Režie:
Paul HaggisKamera:
J. Michael MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton, Ryan Phillippe (více)Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 247)
Tak jako se říká, že méně je někdy více, tak logicky často platí, že více je někdy méně. Ano, některé scény jsou velmi působivé, například záchrana z hořícího auta mě dokázala na chvíli úplně znehybnět, ale jako celek je to na můj vkus trochu moc překombinované a vypočítané na efekt. Pro to, aby Haggis uvrhával postavy do dramatických situací, vymýšlí příliš šroubované a násilné kombinace, které strašně ruší tu autentickou atmosféru (ne)soužití ras a kultur, kterou se snaží navozovat. Pak už to přes veškerý režijní um a skvělou hudbu působí jako klasická ždímačka emocí typu teď chci, aby se divák cítil dojatý/šokovaný/zhnusený/provinilý. Vybrat z té spleti osudů jeden a rozvést ho by bylo myslím lepší. ()
Hodně působivý film s několika silnými momenty a jednou extra mimořádnou scénou, která mě přikovala do křesla. Plejáda skvělých herců podává výborné a hlavně uvěřitelné výkony (dokonce i Sandra Bullock!) a celkově se dá říci, že je ten film skoro dokonalý. Do 100% mu sice kousek chybí, ale zážitek si z něj odnesete i tak hodně silný. Doporučuji! ()
Místy silné, místy samoúčelné, místy barvité, místy smutně černobílé (no pun intended) a ke konci jsem byla nucena zkonstatovat, že z Čechovovy pušky se dvakrát opomnělo vystřelit, a zavzpomínat na okamžik, kdy jsem kamarádovi Nigérijci na londýnské policejní stanici, kam nás předvolali coby svědky rvačky Turků se Syřany v pákistánské restauraci, řekla: "Tak teď jsem fakt zvědavá, kdo z toho vyjde jako větší rasista." ()
Bravurně natočená a zahraná mozajka lidských osudů s ústředním motivem problematického soužití různých ras, kultur a hodnotových žebříčků uprostřed moderního multietnického amerického velkoměsta. Výborný, propracovaný scénář nepodává problém rasových předsudků a konfliktů zjednodušeně a přímočaře. Lacině nemoralizuje a prostřednictvím postav nejrůznějšího sociálního a profesního původu vypovídá o tom, že nic nemusí být takové, jak se jeví na povrch a dobrá vůle někdy nestačí...Vypovídá o sociální izolaci mezi společenskou smetánkou a řadovou "spodinou", o cynickém kalkulu, s jakým politici přistupují k řešení problémů veřejné správy. Nenadržuje bílým ani černým, jen zaznamenává scénáristovy postřehy a pocity strachu ze života v přeplněném velkoměstě. Scénář vyvolal velkou pozornost mezi americkou hereckou špičkou a přes silně omezený rozpočet umožnil silné, prakticky hvězdné obsazení. Matt Dillon, Don Cheadle nebo Sandra Bullock vzali účinkování ve snímku jako výbornou šanci vyniknout v umělecky náročném snímku, u kterého opráněně předpokládali úspěch. Pro Paula Higginse byl Crash režijním, scénáristickým a producentským debutem a rázem ho zařadil mezi uznávané filmaře současnosti. Pro mě byl Crash jeden z největších filmových zážitků a jeden z nejzásadnějších filmů posledního desetiletí. Celkový dojem 95 %. ()
Silné drama o tom, jak těžce se žije v současné Americe. Ano, je to vykonstruované, náhody jsou možná příliš chtěné, ale to hlavní, co chtěli tvůrci říct, to neovlivní. Magnolie je sice nejspíš opravdu jen jedna a scénář dle mého má ještě daleko k její dokonalosti a lahodné vyrovnanosti (třeba postavy Bullockové a Frasera nejsou dostatečně odůvodněné), ale i přesto na mě Crash zapůsobil svou přemýšlivostí a snahou popsat šílenství moderního světa. Určitě nevynechejte! ()
Galerie (32)
Zajímavosti (36)
- První film natočený celý v Los Angeles, který získal Oscara za nejlepší film. (Kulmon)
- Don Cheadle se rozhodoval mezi prací na tomto filmu nebo na Hotelu Rwanda (2004). (kenny.h)
- Marina Sirtis, manželka perského obchodníka, není oficiálně uvedena v obsazení filmu. (kenny.h)
Reklama