Reklama

Reklama

Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (960)

kiddo 

všechny recenze uživatele

Klíčem k filmu je vztah Maxe a Vincenta, v němž se střetávají zcela odlišné pohledy na svět. Přes svůj okázalý nadhled a cynismus je Vincent životem zklamaný nihilista, který útěchu nalézá ve velkohubých kecech, jež ho ale každému vnímavějšímu člověku prozrazují jako smutného losera, který (a ne Max) již dávno rezignoval na snahu riskovat a něco se svým životem podniknout a jehož řeči o bezvýznamnosti lidské existence jsou nikoli nezaujatým komentářem, ale hlubokou lítostí. Vincentova profesionální kariéra je pak logickým projevem psychického stavu (I do this for a living). Maxova relativní spokojenost v životě a schopnost jednat pramení naopak z neochoty si podobné existenciální otázky připouštět – jeho pozdější činy jsou motivovány jednak touhou dokázat Vincentovi, že nemá pravdu, jednak přáním neskončit jako on, a jednak (což se moc nezmiňuje) ho za jeho nesnesitelné žvásty nasrat. Rozdíly mezi Maxem a Vincentem Mann zprostředkovává velice jemně, nestydí se nás při našem hodnocení postav svádět na scestí a hrát si s našimi prvními dojmy – např. Vincentově charakterizaci Maxe coby „muže činu, ne slov“ se nejprve vysmějeme, později ji ale musíme uznat jako pravdivou (což nejlépe ilustruje úžasná scéna s vlkem: Vincent o životě jen mluví, Max mu činem vzdá hold). Konec nemůže překvapit, protože žít si zaslouží jen ten, kdo má k životu úctu. A navíc, jak pregnantně sdělí reklamní leták, life is too short for long names. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

"Chlápek vleze v L.A. do metra a zemře. Myslíš, že si toho někdo všimne?" Neboj Tome, já si všimnul. Výborný thriller, kterému k dokonalosti chybí opravdové minimum. Přestřelka na diskotéce je chuťovka. Javier Bardem i na malém prostoru dokázal jakým vynikajícím a přesvědčivým "monstrem" umí být. Michael Mann si opět vyhrál s digitální kamerou a dokázal že mě ještě nikdy žádným filmem nezklamal. 85% ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

,,život je krátkej, nikdy nevíš kdy skončí" - ta věta zní jinak, když vám ji řekne kamarád u piva a jinak, když vozíte nájemnýho vraha, se kterým máte dost pochybný a hlavně jednostranný vztah. ve filmu fungují vytříbené dialogy, herecké výkony hlavních postav, hudba i režie. co nefunguje? to pro mě není až tak podstatné, protože v mé mysli klady převládají. stále se něco dělo a nemuseli téci potoky krve (a když tekli, tak pro potěchu akčního oka). je fakt, že ten film je jinej..... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()

genetique 

všechny recenze uživatele

No, na Cruisa som si v tejto roli nezvykol, ani keď som film videl druhýkrát, no herecky bol fajn a seklo mu to. Každopádne je ale film bravúrne natočený a určite nepatrí ku klasickým thrillerom s obohranou zápletkou, tu naopak je skvele predetailovaná. Dej je akoby priamo 'in medias res' a prakticky som nenašiel nudného miesta, ktorým by film začal zaváňať prúserom. Dôležité a dobre odvedené je prekvapivo psychologické vykreslenie postáv, a Foxx sa skvelo chopil hodenej rukavice. 95%. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (48)

  • Když Max (Jamie Foxx) vstoupí do kanceláře Annie (Jada Pinkett-Smith), na dveřích je napsáno Annie Farrell a David Canning. David A. Canning je specialista na digitální technologie, který pracoval na tomto filmu. (Kulmon)
  • Na začátku filmu si Max (Jamie Foxx) postěžuje u pumpaře na vysokou cenu benzínu: 2 americké dolary za galon, čemuž odpovídá 13,57 Kč za litr. V té době stál v ČR litr benzínu průměrně 25,70 Kč. (Pyron)
  • Jedenáctý film Toma Cruise (Vincent) na 1. místě severoamerického žebříčku znamenal pro DreamWorks openingový (6.-7. 8. 2004) výdělek 24,7 milionu amerických dolarů. Nakonec tržby v domovině dosáhly 101 milionů dolarů, celosvětové 220,2 mil. (imro)

Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film

Michael Mann natočí svůj vysněný film

09.02.2022

79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení… (více)

Denzel si hledá bezpečné bydlení

Denzel si hledá bezpečné bydlení

11.07.2010

V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.… (více)

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

22.03.2007

Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou… (více)

Reklama

Reklama