Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po sedmi letech reprízování úspěšného divadelního představení se stejnojmenným názvem režisér Václav Marhoul převádí do filmové podoby vlastní scénář inspirovaný povídkami amerického spisovatele Raymonda Chandlera. Tomáš Hanák v něm představuje soukromého detektiva Phila Marlowa, tedy klasického hrdinu, romantického kovboje, který bere zákon do svých rukou v drsné prérii velkoměst. Je to poctivý a skeptický dříč, který se plahočí za svými případy, které řeší po mnoha omylech, často ztýraný, zmlácený zločinci, nezřídka i policií. V tomto světě násilí, nedůvěry a korupce je všechno prodejné. Všechno kromě jeho samého. Příběh je zasazen do prostředí města Los Angeles v roce 1937. Základní dějovou osou, tohoto jinak pro diváky vděčného komediálního a parodického žánru, je zprvu banální a chandlerovsky typické vyhledání pohřešované osoby. Celý případ je však samozřejmě daleko složitější a Marlowe postupně rozplétá celé zamotané klubko vztahů a motivů a to až ke zdárnému konci. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (568)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Sklepáky mám moc rád, ale nemůžu se zbavit dojmu, že jediný člověk schopný přenést jejich humor na plátno je Tomáš Vorel. Marhoul natočil cosi, co v první části funguje jako vtipný soubor divadelních skečů a ne jako film, v té druhé zase něco, co funguje jako film, ale nefunguje jako soubor vtipných skečů. Prostě ani ryba, ani rak. Ani věčně škrobený Hanák už mi nekonvenuje tak jako v Cestě z města a nebýt několika opravdových hereckých výkonů, mohlo to skončit jako hodně velký propadák. Holt, Dobeška je Dobeška... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Filmová adaptace legendární divadelní hry (kdo viděl, ví o čem mluvím...) divadla Sklep parodující klasické gangsterky Raymonda Chandlera se soukromým očkem Philem Marlowem alias Tomášem Hanákem v hlavní roli... Režisér Václav Marhoul, též vzešlý z kruhů kolem divadla Sklep, přistupuje ale k parodii z jiného směru, než jsme zvyklí od klasiků - pánů Brdečky a Lipského... Zachovává formální, tedy torzovité, vyprávění sklepáckého dramatu, přebírá zalidněný prostor řadou marginálních komických figurek (obsazen je tu snad každý, kdo v oblasti českého alternativního humoru něco znamená), stejně jako ponechává klasickou sklepáckou poetiku, plnou absurdna (,,Doslova se mi přilepili na paty..."), dadaismu i hraní si s jazykem (boss Perrugini - výborná slovní hříčka založená na české výslovnosti jména v 1. pádě:-) atd.), a přidává svůj díl imaginace a tvůrčího podílu - formálně co možná nejpřesnější postižení atmosféry a nálady žánru noir a gangsterek, obvykle s Bogartem v hlavní roli, a vykreslení klasického Hollywoodu 30. let... K tomu navíc přimísil moře filmových odkazů a citací z klasických filmových děl (v jednom z vedlejších ateliérů právě natáčí Ed Wood, basketbal na zastrčeném plácku hrají chovanci psychiatrické léčebny z Přeletu nad kukaččím hnízdem...), ale i z děl moderních (gangsteři ,,Zabili Kennyho", postavu ze South Parku, je tu i díky své četné citovanosti trochu sporná aluze na Matrix...). Marhoul si ale se svým filmem opravdu vyhrál do posledních detailů - pozorný divák v něm nalezne plno vtípků až kdesi v druhém plánu (kupříkladu prohozená zpětná projekce nesynchronizovaná se stylem jízd Phila Marlowa)... Většinu svých propriet ale tenhle film přebral z geniální sklepácké hry - bláznivý ředitel psychiatrického ústavu v podání Milana Šteindlera byl kdysi v divadle ještě potrhlejší, všechny ty Chandlerovské hlášky Tomáše Hanáka ještě zemitější (,,Vlhký vzduch studil jak popel vychladlého vztahu..." ... ,,Piju cokoliv...když je to whiskey..."), odstup a nadhled k parodovanému ještě výraznější... Ztrhané bránice se ale do filmu přenést nepovedlo...a to je, myslím, jediné mínus toho snímku. Všechny ostatní složky filmové stavby sedí dokonale - promyšlená a erudovaná režie, výborná kamera pana Smutného, typově přesní a dokonalí herci (zvláště Oldřich Kaiser v roli mafiánského bosse Perruginiho a jeho skupina gangsterů, ale i nesklepačka famme fatale Vilma Cibulková...mimochodem, tohle je přesně ten film, který si mnohem lépe vychutnají cizinci bez znalosti českého kulturního prostředí a bez v podvědomí uložených obličejů a stereotypů spojených s jejich typologií...), stylová hudba... Tedy téměř dokonalý Phil Marlowe... ,,Nikdo mi nerozumí, jsem záhadný..." ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Obrovske prekvapeni, jak moc je film mych oblibencu spatny. Neveril jsem vlastnim ocim a vetsinu casu se citil trapne - petatricet ubohych prirovnani, krkolomne nevtipne vety a vse prostupujici nuda. Nekolik malo viyualnich perlicek, dobra kamera a Steindler s Liskou nemaji sanci vyrovnat bloudeni mezi divadlem a televizi, ktere selhava snad na vsech frontach. Kdyz bych neznal jeste o stupen vetsi ceske sracky Bolero, Post Coitum, Panska jizda a Kamenak, uvazoval bych o necem mezi odpadem a jednou usmudlanou hvezdou. Takhle slabsi dve. ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

Hyper trapárna, u který mi vadilo snad skoro všechno - kulisy, u kterých jsem nevěděl, jestli jsou tak sociální naschvál nebo z nedostatku prachů a hlavně ty trapný herecký výkony. Tomáše Hanáka celkem můžu, ale tady ten jeho výkon posraly dementní monology. Vilma Cibulková tu hraje sexy kočku a přitom je to koště, tak nevim, proč zrovna ona. Vážně hyper trapnej film. ()

Gimp 

všechny recenze uživatele

Filip ma jeden hlavni nedostatek, ktery shrnuli sami tvurci filmu cedulkou na aute hlavniho hrdiny - shit happens, shit still happens! Zkratka dej se dost vlece, reci Marlowa (Hanaka) se dost brzy omrzi. Hlavne proto ze jsou debilni - Chandlera jsem cetl a on je narozdil od Marhoula opravdu vtipnej a cool. Par scen je vazne dobrejch - treba u Velmy, u sefa blazince Steindlera, gangsteri... Jako celek ale rozpacite ()

Galerie (16)

Zajímavosti (28)

  • Po třech letech shánění finančních prostředků měl Václav Marhoul stále jen 200 000 Kč. Celkem oslovil přes 300 firem. Pouze osm z nich se nakonec na snímku podílelo. (hippyman)
  • Herecké zkoušky trvaly šest týdnů. (hippyman)
  • Když policisté Kid s Kidem (David Vávra, Jan Slovák) zpívají a tančí v boxerském ringu, na kterém jsou americké hvězdy (představující počet států v USA), je na "vlajce" pouze 29 hvězd (má jich být 48). (vyfuk)

Reklama

Reklama