Reklama

Reklama

Vetřelec: Romulus

  • USA Alien: Romulus (více)
Trailer 18

Vetřelec: Romulus navrací fenomenálně úspěšnou franšízu zpět k jejím kultovním kořenům, přičemž představuje zajímavé a neokoukané nové tváře. Při prohledávání opuštěné vesmírné stanice se skupina mladých kolonizátorů setká s nejneúprosnější a nejsmrtonosnější formou života ve vesmíru. A v hlubokém vesmíru nikdo neslyší jejich křik. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 18

Recenze (591)

Lima 

všechny recenze uživatele

Hororovej popík atraktivní pro generaci Z, a který staromilce neurazí. Z pozitiv si odnesu skvěle hrající a velmi talentovanou Cailee Spaeny a fantastickou poslední půlhodinu, z negativ ten prostý fakt, že ostatní teens jsou zaměnitelní jeden jako druhej, vůbec jsem si k nim nenašel cestu a bylo mi srdečně jedno, jestli si z nich vetřelec udělá sendvič. Ano, hezky to vypadá, má to punc sedmdesátkový techniky, jakou nastolil Scott ve svém majstrštyku, atmosféra je hezky sklíčená a klaustrofobická, ale první dvě třetiny se mi bolestně nedostávalo nějakého napětí, protože vyjma Cailee jsem si – jak už jsem psal – nevybudoval žádný vztah k postavám a následně ohrožení facehuggery tak vůbec neprožíval. Naštěstí je tu dost odkazů a referencí na starý díly a jako znalec oceňuju, jak je to v tomhle ohledu „rozparcelovaný“ – první třetina je slowburn starý Alien, druhá cameronovsky válečničtí Vetřelci a ta poslední zase návrat k jedničce, kde jí Alvarez doslova cituje. Takže jo, vlastně jsem se bavil slušně, a protože Alvarez na mě vybalil několik scén v tomhle žánru doposud nevídaných, dávám čtyři plivance kyselinou. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Jasně, v jádru je to, jak tu ostatně píší i jiní, dost nesourodý pejskokočičkovský slepenec, který ne vždycky působí kdovíjak přesvědčivě (citace ikonických hlášek z předešlých vetřelčích filmů jsou vesměs dost jalové), ale obsahuje až příliš výtečných scén a svébytných režijních nápadů, aby se to dalo celé jednoduše odstřelit jako vypočítavý korporátní rehash už jednou (stokrát?) viděného/slyšeného. Úvodní scéna s nalezením kukly, slastně pomalý build-up s příletem na odstavenou vesmírnou stanici, vynoření se xenomorfa z kokonu-vulvy (zatímco se jedna z hrdinek pokouší v panice otevřít zamčené dveře), over the top kyselinové zero G, finále, u kterého jsem si napětím málem okousal všechny nehty. Alvarez mi také konstatně dělal radost tím, jak chytře pracuje s předjímáním budoucích dějů skrze bezeslovnou obraznou symboliku – jako v okamžiku, kdy stanice, k níž se hrdinové pomalu blíží ve své lodi, zničehonic zakryje slunce-zdroj nadějí, nebo když si jeden z hrdinů při návštěvě stanice prohlíží znepokojivý detail na reprodukované malbě (Michel Serre, Vue de l'hôtel de ville de Marseille pendant le peste de 1720), na němž dítě saje z prsu mrtvé matky (na hromadě bledých těl pokosených morovou epidemií, brrr). Od doby, kdy jsem hrál Alien: Isolation, jsem si přál něco podobného vidět i na plátně – a Romulus, který z tohodle děsuplného herního majstrštyku nepokrytě čerpá snad nejvíc ze všech vetřelčích značek, mi tohle přání vlastně vcelku vrchovatě splnil. Za zmínku stojí i solidní Wallfischova hudba (skladba The Offspring zní jako něco od Anny Thorvaldsdottir) a skvělá Cailee Spaeny, která tu vypadá úplně jako Ellie z The Last of Us 2! Spoileroidní P. S. Nečekal jsem, že by tady docházelo k nějakému zásadnímu obohacení rozšířené vetřelčí mytologie, ale stalo se! Baví mě myšlenka, že černý mutagen, který Ridley Scott představil v Prometheovi, původně pochází z vetřelců – a že Inženýři, přinejmenším tedy ti, kteří vystupují v Prometheovi (jakýsi temný kult smrti, který se fyziognomií dost lidí od Stvořitelů v Alien: Covenant), jsou zjevně výsledkem experimentování s vetřelčí DNA. ()

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

Zklamání. Těch odkazů a parafrází na klasické vetřelčí momenty tam bylo moc a Romulus si nenašel svoji cestu, resp. ani nesnažil ji hledat. Jediné osvěžení je tak zaměření na mladou generaci a hrátky s nulovou gravitací. Jinak jsme všechno někde viděli. Po první projekci mi přijde, že i k Prometheovi se budu vracet radši, protože jak je na jednu stranu blbej, tak je aspoň svůj. To tu bolestně chybí. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

[90%] Viděno 2x v kině. Ságu Aliena mám opravdu rád, takže nějaká objektivita jde asi stranou. Pokusím se být stručný. Když jsem tento nový přírůstek slavného mimozemšťana nesoucí název Alien: Romulus viděl poprvé, určitě ve mně převládaly kladné pocity, ale nějak jsem si to v hlavě nemohl celé jednotně srovnat. Proto jsem další týden vyrazil na film podruhé, což se mi už v posledních letech často nestává, abych snímek na velkém plátně musel vidět opakovaně. Původně jsem dal 4*, což by asi tak mělo být, ale nakonec jsem po druhém vidění musel zvýšit na plný počet! Režisér se ubral dvěma směry. Zaprvé se snažil zavděčit fanouškům tak se snažil vytřískat, co se dá, aby to připomnělo první a druhý film. Poté to trochu připomnělo Promethea a ve finále i Alien: Resurrection. No a druhý jeho směr či cíl byl, aby zde navzdory tomu, že tyhle monstra známe a víme snad vše možné okolo toho, vytvořil nějaké ty nápady, co tu ještě nebyly. A to se kurva za mě asi cení ještě víc! Takže, co se týče jeho nových nápadů, tak např. : Scéna, kdy se klasický Alien dovyvíjí v kokonu … nebo stav bez tíže, kdy tu vzduchem poletuje kyselina Xenomprhů, detailní záběry napadení facehuggerů, kdy se mi dělalo už trochu nevolno. Ve finále tu máme další nový nápad, nové monstrum, které zde ani moc popisovat nechci, abych nic víc nevyzradil, i když od premiéry už nějaký čas uběhl. Hmm, tak opět nejsem stručný, nejde mi to. Nicméně, já jsem opravdu nadšený. Vidím to i v komentářích, že se mnohým divákům tento film líbil víc, než novodobé části série jako je Prometheus a Vetřelec Covenant. Já to opravdu moc přirovnávat nechci k ničemu. A i s klidnou duší musím říci, že to není žádný kopírák, nekopíruje to prvního ani druhého Aliena. Některé scény jsou opravdu podobné, ale tak aby udělaly fanouškům radost, takže ty některé scénky jsou podobné, ale vloženy do svého děje, svého scénáře. Celý tento snímek má svůj styl. Režisér se opravdu snažil, i skutečnost, že monstra nejsou skoro vůbec digitální. Xenomorphové zde vypadají fakt dobře, v některých scénkách mi přijdou trochu zpomalené, ale asi je to dáno tím, že to CGI zde bylo minimálně použito. Opravdu je radost vidět některé podobné scénky, třeba vizuál Xenomorpha, který zdvihá hlavu jako z prvního filmu, nebo vylíhnutí Xenomorpha, který má podobnou podobu jako z původního snímku a ne třeba ten, který se zrodil z Covenanta a ještě zdvihal ruce, aby si prohlížel tělo – ten tam fakt vypadal jinak. Děj je opravdu přímočarý, ale bavil mě. Rozpočet má film 80 mil USD, ale stačilo to. Úvod třeba nepůsobí dějově až tak impozantně, ale netrvá dlouho a nenudí. Noví herci jsou úplně v pohodě. Hlavní hrdinka Cailee Spaeny působí věrohodně – mladá, sebevědomá, inteligentní, pro potřeby tohoto filmu dostačující. David Jonsson jako android mě též bavil. Ostatní nebyly až tak výrazný, ale stačilo to. Co se týče žánrových aspektů, tak jestli je tohle horor, sci-fi či thriller o tom polemizovat nebudu. Každopádně to bylo neskutečně napínavý. Já byl napnut a i díky vedrům z léta jsem dostával v kině slušné návaly horka, jak jsem film prožíval a to i po druhém vidění na velkém plátně. Takže proč jsem původně dal 4*? Samozřejmě jsem myslel na první 2 díly série, které jsou nepřekonatelné, ale takto to přece nemůžu srovnávat. Jsem rád, že si zde režisér šel, pokud možnou svou cestou, zvolil napínavé scény, nějaké ty nápady přidal navíc a hlavně potěšil fanoušky! Je to opravdu čistá žánrová radost, která si na nic nehraje. Tento film dokážou vidět i diváci, kteří se neorientují ve všech dílech třeba. Zmínky o zasazení děje viz Prometheus si běžný divák nemusí všimnout a zásadní pro děj to není. Já si samozřejmě všímal všeho. Co čtu, tak ne každého chytlo finále, prý to bylo přehnané a tak. Jenže po druhém vidění se mi to líbilo víc. Není to tak ujeté jak finále Alien: Resurrection jak tu mnozí přirovnávají. Poslední věc je filmový soundtrack. No, musím říci, že není tak výrazný, čekal jsem lepší, ale pro potřeby filmu je dostačující, jen pro mě pro fanouška filmových soundtracků je to trochu slabší kalibr. Některé hudební motivy skladatel kopíruje a jeho samostatný OST není nic extra, ale dá se to. Dějově to mohlo být zpočátku velkolepější, ale to by musel bát větší rozpočet a přidat tak 15-20 min navíc. Ale to jsou opravdu prkotiny, film je naprosto skvělý. No bezva, celá A4 cca popsána. Těším se na další vidění, které dám do budoucna doma a pevně doufám, že režisér Alvarez se bude téhle sérii věnovat do budoucna. Bravo! () (méně) (více)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Ucházející žánrový best-of remix, kterému chybí faktor výrazné zapamatovatelnosti. Ten měli i nejhorší filmy série. Fedex doručil pietní estetický balíček zabalený se zručností, kterou od něj člověk po Smrti ve tmě očekává. Nejde se ale zbavit momentu, že všechny skutečně výrazné momenty jsou jenom derivátem lepších dílů. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (21)

  • Film si bere inspiraci nejen z ostatních dílů série, ale také například ze hry „Alien: Isolation“, ze které se do filmu dostali například nouzové telefony či stanice první pomoci, které v ní sloužily jak checkpointy. (NiWi)
  • Když utíkají Rain (Cailee Spaeny) a Andy (David Jonsson) před vetřelcema, Rain do nich vystřílí téměř celou zásobu střel pulzní pušky, až puška ukazuje blikající (téměř prázdný zásobník). Ovšem při vstupu do výtahu Rain ještě pěknou dávkou pokropí vetřelce a pak Andy facehuggera a dost rozstřílí vetřelce na výtahu. To všechno z původně téměř prázdné pulzní pušky. (Ace.A.T.L.)

Související novinky

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

Vetřelec sesadil Deadpoola z tržebního trůnu

19.08.2024

Dominance na tržebním vrcholu po spanilé krasojízdě končí. Nový hororový snímek Vetřelec: Romulus od Fede Alvareze (Smrt ve tmě), jenž pochválil i otec série Ridley Scott, překonal všechna očekávání… (více)

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

Třetí Na nože dostalo název a nabírá obsazení

28.05.2024

Detektiv s výrazným jižanským přízvukem, Benoit Blanc, se vrací řešit nový podivuhodný případ... svůj zatím nejnebezpečnější. Jak už bylo dříve avizováno, z chválené detektivky Na nože režiséra Riana… (více)

Nový Predátor našel staronového režiséra

Nový Predátor našel staronového režiséra

10.02.2024

Když v létě roku 2022 dorazilo na streamovací služby Hulu a Disney+ akční sci-fi Predátor: Kořist v režii Dana Trachtenberga (Ulice Cloverfield 10), zaznamenal tento nejnovější příspěvek do… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Reklama

Reklama