Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň
- The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (více)
VOD (3)
Obsahy(1)
Letopisy Narnie vypráví příběh sourozenců Lucinky, Edmunda, Zuzany a Petra, kterým se během hry na schovávanou ve venkovském sídle excentrického profesora podaří pomocí magické skříně dostat do jiného světa. Narnie, v níž se ocitnou, se ukáže být okouzlující a mírumilovnou zemí obydlenou mluvícími zvířaty, skřítky, fauny, kentaury a obry, která je však díky prokletí zlé Bílé čarodějnice Jadisy odsouzena k věčné zimě. Děti se pod vedením vznešeného a tajemného panovníka, lva Aslana, odhodlají mocné čarodějnici postavit. Musí její ledové kouzlo zlomit a tím navždy osvobodit říši. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (860)
Kdyby byl ten film natočen tak v 50. nejpozději v 60. letech, byl by dodnes určitě uznáván jako velice povedená fantasy-pohádka pro děti. Ale dnes už máme trochu jiná léta a tohle absolutně neobstojí. A přitom jde o materiál, do kterého kdyby se někdo nebál pořádně zasáhnout, dalo by se z něj vytěžit myslím opravdu hodně. Kdyby se tvůrci nechali trochu poučit od Jacksona. Ale oni ne (i když třeba já jsem to hodně očekával). Tohle všechno se přece dalo zpracovat v daleko svižnějším stylu. Ale někdo se tu řídil podle hesla co se vleče neuteče. A nic neuteklo. Ani těm co si tenhle snímek nechali ujít... O tom že zde neukápne ani kapka krve už se napovídalo dost, a neomlouvá to ani známý argument "je to přece film pro děti". Neříkám, že se tu nenajdou silné scény, a že jsem se v průběhu jenom nudil. Pokud si ale myslím, že je na tom filmu něco špatně, určitě se mnou nesdílí názor ty spokojené davy diváků po celém světě. A tady se dostáváme k hlavnímu problému. Úspěch Narnie totiž vůbec není dobrým znamením pro budoucnost fantasy filmů. Je to znamení, že se vyplatí investovat do neškodné, na děti orientované fantasy produkce, a tím pádem (pokud někdo rychle nenatočí úspěšný fantasy krvák) to půjde s tímhle žánrem zase pěkně z kopce. A to už tu jednou bylo. Po úspěchu kvalitních filmů, jako Excalibur nebo Barbar Conan na začátku 80. let paradoxně nastal úpadek žánru, způsobený záplavou laciných napodobenin. Teď, po zázračném oživení způsobeným Jacksonovou trilogií, hrozí opětovné vyšumnění v podobě hezkých, nudných a skrz naskrz politicky korektních pohádek pro spokojené masy... Po tak velkém úspěchu první zfilmované knihy o Narnii, budou asi natáčet i ty další. Na ty už ale do kina nepůjdu. ()
Pověst mixu Harryho Pottera a Pána prstenů je absolutně nesmyslná. Cílová trefa do dětského diváka v kombinaci s řádně fungujícím světem fantasy funguje leda tak v hodně širokých motivech. Andrew Adamson možná umí sedět u počítače a společně se svým týmem tvořit animovaná dobrodružství jednoho zlobra, jenomže základ nové fantasy ságy se mu nepodařilo položit ani omylem. Adamson se opírá pouze o výpravu (v mnoha případech dosti lacinou) a absolutně kašle na nějaké budování životnosti celé Narnie jakožto světa, který by si měl diváka připoutat. Maximálně zdlouhavá první půle se snaží být vykompenzována akčněji vygradovanější druhou, jenomže jakýkoliv drajv vychází vniveč díky nulově nabývanému hrdinství dětských postav, ze kterých se stávají zachránci Narnie víceméně díky pár střihům mezi několika odfláknutými dialogy. Navíc Adamsonovi chybí cit pro detaily – jak moc jsem si přál, aby kamera při prvním Petrově vytasení meče pomalu zabrala lesknoucí se kov v celé jeho kráse. Kameraman se naprosto nepochopitelně krotil, čímž se velkolepost závěrečné bitvy vytrácí úplně do ztracena a celek je tak neúměrně dlouhou pohádkou, kterou bych si vychutnal leda tak poté, co bych na dortu sfouknul maximálně osmou svíčku ()
Příliš jednoduché a velmi lacině vypadající. Desetileté děti u toho budou určitě spokojenější než u posledních Potterů, ale já už dítě nějaký ten pátek nejsem a zřejmě i proto jsem se převážnou část filmu hodně nudil. Ani nějak nevím co pochválit. Casting se moc nepovedl. Malá Lucinka je roztomilá, ale oproti tomu její starší bratr vyvolával po celou dobu spíše úsměvy na tvářích, po čase už začal lézt na nervy. Triky také nejsou kdovíjak zázračné, přičemž to nejzajímavější jsme viděli v traileru. Inu, co vychválit? Tak snad jen ten bobr se povedl. Ale to mi na takhle předem provařený film přijde opravdu málo. A jelikož jsem knihou nepoznamenaný, tak jsem doufal alespoň v počáteční okouzlení něčím novým, neznámým. To skutečně přišlo, ale opadlo zhruba po prvních dvaceti minutách. ()
Začátek, kde děti v Londýně utíkají před kobercovými nálety Německých bombardérů je velmi pěkný a říkáte si, že to bude celkem dobré. Ale po půl hodině začínáte měnit názor. Připadá Vám to příliš dětské, takové moc zkreslené. Zasněžená krajina vypadá opravdu nádherně a mluvící bobři jsou milí, ale film nezachrání ani silný lev Aslan, který podle režiséra měl mít stejné poslání jako Ježíš v našem světě. A když si říkáte, že poslední bitva bude stát za dvě hodiny sledování, tak stejnak nakonec budete zklamáni. ()
Teď mi asi někdo hodí Camrál na hlavu, případně se po mně ožene Andúrilem, ale mně tohle připadá jako jedna z nejlepších filmových adaptací fantasy knih. Rozhodně netvrdím, že jde o něco jiného než o lehce stravitelnou zábavu s dětskými hrdiny a mluvícími zvířaty, ale myslím, že předlohu C.S. Lewise převádí do filmové řeči bez koktání. Ano, taky bych radši nějakou plnokrevnou fantasy s temným a přebohatým dějem a zachmuřenými hrdiny, ale strávit večer u tohohle neublíží. 3D Aslan nic moc (nemohli sehnat nějakého skvělého cvičeného lva jako do Lovců lvů?), ale Tilda Swintonová září jako polární hvězda nad krajem, kde vládne věčná zima. ()
Galerie (241)
Zajímavosti (51)
- Při natáčení na Novém Zélandu se režisér Adamson snažil najít lokality, kde ještě netočil Peter Jackson. Často se mu ale stávalo, že už si představoval nějakou scénu... když mu někdo ze štábu prozradil, že už i tady se proháněli elfové. (HappySmile)
- Narnia je ve skutečnosti latinské jméno italského města Narni, které je poblíž Říma. (Lokitre)
- Skříň, která posloužila jako cesta do Narnie, byla vyrobena ze dřeva jabloně vypěstované ze semínek z jablka (pravděpodobně odkaz na biblické jablko ráje), které si Profesor (Jim Broadbent), vlastním jménem Digory Kirke, odnesl z Narnie v knize „Čarodějův synovec“ (chronologicky prvním díle Letopisů Narnie), ve které byl hlavním hrdinou. Digory je také zodpovědný za to, že se do Narnie dostala Bílá čarodějnice (Tilda Swinton). (vojtaruzek)
Reklama