Režie:
Mark RydellKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Mel Gibson, Sissy Spacek, Shane Bailey, Becky Jo Lynch, Scott Glenn, Billy Green Bush, James Tolkan, Barry Primus, Jack Starrett, Charles Robinson (více)Obsahy(1)
Farmář Tom Garvey i jeho žena Mae se narodili v Tennessee, jsou zvyklí pracovat a snaží se udržet při životě farmu, kterou Tomova rodina vlastnila po generace. Pole i usedlost ale stojí v záplavové zóně řeky, která se při velkých deštích rozvodňuje. V současné době se celá Amerika potýká s ekonomickou krizí, výnosy ze sklizně jsou mizivé a Tom tedy musí přijmout práci v železárnách, aby uživil rodinu. Na farmě zůstává na všechnu práci sama Mae a děti. Místní podnikatel Joe Wade se snaží skupovat domy a farmy u řeky, protože plánuje celou oblast zatopit a postavit přehradu. Navíc se zdá, že Wade není úplně lhostejný osamělé Mae. Podaří se Tomovi zachránit farmu před rozvodněnou řekou a svoji ženu před Wadem? (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Jedna z prvých rolí Mela Gibsona v Hollywoode. Dostáva netypicky rolu farmára, ale dá sa na ňu zvyknúť, hlavne keď mu herecky vypomáhajú skúsenejší kolegovia ako Scott Glen a Sissy Spacek. Film s riekou súvisí iba okrajovo, je skôr o zanovitosti obyčajného farmára a jeho rodinky. Zajmä skôr sociálnou nadstavbou, aj keď nejde príliš do hĺbky. Film pôsobí občas kostrbato a niektoré scény by som z neho vyhodil - napr. tá exponovaná trapošina so srnkou. ()
výborná sociálna dráma spracovaná štýlom pripomínajúcim mi Malicka spojeného so Spielbergom.....veľmi pekná konfrontácia tém príznačných pre ducha Ameriky - boj o prežitie, tradícia, komunita, rodina, drsnosť, spolupatričnosť, civilizácia vs. príroda, mesto vs. vidiek.....prítomný aj silný apel na skazenosť, nezdravosť až sociálnu patologickosť industriálnej spoločnosti strativšej akúkoľvek väzbu k pôde, krajine, predkom, domovu, prírode....napriek tomu, aj z najnaliehavejších "industriálno-sociálnych" scén je cítiť humanizmus a pochopenie existenciálnej nevyhnutnosti ľudského konania proti vlastnej prirodzenosti ("útek" za prácou do továrne)..... vzdialene mi to pripomínalo aj Olmiho "Strom na dreváky", pretvorený na americký spôsob, kde pokora, asketickosť a viera talianskeho filmu bola nahradená nepokoriteľnosťou-dravosťou ľudského ducha, optimizmom a...romantickou kamerou Vilmosa Zsigmonda (nominovaná na Oscara 1984) ()
Za oknem povodeň, ve filmu taky povodeň... Řeku jsem každopádně kdysi viděl při shánění starších filmů s Gibsonem, celkem to ušlo, což odpovídá i dnešnímu pohledu. Námět je megaklišé z westernů - bohatý farmář chce zlikvidovat drobné farmáře, hrdinovi navíc ještě leze za ženou. K tomu scény z těžkého života zemědělců, které jakoby vypadly z českých budovtelských filmů, naprosto zbytečná dějová linie se stávkokazy v továrně a celkově mě podobné vidlácké náměty neberou. Co zbývá? Občasný potetický záběr (srnka), pěkná Williamsova hudba, povodňové scény a herci. Spaceková je přesně ta udřená farmářská žena, jak si ji člověk představí a Gibson hraje umanutého mezka, který svoji farmu brání proti všem (krásná finální scéna). Takže slušný průměr na 3* ()
Řeka aneb těžký život farmářů. Dobré drama, které má určitě co říci i v dnešní době. Nejsmutnější na tom je, že lidé, kteří něco vytvoří, ať již zde zmiňovaní zemědělci, nebo i lidé v průmyslovém sektoru a kdekoli jinde žijí téměř na hranici chudoby a na druhé straně lidé, kteří nic nevytvoří a jejichž práce nic pozitivního nepřináší jako třeba makléři, spekulanti a jim podobní vyžírkové se mají nad poměry. Asi je tady něco špatně!. Ne, že bych byl nějaký levičák a rozhodně bych život, jaký vedou zemědělci žít nechtěl, ale tohle mě prostě vytáčí. ()
Kdepak, vážení ! Půjčku nedostanete pro své krásné oči či jiné fyzické, popřípadě dušení přednosti ... dokonce ani proto, že si ji (dle vašeho subjektivního názoru) ZASLOUŽÍTE. Za prvé musíte být SOLVENTNÍ - a za druhé by váš majetek měl mít dostatečnou hodnotu ... to aby vám mohl být zabaven - kdyby se někde něco zvrtlo ... jelikož váš bankovní ústav nemíní kvůli vám a vaší nezodpovědnosti přijít na buben. Neboť je to KAPITÁL, kdo vládne světem - a ti, kdož se domnívají, že vládnou kapitálem, mu ve skutečnosti i slouží. Takový přepych, jakým jsou city, si tudíž nemůžou dovolit - a ve jménu svého pána a jeho svobodného trhu zneužívají ty nejbědnější a štvou je proti sobě... aby se čirou náhodou proti nim (a nedejbože proti NĚMU) nespojili. "Řeka" je taková pěkná názorná ukázka koloběhu života pod prapory pokroku. Jen s jednou jedinou výhradou: Podle všech dobrých zvyklostí po celou stopáž směřuje k velkému dramatickému finále - a na poslední chvíli nečekaně zakolísá a drobným úhybným manévrem ho obejde ... jakoby se najednou zalekla vlastní odvahy. Promrhá tak svou sílu a přitom si vymůže jen nevýznamný odklad, který teoreticky ani prakticky nic neřeší. P.S.: Taková přehrada je věru impozantní - a mnohde potřebná věc ... ale neměla by vám jen brát, měla by vám nabídnout nějakou kompenzaci ... východisko ... příležitost ... důstojnou variantu, jak žít dál. ()
Reklama