Režie:
Michael WinnerScénář:
Wendell MayesKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Herbie HancockHrají:
Charles Bronson, Vincent Gardenia, William Redfield, Steven Keats, Stuart Margolin, Stephen Elliott, Jack Wallace, Kathleen Tolan, Edward Grover (více)Obsahy(2)
Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (221)
Po dlhšej dobe som si pozrel Prianie smrti a stálo ho to jednu hviezdičku. Už pri predchádzajúcich sledovaniach som si všimol neprirodzene prehnané správania pouličných zločincov, ale na priemerné hodnotenie to vytiahol výborný námet, ktorý bolo možné rozvinúť do množstva závažných morálno-etických problémov. Dnes som už vyložene pri pouličných prepadoch trpel a aj keď mi inšpektor visážou i nasadením pripomínal Lina Venturu, dospel som k záveru, že tento film je trestuhodne nevyužitou príležitosťou a nemal byť nakrútený (ak ho Michael Winner nedokázal nakrútiť lepšie). ()
"JAK NAZÝVÁŠ LIDI, KTEŘÍ KDYŽ JSOU OHROŽENI, TAK SE NEBRÁNÍ, JEN UTEČOU A SCHOVÁVAJÍ SE?" - "CIVILIZOVANÍ?" V 70. letech přesídlili kovbojové Eastwood a Bronson z divokého Západu do zločinem zamořených moderních velkoměst a s sebou vzali i staré dobré pěstní právo. Na toto převlečení kabátu symbolicky odkazuje v PŘÁNÍ SMRTI scéna z westernového městečka i závěrečný rozhovor Kerseyho s buldočím policejním inspektorem ("NECHCEME VÁS V NEW YORKU. UŽ NIKDY." - "INSPEKTORE, DO ZÁPADU SLUNCE?"). Narozdíl od hláškujícího macho poldy Harryho je ale Paul Kersey obyčejným člověkem, liberálem a obětí násilí, která postupně přehodnocuje svůj světonázor, přechází do ofenzívy a po zabití prvního chuligána doma zvrací. Hrdinu na jeho cestě provází solidární mlčení zachráněné oběti, hlasitý souhlas veřejnosti a později i tichá podpora ze strany policie. Veřejnost však neaplaudovala jen na plátně, ale i v kině, což kritiky právem značně znepokojilo a samotný Bronson musel později veřejně vystoupit a nabádat k tomu, aby lidé v době vzrůstající pouliční kriminality film nenapodobovali. PŘÁNÍ SMRTI je řemeslně odvedený sedmdesátkový thriller, vděčící za svou působivost kontroverznímu, ve své době aktuálnímu tématu. Následná pokračování bohužel degenerovala do Reaganovských akčních béček 80. let. Podle stejnojmenné novely Briana Garfielda. ()
Tohle je absolutní špička v oblasti thrillerů o pomstě všech dob. Je to vyloženě kult a obrovsky jeho pověst a reputaci kazí to, že Bronson natočil tolik dalších připitomnělých pokračování. Nejedná se o akční film za jaký jej mnoho lidí má. Je to akční thriller či drama, které ve své neuvěřitelné filmové dokonalosti propojuje naprosto plynule a přesně řadu témat spojených s lidskou agresí, zlem v nás, touhou po pomstě a legislativních nástrojích trestu a nápravy kriminálníků. Film je plynule rozfázován do několika částí, kdy po krátkém, ale výstižném seznámení s pozadím Kerseyho rodiny jsme svědky brutálního napadení jeho manželky a dcery třemi pouličními kriminálníky. Přepadení se odehrává v bytě Kerseyho, nezvyklý divák se bojí toho, čeho bude svědkem, zvyklý divák jako jsem třeba já, se bojí také. Neuvěřitelně surové, brutální a odporné přepadení, zmlácení a zneužití je tak mrazivě a realistycky natočeno, že je z něj divákovi zle. Kersey v návaznosti na dalších události a díky tomu, že je neuvěřitelně tvrdý chlap (ale velice reálná postava), bere v určité části filmu do rukou pistoli a vydává se na pochůzky městem. Schválně si vybírá nebezpečná temná zákoutí a při každé konfrontaci s kriminálníky je bez lítosti odkrágluje. Nezná slitování, později dokáže svůj dvojí život plynule spojit se zaměstnáním a kariérou. Nejedná se však o typického akčního hrdinu, proměna v bránícího se muže, mstitele a zároveň vraha je postupná a po první vraždě se v traumatu doma sesype a pozvrací. Postupně se však vraždění gangsterů a chuligánů stává pro něj přirozenou součástí života, stejně jako denní docházka do zaměstnání, kde je (rovněž) velmi úspěšný ... Ve finále film nastiňuje právě témata možnosti bránit se a to i zabitím či vraždou, postavení se "zlu venku" dalším zlem a díky médiím se z Kerseyho stává "lidový hrdina". Excelentní film, naprostý kult, ve své podstatě a rovině dokonalé syrové dílo, těžce a účelně útočící na mnoho divákových pocitů a vnitřních tendencí a pudů. Bronson podává naprosto dokonalý herecký výkon. I když se to možná nezdá, ve své jednoduchosti, zádumčivosti, tvrdosti i beznaději je neuvěřitelně přesvědčivý. Opravdu hraje a dokazuje, že je pan herec. Jako třešnička na dortu jsou pak perfektně zvládnuté veškeré filmové aspekty, od kamery, po hudbu, scénář, prostředí atd. ()
Jojo, tak se nám tady ukázalo, jak zhruba to vypadá, bere-li se zákon do vlastních rukou. Na jednu stranu víme, že něco takovýho nevede k ničemu dobrýmu, na stranu druhou ovšem nemůžeme opomíjet fakt, že zákon pro takovou svoloč žádnou nápravu nemá, protože když někdo dokáže ubít člověka k smrti pro vlastní potěšení, tak si žádnou šanci nezasluhuje. A žádné vězení někoho takového nedokáže napravit. ()
Úspešný architekt Paul Kersey, po trpkom zistení, že new yorkská polícia nedokáže vypátrať vrahov jeho manželky, sa vydáva na svoju vlastnú trestnú výpravu. Pomaly sa v ňom prebúdza inštinkt zabijaka, čo nekompromisne likviduje zlodejov, násilníkov, feťákov a ďaľšiu podradnú, pouličnú zberbu. Má právo na pomstu a hodlá ho naplno využiť. Má dôvod byť nasratý na chamraď, ktorá mu vzala jeho milovanú osobu. V srdci mu vzplanulo prianie smrti pre arogantných zločincov, na ktorých je ruka zákona krátka. Titulnú úlohu perfektne stvárnil herec Charles Bronson, jeden z najväčších filmových hollywoodskych pištoľníkov. Americký titul "Prianie smrti" (Death wish), ktorý v roku 1974 natočil anglický režisér Michael Winner, patrí medzi absolútnu klasiku v oblasti subžánru revenge movie. **** ()
Galerie (73)
Photo © Paramount Pictures
![Přání smrti - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/797/162797699_005592.jpg)
Reklama