Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (961)
Michael Mann nám natočil film o nájemném zabijákovi a "obyčejném" taxíkáři. Abych řekl pravdu, tak víc mi k srdci přirostl Vincent (tedy nájemný zabiják)...jen stále čekám, kdy se natočí film o mém favoritovi (Hitman: 47) - asi si ale počkám ještě dost dlouho ;o) Mohl bych vám ale povědět příběh o mrtvém muži, který jezdil 6 hodin v metru, než to někdo zpozoroval... ()
Zrnitá digitálna kamera mi vo filme takých proporcí príde nevhodná. Autenticita sa dá dosiahnuť aj inak - a toto proste na multiplexovom plátne nevyzerá dobre. Ale ináč je Michael Mann stále rovnaký macher, na ktorého je spoľah. Ovláda hercov, napätie, dynamiku, atmosféru, vyhrotenie myšlienky, skrátka všetko. Jamie Foxx má niečo do seba a Tom Cruise nesklamal, i keď je predsa len trochu ťažšie si naňho zvyknúť v zápornej role. ()
Collateral disponuje jednou ohromnou silou, která vždy rozdrtí časoprostorovou bariéru, a do filmu mě prostě vcucne. Mluvím o soundtracku. Sotvaže zazní první tóny ušního hyperbalzámu s názvem Hands of Time, rázem se ocitám na zadní sedačce žlutého taxíku, který si to poklidně sviští noční městskou magistrálou. Vedle mě sedí Annie a příjemným hlasem rozmlouvá s Maxem. S nasazeným poloúsměvem hledím nepřítomně z okénka, hlavu mi nadnáší ta bavlnková melodie a cítím se jako ve stavu beztíže. Podobně jsem na tom i při Ready Steady Go. Jakmile do toho Paul Oakenfold kopne, stojím uprostřed zaplněného tanečního parketu. A tu se kolem mě prožene šedovlasý uragán Vincent. A támhle vidím opět Maxe. Soundtrack doslova zbožňuju!... Film toho však nabízí mnohem více: herci hrají přesvědčivě a minimálně Cruise coby Vincenta si budu za zevnějšek, profil a občasná blesková představení pamatovat hodně dlouho. Moc se mi líbilo prostředí, stylizace, kontrasty, jenom ty náhody se mi příliš nepozdávaly a Mann pak navíc vytlačil pouze obyčejný závěr. Ale to, co se mnou provádí zdejší písně v kompozici s prostředím, či právě probíhající situací, to jsem snad nikdy nezažil. A scéna s vlkem je boží! 90% 65 miliónů dolarů(rozpočet)/218 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/44 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Sympatický taxikář Max má dobrý den, bude mít rande a zákazník mu nabídl 600$ za pronájem na celou směnu. Co by se mohlo poka... oh ne, ten zákazník je nájemný vrah! Skvělý thriller, který nabízí Toma Cruise v nevídané poloze záporáka Vincenta, který je velmi fascinující, okouzlující postavou s pragmatickým pohledem na svět. Oproti němu je Jamie Foxx, který je pozitivní snílek a nechce se do toho zaplést. Situace, které se před ně staví, tvoří zapamatovatelnou atmosférickou noční projížďku LA s propleteným příběhem a parádním zakončením. Jedna z mých nejoblíbenějších žánrovek, hlavně kvůli enormně napínavým scénkám a ústřední dvojici se skvělou dynamikou. Díky tomu všemu jim odpustím i pár nelogických chvilek a ignorování hlasitosti výstřelů. Zvlášť když vám to naservíruje takovou scénu, jako je TA V KLUBU! ()
Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()
Galerie (38)
Zajímavosti (48)
- Třetí týden natáčení opustil tým kvůli tvůrčím neshodám kameraman Paul Cameron a byl nahrazen Dionem Beebem. (HellFire)
- Keď Vincent (Tom Cruise) hovorí Maxovi (Jamie Foxx), aby zavolal dievčaťu, čo mu dala vizitku, tak sedí vzadu na strane vodiča, ale v ďalšom zábere sedí v strede a neskôr je opäť na strane vodiča. (ČSFD)
- Zbraň, kterou používá Vincent (Tom Cruise), je Heckler and Koch (HK) USP. (imro)
Reklama