Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po sedmi letech reprízování úspěšného divadelního představení se stejnojmenným názvem režisér Václav Marhoul převádí do filmové podoby vlastní scénář inspirovaný povídkami amerického spisovatele Raymonda Chandlera. Tomáš Hanák v něm představuje soukromého detektiva Phila Marlowa, tedy klasického hrdinu, romantického kovboje, který bere zákon do svých rukou v drsné prérii velkoměst. Je to poctivý a skeptický dříč, který se plahočí za svými případy, které řeší po mnoha omylech, často ztýraný, zmlácený zločinci, nezřídka i policií. V tomto světě násilí, nedůvěry a korupce je všechno prodejné. Všechno kromě jeho samého. Příběh je zasazen do prostředí města Los Angeles v roce 1937. Základní dějovou osou, tohoto jinak pro diváky vděčného komediálního a parodického žánru, je zprvu banální a chandlerovsky typické vyhledání pohřešované osoby. Celý případ je však samozřejmě daleko složitější a Marlowe postupně rozplétá celé zamotané klubko vztahů a motivů a to až ke zdárnému konci. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (568)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Jsem sklepácký fanda, tuto komedii jsem viděl i živě v divadle a musím říct, že i když se film nevydařil tak jako ono divadelní představení, stále je to vysoká třída. Jsou v něm sice i hluchá místa a děj postrádá grády, ale to je podle mne jasný autorův záměr (stejně jako některé zde kritizované technické nedostatky filmu). ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace legendární divadelní hry (kdo viděl, ví o čem mluvím...) divadla Sklep parodující klasické gangsterky Raymonda Chandlera se soukromým očkem Philem Marlowem alias Tomášem Hanákem v hlavní roli... Režisér Václav Marhoul, též vzešlý z kruhů kolem divadla Sklep, přistupuje ale k parodii z jiného směru, než jsme zvyklí od klasiků - pánů Brdečky a Lipského... Zachovává formální, tedy torzovité, vyprávění sklepáckého dramatu, přebírá zalidněný prostor řadou marginálních komických figurek (obsazen je tu snad každý, kdo v oblasti českého alternativního humoru něco znamená), stejně jako ponechává klasickou sklepáckou poetiku, plnou absurdna (,,Doslova se mi přilepili na paty..."), dadaismu i hraní si s jazykem (boss Perrugini - výborná slovní hříčka založená na české výslovnosti jména v 1. pádě:-) atd.), a přidává svůj díl imaginace a tvůrčího podílu - formálně co možná nejpřesnější postižení atmosféry a nálady žánru noir a gangsterek, obvykle s Bogartem v hlavní roli, a vykreslení klasického Hollywoodu 30. let... K tomu navíc přimísil moře filmových odkazů a citací z klasických filmových děl (v jednom z vedlejších ateliérů právě natáčí Ed Wood, basketbal na zastrčeném plácku hrají chovanci psychiatrické léčebny z Přeletu nad kukaččím hnízdem...), ale i z děl moderních (gangsteři ,,Zabili Kennyho", postavu ze South Parku, je tu i díky své četné citovanosti trochu sporná aluze na Matrix...). Marhoul si ale se svým filmem opravdu vyhrál do posledních detailů - pozorný divák v něm nalezne plno vtípků až kdesi v druhém plánu (kupříkladu prohozená zpětná projekce nesynchronizovaná se stylem jízd Phila Marlowa)... Většinu svých propriet ale tenhle film přebral z geniální sklepácké hry - bláznivý ředitel psychiatrického ústavu v podání Milana Šteindlera byl kdysi v divadle ještě potrhlejší, všechny ty Chandlerovské hlášky Tomáše Hanáka ještě zemitější (,,Vlhký vzduch studil jak popel vychladlého vztahu..." ... ,,Piju cokoliv...když je to whiskey..."), odstup a nadhled k parodovanému ještě výraznější... Ztrhané bránice se ale do filmu přenést nepovedlo...a to je, myslím, jediné mínus toho snímku. Všechny ostatní složky filmové stavby sedí dokonale - promyšlená a erudovaná režie, výborná kamera pana Smutného, typově přesní a dokonalí herci (zvláště Oldřich Kaiser v roli mafiánského bosse Perruginiho a jeho skupina gangsterů, ale i nesklepačka famme fatale Vilma Cibulková...mimochodem, tohle je přesně ten film, který si mnohem lépe vychutnají cizinci bez znalosti českého kulturního prostředí a bez v podvědomí uložených obličejů a stereotypů spojených s jejich typologií...), stylová hudba... Tedy téměř dokonalý Phil Marlowe... ,,Nikdo mi nerozumí, jsem záhadný..." ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Najdeš Aňu? Každý štěk excelentně obsazen (včetně armádního generála Šedivého) a ta sestava: Vedle všech těch Sklepáků, Trojanů, Lišků nebo Dušků tu máme Preise, Kaisera, atd. atd., až po legendárního starého I. Vyskočila, jehož podezírám, že větu „zapomněl jsem mu zout boty“ ve scénáři neměl, srov. jeho vlastní reakci s Hanákovou jen stěží zvládnutou nereakcí. S citacemi známých filmů se Marhoul mohl krotit – skromné či málo nápadné jsou fajn, ale použití celého výstupu z Triger Whisky Saloonu ve zhruba stejném kontextu není právě potentní (ač na divadle třeba být mohlo) a o „Kydech“, o nichž vím dobrou půlminutu předem, platí, že opakovaný vtip není vtipem. Hanák mě zase na začátku zklamal odtažitým přednesem epesních přirovnání; jak si na to zvykneš, tak už na té vlně jedeš, ale směrem k závěru kvalita hlášek klesá. Typově je ale Hanák do-ko-na-lý. A naskočit na vlnu tohoto filmu je jediné, co potřebuješ, protože jeho kvality jsou prvotřídní, některé scény geniální a třeba kamera excelentní. Ale nevadí. Mazaný Filip je skvost, jemuž jistá pozapomenutost i modré hodnocení jen sluší. „Ten telefon moh´ něco znamenat. Jenže já nevěděl, co.“ ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Takový jakýsi sklepácký "Kameňák" pro pražské (pseudo)inťáky... Otravná, diletantská a k uzoufání nudná rádoby umělečtina, natočená zjevně prostě z plezíru, aby kluci s holkama zas vydělali nějaký ty prachy. "Promiňte, ale kdo zaplatí to pití..." ptá se barman v jedné z debilně upocených jakože (k)akčních scén a divák se ptá - kdože to zaplatil Marhoulovi a kumpánům tuhle >filmařskou< ubohost, plnou toporných hereckých kreací a stupidních dialogů, s imbecilním scatnářem, jako že parodujícím chandlerovská témata... Další důkaz toho, že nýmandům žádná finanční podpora nepatří, byť by své záměry sebelépe skrývali za žvásty o možném zániku české kinematografie. Král je nahý! - křičelo ditě v jisté Andersenově pohádce - a měli by snad už začít křičet alespoň ti soudní, co neparticipují na úpadku české filmové tvorby, kdy různé party (a že tady se tedy sešlo těch kémošů požehnaně) parazitují na podivných tocích financí >na kultůru< z veřejných zdrojů! Mazaný Marhoul! :-( - - - P.S. Fascinující je to množství udělených vysokých hodnocení >filmu< zde na ČSFD. Zvláště těch bez komentářů. Přemýšlím, zda jde o nesoudnost, nebo spíš nestoudnost nějakých těch kamařáčoftů a poplácávačů po ramenou z naší slavné stádní stolice, >mrdketingové< mulťáky, zdvíhající uměle procenta hodnocení nevyjímaje... - - - P.P.S. 20.6.2008 nám tuhle srajdu mazaně a veřejnoprávně opět naservírovalo to naše Čétéčko... Prý ČT (vedle MOČR!) zainvestovala >velkou sumou kačáků< další Marhoulův film "Tobruk". Suma sumárum - mysle v souvislostech (a s historickou pamětí) - Marhoul má holt filipa... Jenom tenhle se narodil trochu >vymaštěný< , že... :-//... ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Hm, tak vidím, že úloha obhájce českých parodií posledních let je zas na mně. No a co, že to byl první Marhoulův film? Naopak bych řekl, že trumfl i některé ostřílené režiséry mazáky. Je tu elegantní švihák Tomáš Hanák (ty jeho "drsné" komentáře jsem opravdu hltal-např. "Hned jak jsem vystoupil, ucejtil jsem, jak se mi lepí na paty. Ale dělal jsem, jakoby nic."), úžasně dementní Pavel Liška ve dvojí roli (jak to ten chlap dělá?), ďábelský mafián Kaiser, Vilma jako Velma, Šteindler jako ředitel blázince (ta jeho scéna s Hanákem byla sice až trapná, ale stejně jsem se musel smát nehybnému obličeji detektiva), Viktor Preiss jako "šikovný" barman, Jaroslav Dušek jako zdeptaný rejža, a pak trio mafiánů Macháček, Čtvrtníček, Táborský. "Roztrhni si kušnu hákem!"; "Nechte si ty vaše K(k)idy" a další skvělé hlášky. Ze scén třeba ty sklenice u Velmy v bytě, nebo taky nerozbitné rádio. Jen jsem nepochopil vsuvku s smraďochem Millerem...mohl by mi ji někdo vysvětlit? ()

Galerie (16)

Zajímavosti (28)

  • v 31. minutě ma Velma (Vilma Cibulková) v záběru poté, co je odhozena Philem (Tomáš Hanák) na pohovku, rtěnku zcela rozmazanou. V dalším záběru je však opět v pořádku. (JarA*)
  • Po třech letech shánění finančních prostředků měl Václav Marhoul stále jen 200 000 Kč. Celkem oslovil přes 300 firem. Pouze osm z nich se nakonec na snímku podílelo. (hippyman)

Reklama

Reklama