Režie:
John CarpenterScénář:
Michael De LucaKamera:
Gary B. KibbeHrají:
Sam Neill, Jürgen Prochnow, Julie Carmen, Charlton Heston, John Glover, David Warner, Bernie Casey, Peter Jason, Wilhelm von Homburg, Hayden Christensen (více)Obsahy(1)
Pojišťovací vyšetřovatel John Trent (Sam Neill) je pověřen prozkoumáním náhlého zmizení fenomenálního hororového spisovatele Suttera Cane (Jürgen Prochnow). Ten má těsně před uzávěrkou své doposud nejlepší knihy, ale stále nedoručil poslední kapitolu. Trentovi se podaří lokalizovat zapomenuté městečko v němž spisovatel pravděpoodbně žije i čerpá inspiraci pro své zneklidňující příběhy. Spolu s Caneovou editorkou Lindou Styles (Julie Carmen) se vydávají po spisovatelových stopách. Začínají se kolem nich však dít podivné věci, občané městečka se chovají zvláštně a až nápadně připomínají postavy jednotlivých knih. Trent se domnívá, že jde jen o zvrhlý způsob jak upozornit na novou knihu, ale je tomu skutečně tak? (TobRieper)
(více)Recenze (378)
Ono sa nedá ani hodnotiť inak, keď vidíte tento film vo vidieckom kine tesne pred zánikom. Obsluhu aj šatňu mali na starosti sestry babičky - recepčnej z filmu, pomedzi nohami sa kotúľala lopta, s ktorou sa hrá blonďaté dievčatko - vnučka jednej z tiet uvádzačiek, sedadlá škrípali a okrem nás troch sedí medzi vypolstrovano ošúchanými tmavomodrými sedadlami kde tu jeden-dvaja ľudia. Bizarná synchronicitná zvláštnosť celého zážitku sa dostavuje v priebehu deja každému z nášho diváckeho tria, až sa dorútime k záverečnému oslobodzujúcemu rehotu spoločne so Samom Neillom, ktorý rovnako ako my práve dopozeral tento fajný kúsok o napísanom svete v rovnako vyprázdnenom kine. Vyjdeme z Nádeje do hviezdnatej račianskej noci a pred nami bicyklista s kelímkom od jogurtu vo vidliciach. Drnží to úplne ako vo filme - cyklistovi vlajú dlhé šedivé vlasy. Rehot pokračuje, Carpenter triumfuje. ()
Nikdo mi nevymluví, že z téhle geniality nebral Lynch pro Lost Higway. Obdivuhodné míchání různých rovin – hranice šílenství a normality, dějových vrstev (co je reálné – retrospektiva v psychiatrické léčebně, část v Hobb´s End - očividný děj knihy - nebo filmové zpracování?), metafora na ovlivňování člověka náboženskou fikcí nebo vliv umění na člověka, kterážto linie zůstane očividná, ať už film interpretujete jakkoliv. Nejinspirativnější snímek, jaký jsem viděla za dlouhou dobu. ()
Nebylo to úplně k ničemu, jelikož jsem podle reakcí většiny poserů zde zjistila, že mám pro strach uděláno... ale nejsem si jistá, jestli to neplatí jen pro tento případ, takže pro sichr rekapituluju - na slizovité příšerky mě nikdy neužilo, neosvětlení šedovlasí senioři, nedodržující pravidla silničního provozu, mě už vyděsili bezpočtukrát a s narušenými dětmi pracuju... tak čeho bych se tady mohla bát? Snad hospitalizace v psychiatrickém zařízení, ale nepřichází v úvahu, protože nervy, ty já mám jak špagáty... Jedna hvězda za Sama Neilla. ()
John Carpenter v 90tych rokoch, tj. tápanie a márna snaha oživiť to, čo fungovalo v predošlom desaťročí, no teraz akosi vychádza navnivoč. Táto variácia na Kinga a Lovecrafta šmrcnutá s béčkovou apokalypsou Prince of Darkness a jemnou popkultúrnou sociálnou kritikou je zaujímavá na papieri, no výsledok je len o niečo lepší ako priemerný televízny mysteriózny thriller. ()
Naprostá špička od Carpentera. U Šílenství jsem během promítání měl strašně divný pocit a neumím si to ani vysvětlit. Škoda, že snímek neměl větší rozpočet, protože nestvůry vypadaly strašně lacině. Ani nevím zda jsem snímek pochopil, ale to mi vůbec nevadí, protože Carpenter dokázal dokonale vystupňovat atmosféru. Škoda, že nenatočil více takových pecek. Potenciál určitě měl/má. ()
Galerie (28)
Photo © New Line Cinema
![Šílenství - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/154/158154068_4da254.jpg)
Zajímavosti (18)
- Název městečka "Hobb's end" je vtipnou narážkou na stanici metra, kde je vykopána mimozemská loď ve filmu Pět milionů let k Zemi. (D3VIL)
- Na svém útěku z prokletého městečka se hrdina ubytuje v hotelu. V jeho hotelovém pokoji je krátký záběr na televizor, kde se zrovna vysílá sci-fi horrorová klasika 50. let Robot Monster (1953), mj. oblíbený film režiséra Johna Carpentera. (Scytale)
- Budova psychiatrické léčebny ze začátku filmu je ve skutečnosti čistička vod v Torontu. Byla využita i v jiných filmech, avšak od 11. září 2001(teroristický útok na WTC) je natáčení uvnitř zakázáno. (D3VIL)
Reklama