Reklama

Reklama

Stalo se jedné noci

  • USA It Happened One Night (více)
Trailer 1
USA, 1934, 105 min (Alternativní 101 min)

VOD (1)

Svéhlavá milionářská dcera a cynický reportér stavějí a bourají zdi Jericha... Romantická komedie Stalo se jedné noci patří dnes už do zlatého fondu světové kinematografie. Jednoduchý příběh zhýčkané milionářské dcery (Claudette Colbertová), která se na svém útěku od rodiny setkává s prostým reportérem (Clark Gable), překypoval vtipnými dialogy i přesnými sociálními postřehy, ale především nabídl v době vrcholící hospodářské krize divácky vděčné téma lásky, která zdolá navenek nepřekonatelné překážky třídních rozdílů. Jeho předlohou byla povídka "Noční autobus" Samuela Hopkinse Adamse, uveřejněná v srpnu 1933 ve známém časopisu Cosmopolitan. Film získal v historii poprvé všech pět hlavních Oscarů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (160)

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Po letech cynik dospěl a ze 2 zvyšuje na 4. Původní komentář pro pobavení ponechává. ___Ach jo. Copak ty nafintěné slečinky z Hollywoodu nevěděly, že před spaním se musí odlíčit, vyčistit si pleť, použít tonikum a pak nanést noční krém? Usínají a probouzejí se s dokonalým make-upem, jako by se nic nedělo. To mě sralo mnohem víc, než manýry rozmazlených slečen, které by si bez peněz a vlivu svého papá ani neprdly. A skutečnost, že jim podlehne docela normální chlap s naivní představou, že ji za tři dny změnil, nepochopím. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Clark Gable je fascinující, Claudette Colbert přesně naopak. Když je švihák Peter opilý, když provokuje nejbližší osobu, ale hlavně když stopuje (i po tolika desítkách let neskutečně vtipná etuda), nesleze mi úsměv z tváře. Když se herecky snaží jeho ústřední partnerka, je mi trapně, ať už se pokouší o humor nebo hrát na vážnou notu. Scénář mi navíc tuhle rozporuplnost moc neulehčuje, když dokáže předvést jednou za půl hodiny dokonalý gag, ale třeba poslední dvacetiminutovku natahuje doslova nesnesitelně. Tahle zlatá klasika zkrátka zůstala pořádný kus ode mě. ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Capra jako obvykle naivní a jako vždy působivý. Prostě to uměl. Klasickou ukázkou jeho režie je podle mě scéna, kdy celý autobus pospolitě zpívá, baví se a v té chvíli se lidé, kteří se neznají a jen náhodnou jedou spolu, najednou propojí do přátelského, byť prchavého společenství. Pak se dá uvěřit náhlé starosti všech o ženu, která z hladu omdlela i tomu, že jí Ellen dá všechny peníze, co mají a Peter se tomu ani moc nebrání.____ Film je pravzorem stovek pozdějších romantických snímků, které ale většinou tomuto prastarému nesahají ani po kotníky (s čestnými výjimkami jako jsou například Prázdniny v Římě). ____ Jednoduchý příběh má mocnou oporu v hereckých výkonech a především dialozích ústřední dvojice, která si ze sebe většinu společné cesty utahuje, což jim nebrání věrohodně zahrát i cudně vášnivé scény (Gablův "striptýz", chvíle kdy ji na seně jen s velkým přemáháním nepolíbí). ____ Takový film by dnes nebylo možné natočit, podle současného pohledu je to totiž genderově zcela špatně. Gable i Colbertová jsou prototypy muže a ženy, jak je už téměř nepřípustné je zobrazovat. Ona náladová, nelogická, zhýčkaná a roztomilá, on ironický, mužný, rázně jednající a starostlivý. Ellen ho baví svou dětinskostí a rozmary, Peter se o ni dospěle pečuje a tahá ji z průšvihů (a dokonce jí i zapíná knoflíky na svetříku). Je chlapem, o kterého se dá opřít, ale je zároveň tím, kdo vše řídí a určuje, což ona bez výhrad akceptuje. S drobnou poznámkou pod čarou, kterou si Peter neuvědomí, Ellen ho dokáže (řekněme "ženskými zbraněmi") nenápadně vmanipulovat, kde ho chce mít.____ Není to partnerství ve smyslu "budeme o všem rozhodovat společně", ale vztah založený na přijetí ženské a mužské role. Pokud je takový muž zahraný C. Gablem, působí to hodně přitažlivě. Zvlášť když to celou dobu hraje tak, že je přímo hmatatelné, jak ho štve, že se o tu dívku nedokáže postarat tak, jak by chtěl. ___ Znepokojující je ale Peterův zjevný sklon k řešení konfliktů násilím (výhružky, napřahování ruky a plácnutí na zadek). To je důvod, proč už se ke klasickému nastavení rolí nikdy nevracet. /29. 12. 12./ ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Klasika, ktorú by mal vidieť naozaj každý. Capra žánrovo kombinuje road movie a screwball comedy, aby spolu so skvelým obsadením a ich nezabudnuteľnými peripetiami ("The Limb Is Mightier Than The Thumb") vytvoril jeden z najslávnejších filmov všetkých čias. Ten zjavne inšpiroval i Wylerove Rímske prázdniny (1953), ktoré však pôsobia naivne a plocho. V skratke: zábavné, sexy bez akýchkoľvek hluchých miest! ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Horkou jehlou spíchnutá únikovka z doby končící Velké hospodářské krize, která za svou lehkost a švih vděčí kromě chytrého scénáře asi právě taky časové tísni při natáčení a snaze o trochu toho sociálního vyznění. Tu a tam je humor trošku upachtěný, ale třebas dialog o správné technice nošení na zádech si nezadá s tím Tarantinovým o masáži nohou a za putující slovní gag s hradbami Jericha a jeho rozvinutí do závěrečné pointy by se nestyděl ani Billy Wilder. Jedna z prvních, ne-li vůbec první moderní romantická komedie a tak trochu taky první road movie, na kterou se skoro bez přimhuřování oka báječně kouká i po 80+ letech. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (24)

  • Clark Gable (Peter Warne) po natočení filmu řekl režisérovi Franku Caprovi, že měl chuť natáčení vzdát, protože nechtěl dál hrát. (Terva)
  • Poté, co Claudette Colbert skončila práci na filmu, svým přátelům se na vánočním večírku svěřila: "Jsem ráda, že jsem tady. Právě jsem dokončila natáčení nejhoršího filmu roku." (Babous)
  • Natáčení probíhalo v americké Kalifornii v lokalitách Pasadena, Hollywood, Thousand Oaks a Los Angeles. (Terva)

Reklama

Reklama