nenásytnosť i stareckú neznášanlivosť v rýchlej postupnosti za sebou. ()
Metaforický film o točení sa dokola v rytme ročných období. Príbeh zachytáva vášňou predchnuté ľudské aktivity: od lásky až po rôzne kratochvíle a koníčky. Priebeh je nemenný. Všetko začína detskou hravosťou a bláznivinami z náhle vzbĺknucej radosti (jar). Vyvrcholenie nastáva uprostred príbehu: rozkošou z fyzického uspokojenia sa objektom vášne (leto). Nastáva únava z potreby nejako svoj vzťah (koníček) inštitucionálne legitimizovať. Časté je dopovanie sa, len aby sa tá opakovaná nuda nejako doklepala. Cigy, trúnky a vylihovanie (jeseň). Ak sa človek dostal až do tejto fázy zistí, že pôvodné anarchistické výboje aj tak napokon takmer vždy skončia v rezignácii s vlastným osudom, dobrovoľným únikom od rebélie mladosti k stredostavovskému odfukovaniu pod duchnou na chalupe. V objatí hôr a dlhodobej známosti. Interpretačná otvorenosť diela ale ponúka aj iné vysvetlenia. K výhradám o nedokonalej adaptácii - v úvodných titulkoch je uvedené, že film prevzal len niektoré motívy Weissovej knihy. Koprodukcia s NSR tentoraz príliš neprospela. Prostredie neladí s príbehom a nemeckí herci svoje zástoje brali skôr profesionálne, bez výraznejšej emočnej zaangažovanosti. ()
Grotesktný príbeh mladého muža, ktorý žije podľa ročných období. Originálny námet má však v tretej štvrtine problémy, našťastie dokáže dobehnúť do úspešného konca. Laholovi ( premiéry sa nedočkal, zomrel počas dokončovacích prác ) sa podaril natočiť film plný rozmarnej utópie podporený lyrikou aj vďaka talentu nemeckého televízneho a divadelného herca Rüdigera Bahra ( dabing Ivan Mistrík ? ). Nemecká koprodukcia je na filme poznať vďaka reáliam, v ktorých sa natáčalo. ()
Galerie (3)
Zajímavosti (14)
- Film je výrazne erotický ladený. Leto tu prekypuje erotikou, vzrušením, frivolnosťou dám a náruživosťou hlavného hrdinu. Tento podtón, ale v knižnej predlohe absentuje. Celkovo sa dá povedať, že sa kniha od filmového spracovania výrazne líši. (Raccoon.city)
- Rozpočet filmu bol 2 580 673 Kčs. [Zdroj: Výrobný list filmu] (rudeboy)
- V Západnom Nemecku bol film taký populárny že pár mesiacov po premiére bola vydaná platňa o dvoch skladbách, ktoré v ňom zazneli. (Raccoon.city)
Reklama