Reklama

Reklama

VOD (1)

Epizody(26)

Shinji Ikari se patnáct let po Druhém dopadu připojuje k otcově skupině NERV a v boji s Anděli slouží jako jeden z nejmladších pilotů mechů. (Netflix)

Recenze (109)

Ender66 

všechny recenze uživatele

Prvá polovica dobrá, aj keď trochu schématicka. Všetko sa to rozbehne tak od 12 dielu. Postupne sa dostávame už aj dovtedy výborne prepracovaným postavám úplne pod kožu (takéto prekreslenie postáv som doteraz nikde nevidel), odhaľujeme ich traumy, psychózy, radosti... V druhej polke film začína postupne riešit filozofické otázky a pre mňa osobne hlavne kvôli tomuto vysoko prečnieva nad všetky ostatne anime serialy co som mal možnost vidieť. Filmu vyčítam iba dve veci- prefilozofovaný posledný diel (to čo režisér predviedol je vážne psycho) a niektoré nedokončené dejové línie z prvej polky. Aj tak ale jasných 10/10. ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Nemám rád mecha, Junga, případně jiné psychoanalytické žvásty (nemyslím tím, že celá psychoanalýza je žvást, ale některé její podstatné části) a vlastně nemám rád ani náboženství. Zkuste hádat z čeho je namícháno NGE. Mecha - Což o to, ti obří roboti, to je ještě taková fasádička, přes kterou bych se vcelku snadno přenesl. To další už je horší. Jung a populární obraz psychoanalýzy - Dá se tušit, že jednou z inspirací NGE byly Jungovy "poznatky" o kolektivním nevědomí (někdy podvědomí) atd. Dnešní moderní psychologie (ta vědecká, nikoli ta populární) se však na koncepty kolektivního nevědomí, synchronicity či "repressed memories" dívá velmi často značně skepticky. Normálně bych se o tom moc nerozepisoval, ale o tomto zdroji inspirace se ví a bohužel se na jeho základě vede úvaha typu:"V NGE jsou dokonale psychologicky propracované charaktery, vždyť autor měl tolik načteno o psychologii." Navíc Jung fušoval i do metafyziky, takže se NGE leckdy považuje i za filozoficky hluboké. Dovolím si citaci současného psychologa:"...Jung trval na tom, že tyto poznatky (o kolektivním podvědomí, mytologii a synchronicitě) jsou vědecky podložené. Přitom však nejsou jakýmkoliv smysluplným způsobem testovatelné. Krátce řečeno, nejsou vůbec vědecké, nýbrž pseudovědecké." Má ovšem význam, abych tu tohle psal? Což i já se nebavím upíry a čaroději v jiných dílech bez toho, abych na ně věřil? Ano, bavím, ale tato díla většinou nejsou vnímána jako plná nějakých hlubokých myšlenek, případně ony myšlenky s nadpřirozenem nesouvisí. A to není případ NGE. Uznávám, že možná není úplně fér hodnotit na základě toho, jak je NGE vnímáno ostatními, ale nějak nejsem schopen se od toho odpoutat. Mytologie a práce s jejími symboly - Se symbolikou je vždycky potíž, nikdy nezaručíte, že symboly budou všichni chápat stejně. Je to na ní zároveň hezké i ošklivé. Pokud chci sdělit nějakou konkrétní myšlenku, asi bych měl používání symbolů velice pečlivě vážit. Nemyslím si, že je to případ NGE. V NGE je symbolů, hlavně náboženských (což je zcela v souladu s Jungovými "poznatky" o mytologii), příliš. Příliš symbolů bez nějakých pevných záchytných bodů umožňuje příliš interpretací. Co na tom, že autor oněm symbolům připisuje nějaký význam, divák může připsat jiný. Dokonce je možné, že se začne hovořit o hlubokém mnohovrstevnatém díle. Diváci pak diskutují, co že to chtěl básník vlastně říci, ten se k tomu také ještě kolikrát vyjádří a najednou jsou všichni přesvědčeni, že NGE je plné neuvěřitelně hlubokých myšlenek. Takovouhle hru nemám vůbec v lásce. Skoro bych řekl, že všichni, kteří si to o NGE myslí, trpí kolektivní halucinací, případně touto poruchou. No, to bylo možná trochu moc, tak se jim omlouvám. Ta omluva není ironií. Nicméně si myslím, že lidé, kteří věří v obrovskou hloubku NGE, nejsou tak docela nepodobni těm, kteří věří v proroctví Nostradamova. Hluboké filozofické dílo? - Tady jen malá poznámka. Kdo kdy četl nějakého filozofa, jistě uzná, že filozof, zvláště nějaký moderní, se většinou snaží vyjádřit své myšlenky tak, aby byly interpretovatelné jednoznačně. Nepracuje se symboly, ale s jasně definovanými pojmy. Uznávám, že seriál určitě není k tomu, aby vytvářel filozofický systém, jenom prosím netvrďme, že řeší hluboké filozofické otázky. NGE je maximálně tak vyvolává. Myslím si však, že jiná dílka kinematografie tak činí mnohem lépe. Poslední dva díly - Ty jsou vrcholem ledovce "nakládání se symboly", jejich scénář snad vznikal metodou automatického psaní, s tím, že autor měl velmi zhruba na mysli, k jakému cíli, přes jaké mezistanice, se chce dostat. To není ironie, to myslím vážně. Perfektně to opět zapadá do inspirace psychoanalýzou. Podle psychoanalýzy má automatické psaní poskytnout přístup k podvědomí, k pravému já, případně i nějakým hlubším pravdám. Ovšem podle skeptiků, ke kterým se řadím i já, a zároveň psychologů, ke kterým už se neřadím, je automatické psaní jen o málo víc, než pouťová atrakce, jehož užitečnost ještě tak může spočívat v určitém sebepoznání, případně může sloužit jako jakési zahřívací kolečko před tvůrčím psaním. Odmítám v posledních dvou epizodách hledat jakékoliv poselství. Propracovaná psychologie postav - Ne že by nebyla velká část anime seriálů, kde je psychologie postav mnohem horší, ale IMHO je i několik jiných, kde je lepší. Za všechny budu jmenovat třeba Mugen no Ryvius, .hack//SIGN či Koi Kaze. Navíc si myslím, že tam, kde není jasný příběh a pořádně ani motivace postav, se vlastně ani nedá říci, zda je psychologie postavy hluboká či mělká. Není, tak říkajíc, od čeho se odpíchnout. Tohle samozřejmě platí jen pro některé postavy. Pokud jde o psychologii postav musím souhlasit s Idahem a Mariem. Příběh - Příběh bych jednoduše označil za poněkud zmatečný. To, že jsem ho plně nepochopil, nepovažuji v tomto případě za chybu svou, ale chybu autorů. Taková věc se dá odpustit, když je vykompenzována něčím jiným, jako třeba úžasnou atmosférou Lynchových, ne vždy pochopitelných, filmů. Atmosféra NGE mě však zase tolik nepohltila. Uznávám však, že pár chvilek i delších chvil s hutnou atmosférou se v NGE vyskytuje. Pokud jde o příběh, opět souhlas s Idahem a Mariem. To Nowecki - Drogy jistě mohou přinést spoustu jedinečných zážitků (netvrdím teď zda dobrých či špatných, i když na to mám svůj názor), ale z těchto zážitků lze jen těžko vydolovat nějakou myšlenku. Ještě jsem teda od nikoho na tripu neslyšel jedinou opravdu rozumnou myšlenku, na kterou by člověk nedokázal přijít i v normálním stavu. Dokážu si představit, že drogy mohou umožnit spousty (a někdy i zajímavých) smyslových zážitků, které jinak zažít nelze, ale rozum bych do toho netahal. Epigoni - Bohužel NGE poskytlo inspiraci mnoha různým následovníkům, kteří kopírují mnohé z jeho prvků a postupů. Za všechny budu jmenovat RahXephon a Fafner. Oba seriály mě nechaly chladným. Není to pravda vada NGE a ani to nepromítám do hodnocení. Závěr - Tak jsem na konci a vidím, že tenhle komentář má spousty vad, chjo. Ale nechci ho už prodlužovat. Uteklo už mnoho vody, co jsem NGE viděl, proto se tolik neopírám o konkrétní příklady, scény atd. Kdo ví, třebas se k NGE ještě někdy vrátím a pokusím se ho vstřebat znovu, lépe. Ale zatím se mi vůbec nechce. Dávám 3. Samozřejmě Subjektivně. A můj finální a nejpodstatnější důvod je, že mě to prostě nijak zvlášť nebavilo. P.S.: Doufám, že Idaho i Marius již chápou, že délka jejich komentářů je naprosto v pořádku. () (méně) (více)

Reklama

Vilem_Dojiva 

všechny recenze uživatele

Zprvu atraktivní schémata jako nekomunikativnost s divákem jsou velice rychle zabita repetitivní strukturou epizod první poloviny seriálu a hloupě polopaticky podanou "psychologií" postav, která se sestává prakticky z jediné myšlenky na postavu, opakované ad nauseam. Svět je zajímavý, ale příběh se mu nevěnuje, zaměřuje se pouze na špatně aplikované psychologické koncepty a celý seriál má všeho všudy jediný dějový zvrat, který ještě k tomu není v syžetu, ale pouze ve fabuli. Naprosto očividné dějové díry jsou už jen poslední hřebík do rakve a celý seriál redukují na nesoudržný bordel. Tl;dr: devět hodin prázdných keců o tom, jak se hlavní postava cítí (pořád stejně), padesát minut znělek (ovšem výborných) a cca hodina solidního, zajímavého fikčního světa. ()

Hem.m 

všechny recenze uživatele

Co bych vám lhal, jediný motiv proč jsem se podíval na toto dílo bylo: 289. nejlepší seriál. Koho by to nezaujalo? Bohužel v spoustu ohledech mě toto dílo vůbec nepotěšilo. Asi do nějakého 12 dílu (nevím přesně) se děj vůbec nehne a autoři zde jen vykreslují prostředí, chování, no prostě nic zajímavého.. Jenže po objevení Adama (první člověk-vypadá jako ještě nenarozené dítě) úroveň seriálu rapidně, ano, rapidně stoupá.. Ovšem, dílem 25 a 26 zase, bohužel, rapidně klesá.. Opravdu nevím o co se páni autoři, v posledních dvou dílech, se svou pseudo-psychologií snažili. Nevím, tyto díly mě naprosto nenadchli, ale aby jsme jejich filozofii zase hned neodsoudili, že je špatná. Tak díl, kde se nám chlapec rozplynul na vodu, nebyl vůbec špatný. A teď, proč jen tři hvězdy? Jak už jsem psal do cca 12 dílu se nic neděje, díváme se jen na neustálé boj proti Andělů a jelikož tyto souboje shledávám za nezajímavé, až na pár výjimek, tak jsem se dosti nudil. Podle mě je seriál dost nevyvážený a nezamiloval jsem si ani žádnou postavu, nic.. Proto jen 3.. Dodat se už jen dá to, že mě pár postav dosti štvalo a ještě teda jedna věc, hudba mě moc nepotěšila.. ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Kultovní mecha anime série o soubojích obřích robotů ovládaných vyvolenými dětmi proti jednotlivě se zjevujícím Andělům prapodivných tvarů i schopností, útočících v Tokiu 3 na podzemní komplex ukrývající něco, co může zničit veškeré lidstvo. Takhle to zní značně klišovitě, ale ve skutečnosti jde o originální, skoro dospělou záležitost s množstvím pomalu odkrývaných tajemství. Většina věcí zaslouží přívlastek 'skvělá': akce, postavy, humor, dialogy, zápletka, animace, kresba. Tedy asi tak do 20.-22. dílu, kdy dochází k totálnímu rozleptání psychiky hrdinů, jež jejich současné i minulé činy proměnily v uzlíčky sebeobviňujících se, ztracených, úzkostlivých nervů. Zákulisní pikle plné nábožensko-filosofické symboliky také dostoupily svého vrcholu, pročež se příběh stal poněkud nesrozumitelným. No a ty dvě neslavné závěrečné epizody, ve kterých se tvůrci psychoanalyticky rýpou v pocitech osamění, frustrace, nenávisti, neschopnosti etc. nad téměř statickými abstraktními obrázky, ty nevysvětlily vůbec nic a zanechaly jeden velký WTF otazník. ()

Galerie (970)

Zajímavosti (22)

  • Autor filmu Hideaki Anno se inspiroval svými depresivními pochody, kterými jednu dobu trpěl. (Andrew_Deer)
  • AT v slove AT-field (AT-pole) znamená "absolute terror" (absolútny teror). (Flipper)
  • Tokyo-3 je založeno na skutečném městě Hakone v prefektuře Kanagawa. (Zuzyzss)

Reklama

Reklama