Režie:
Paul HaggisKamera:
J. Michael MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton, Ryan Phillippe (více)Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 247)
Nu ano - L.A. - město šílenců... Hm. Původem kanadský, víceméně televizní režisér se vpravdě velmi zhollywoodštil a natočil tenhle strukturou vyprávění sice docela zajímavý, ale dějově značně překonstruovaný (a svým způsobem i falešný a pokrytecký) film, téměř vyznívající jako nějaká agitka ku radosti takových těch pseudointelektuálských bojovníků proti nošení zbraní... Do toho vmíchat ten stále tíživý problém rasizmu, gangů a policejní brutality, troška té přirozené lidské nesnášenlivosti, nějaké ty náhody a dramatická vyústění - a ejhle! Máme Oscarový koktejl jako když vyšije... Ale o tom to vlastně je. Oni ti konzumní američané vlastně takovéto berličky na oblbnutí svědomí a vnímání reality potřebují. Nakonec si i nalžou, že tohle je to pravé ořechové umění. Ale bohužel není... Po čistě filmařské stránce bych snad i ty čtyři hvězdičky tomuhle dílku dal, ale za tu falešnou pseudolidskost srážím schutí jednu dolů. - - - P.S. Docela zajímavé je, že zde na ČSFD má film lepší hodnocení, než na >domovské< IMDb. Že by pokonzumentěnec horší byl konzumenta?... ;-) ()
"Děkuju pane policajt. Vy jste tak hodnej na nás chudáky černochy. Klidně mi dejte vědět, až zase budete chtít strkat prsty do kundy mý ženy." Nevyhledávám dramata, který se tváří, že jsou nejdramatičtější ze všech dramat na světě a nemusím ani filmy o rasismu. Tady je obojí a funguje to skvěle. Svět tady totiž není černobílej, ale pekelně barevnej a každej v něm má nějaký problémy. Někdo větší, někdo menší. A někdo je nezvládá. Toho je pak snadný odsoudit a naopak těžký pochopit. Crash se o to snaží. Předkládá příběhy, ve kterejch je na první pohled všechno jasný, ale na ten druhej už to vypadá trošku jinak. Těch příběhů je tady hodně, ale ten o rasistickým poldovi a sprostý podezřelý je naprosto dokonalej. A holčička v neprůstřelným neviditelným plášti je nezapomenutelná. Já tedy při filmech zásadně nebrečím, protože jsem přece hroznej tvrďák, ale tady jsem měl několikrát slušně našlápnuto. ()
Možno najúprimnejšia (a najsebakritickejšia) filmová výpoveď o problémoch vlastnej krajiny. Zrejme preto, že Paul Haggis je citlivý Kanaďan a tak dokáže reflektovať prostredie, v ktorom žije čoby expat, lepšie než ten, kto sa v ňom narodil. Film, dramaticky spájajúci životné cesty niekoľkých protagonistov, má globálnejšiu optiku než napríklad 21 gramov, sleduje z väčšej diaľky viacej osudov a nespája ich tak silným motívom, no i tak ide o emocionálne silnú jazdu s množstvom silných momentov, ktoré utkvejú v pamäti. Nikoho nesúdi, postavy nerozdeľuje na dobré a zlé, ale ich zobrazuje čoby cilitlivé bytosti, ovládané zlými silami. "Myslíš si, že vieš, kto si?" ()
Soundtrack Mark Isham: 1. If I... - KansasCali [4:18] ,2. Plastic Jesus - Billy Idol [4:49] ,3. Are You Beautiful - Chris Pierce [2:52] ,4. Free - Civilization [3:43] ,5. Hey God - Randy Coleman [4:04] ,6. Take The Pain Away - Al Berry [4:19] ,7. Problems - Move.meant [3:49] ,8. Arrival - Pale 3/Beth Hirsch [5:08] ,9. Acedia (The Noonday Demon) - Quinn [3:00] ,10. Save Me - Bird York [4:26] ,11. Afraid - Quincy [5:08] ,12. Maybe Tomorrow - Stereophonics [4:37], ()
Velmi silný film plný skvělých herců, kteří předvádějí výborné výkony. Žádna role neni slabě obsazena a herci padnou do postav naprosto přesně. Takový Matt Dillon jako rasistický úchylný policista a nebo Brendan Fraser jako prokurátor. Jim by jste věřili, že jsou těmi které hrají a ne herci.Dokonce ani taková Sandra Bullock nechává zapomenout na své herecké role typu Slečna drsnák(proč se na ni zlobit, přece si na život musí vydělat...). Pár okamžiků je ve filmu extra silných. Takové setkání s andělem pro jednoho muže bude opravdu klíčové a vás bude mrazit v zádech. Herci jsou opravdu silná část filmi. Zbytek tvoří skvělá a zručná režie. Ta si pohrává s příběhy všech lidí velmi bravůrně a ukazuje nám zvláštní svět LA v ještě zvláštnějších a podivnějších barvách. Město plné příběhů je opravdu krásné a scénář s ním pracuje bez chybičky. Všechny postavy dostanou přesně tolik času, aby jsme je pochopili a jejich psychika je i v minimálním čase perfektně ukázaná. Paul Haggis jako režisér i scénárista vytvořil svůj vlastní film a možná je to jeho majstrštyk. Scénárista seriálů jako byl Walker, Texas ranger nebo Michael Hayes, ale také filmu Million Dollar Baby. Opravdu zvláštní výkonostní kvalita, ale doufejme, že bude kvalita jen stoupat. Ještě nesmím zapomenout na krásnou a hlavně naprosto příjemnou hudbu, kterou má nasvědomí nejen Paul Haggis a Kathleen York, ale i další pro mě neznámí tvůrci(Mark Isham, Oliver Nathan a Shani Rigsbee). Krásný lidský film o lidech, kteří žijí mezi námi a o podivuhodném životěv LA, které nikdy nepřestane vytvářet další a další životní příběhy. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (36)
- Scénář byl napsán již v roce 2001. (Kulmon)
- Film bol natočený za 36 dní. (klayman)
- Okresního prokurátora Ricka Cabota, kterého ve filmu hrál Brendan Fraser, měl hrát původně John Cusack. (Kulmon)
Reklama