Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální fikce z produkce HBO o tom, jak by asi vypadal svět po vítězství Třetí říše. Jedním z míst kde se natáčelo byla i Praha, která v minulosti rovněž trpěla pod nadvládou nacistů, a později komunistů. Píše se rok 1964. Berlín se chystá na oslavu führerových 75-tých narozenin a obnovení diplomatických vztahů se Spojenými státy. Zatímco celý svět s napětím očekává tuto převratnou událost, SS detektiv March (Rutger Hauer) vyšetřuje záhadnou politickou vraždu. Přes naléhání Gestapa, aby pátrání ukončil, je March rozhodnut případ vyřešit. Spojí se proto s americkou novinářkou Cahrlie Maguirovou (Miranda Richardson), která pak náhodně sama rozkrývá své vlastní záhady. Společně odhalují tajemství, které by mohlo vést k pádu Třetí říše. V patách jim je Gestapo, oni však unikají, aby prozradili světu pravdu o ... Otčině.
Jedním z míst, která byla vybrána k natáčení filmu, byla i Praha, která v minulosti rovněž trpěla pod nadvládou nacistů, a později komunistů. Proto provázela natáčení Otčiny řada ironických momentů. Scény velkolepé oslavy Hitlerových narozenin se odehrávaly na Letné, tradičním místě různých shromáždění, vojenských přehlídek a prvomájových průvodů. Na místě, kde kdysi stával největší Stalinův pomník na světě, zdravily tisíce komparzistů převlečených za občany Germánie Hitlera. A kryt v kopci pod památníkem, určený dříve stranické elitě pro případ jaderného útoku, poskytl přístřeší davům komparzistů. Produkční Václav Eisenhamer poznamenal: "Vyrostli jsme ve státě podobném tomu ve filmu. Rozumíme tedy Marchovu příběhu." Celkově probíhalo natáčení v Praze 37 dní, od 5. března do 16. dubna 1994. (HBO Europe)

(více)

Recenze (96)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Další hodně zajímavej film na téma alternativní reality. Některý nápady v týhle špionážní fantazii jsou opravdu zajímavý. Levnější televizní zpracování mi nevadí. Film plyne slušným tempem a směřuje k šokujícímu odhalení které pochopitelně budete vědět dopředu pokud víte něco o konferenci ve Wannsee, ale v tom zase nevidím až takový problém když to do sebe všechno pasuje. A Hauerovi jsem fandil i v nacistický uniformě. Jenom dabing Petra Pospíchala mi na něj nepasoval. Kvalitně udělané řemeslo.80% ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Alternativní historie s odlišnym výsledkem 2. světový války je celkem zajímavej nápad. Nevzpomínám si na žádnej jinej film, kde bych něco podobnýho viděl. Bohužel, všechno ostatní ve filmu je pouze průměrný až podprůměrný. Navíc jsem měl trochu problém s tim, že jsem měl vidět Berlín v roce 1964, ale viděl jsem Prahu. Hákový kříže na zdech a černý Wartburgy a Mercedesy v ulicích prostě z Prahy Berlín neudělaj. A těch pár triků s nějakejma monumentálníma budovama na pozadí, vypadalo jako pěst na oko. 60% ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Prvotní myšlenka tohoto filmu je výborná - hypotetická fikce, jak by svět vypadal, kdyby 2. světovou válku vyhrálo Německo. Vlastní realizace ale už tak dokonalá není. Nepřesvědčivé scény, podprůměrné herecké výkony, rozporuplné vyznění - Otčina chce být zároveň Orwellovským mementem i progresivní sci-fi vizí, ale ztroskotává na tom základním - na filmovém řemesle... ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Tématika alternativního vyústění 2. světové války mě odrovnává už v herní sérii Red Alert a ani zde tomu není jinak. HBO je zjevně konečným řešením židovské otázky trochu fascinováno (viz geniální Konference ve Wannsee) a tady mu věnuje pozornost velmi zajímavým způsobem. Pražské kulisy vypadaly přesně tak, jak bych si představoval 60. léta v Německu, kdyby Hitler vyhrál. Závěrečná dvacetiminutová pasáž byla skutečně nervydrásající a starý Áda na konci roztomilý. Celkově mělo ale to téma na víc, chvílemi to byla jen obyčejná televizní detektivka, ve které známe to, na co mají postavy teprve přijít. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Slušně natočené tv drama s kriminální zápletkou, co do jisté míry umně pracuje s fikcí. Jenže ta fikce je pořád jeden velký blábol a tenhle blábol film servíruje s velmi vážnou tváří, aniž  by nějak významně zapracoval na údernosti a hodnověrnosti svého vyprávění. A nakonec si vykoleduje i nechtěné komické vyznění. Vše je navíc spíchnuto v levném produkčním kabátku. A jelikož se natáčelo i v Praze, tak i za účasti českých herců v nedůležitých vedlejších rolích, kdy jejich nežádoucí přítomnost podráží jakýkoliv důstojný dojem. Tvůrci divákům nachystali dramatický náhled na smyšlené dějiny po 2. světové válce zasazený do poloviny šedesátých let minulého století, kdy Hitler vyhrál válku, z Evropy je velkoněmecká říše Germanie, šedivý Führer slaví významné narozeninové jubileum a jeho podobizna juká z každého místa v Berlíně. A jeden nacistický policejní úředník počíná vyšetřovat záhadné utonutí německého stranického funkcionáře. Dohromady je tohle v oblasti filmu cosi ojedinělého. A tak se režisér Christopher Menaul do toho neotřelého námětu mohl o dost více opřít. Jenže většinu své  kariéry se spíše specializoval na tv filmy. A tenhle má evidentní proporce levnější produkce. Docela dlouho trvá, než se na scéně zjeví nějaká skutečná historická postava, o to se postará až Hitler, k tomu dojde až v závěru. O dalších historických postavách z řad nacistických pohlavárů se jen mluví, popřípadě něco málo autenticky dokumentárního se namíchalo do  historických montáží. Situace v Germanii nyní není růžová. USA mají v budoucnu fungovat coby spojenci a tak je třeba napravit diplomatické vztahy s nimi. A to by v tom byl celý klan Kennedyových aby do Germanie nedorazila i investigativní americká novinářka (Miranda Richardson). A pochopitelně s hrdinným policistou, který už pomalu začal smýšlet levicově, odhalí krutou pravdu skrytou za podivnou sérií úmrtí z řad německé revoltující sekce, načež  jim oběma půjde o život. Gestapo se totiž dvakrát neptá. Stěžejní odhalení tajných materiálů se docela povedlo. Došlo i na působivost. Jenže to zajímavé ihned svrhl katastrofálně pojatý a legrační, rádoby dramatický závěr. Rutger Hauer podal soustředěný a spolehlivý výkon v roli uniformovaného esesáka. Sice jsem ho nikdy nepovažoval za hereckého velikána, co mu ale bylo přiděleno, většinou odvedl se ctí. Prudce kvalitní film se nekonal. Výsledkem je televizní drama se spoustou neduhů, výpravně nedostatečně atraktivní. A co mělo působit vážně, působilo spíše legračně. Ojedinělý námět je na filmu tím nejlákavějším a nejpozoruhodnějším. 6/10 ()

Galerie (5)

Zajímavosti (7)

  • O tom, že se většina exteriérů natáčela v Praze, svědčí 12. minuta filmu, kdy příslušník SS vstupuje do budovy Reichzicherkomando SS, dnes bývalého sídla Rádia svobodná Evropa, přičemž je vedle budovy na rohu domu vidět logo České spořitelny. (BrianStorker)
  • Převážná většina exteriérů Hitlerovy poválečné Germánie se natáčela v Praze. (korbitch22)

Reklama

Reklama