Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (960)
Ty jsi ho zabil? -Ne, já ho střelil. Zabily ho kulky a pád. Skvělý film, kterému vévodí vynikající Cruise a výborný Foxx. A i když se většina scén odehrává v prostoru taxíku, tak se nudit nebudete. Alespoň já jsem se nenudil. Je vidět, že Mann umí a o to více se těším dnes do kina na jeho další film, Public Enemies. Doufám, že si ho užiju stejně, jako tento film. ()
(1001) -"Man, I don't know any Rwandans." -"You don't know the guy in the trunk, either." Bez chuti. Bez zápachu. O čem to bylo? Pamatuji si kamennou tvář Toma Cruise. Pamatuji si také, že ji mívá i ve filmech, kde nehraje kamenné lidi. Proti své vůli vzdělán. Kdo - divák, drožkař. Noční město? Noční můra. ()
Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()
Film se dost pomalu rozjíždí, ale nenudí a když se pak rozjede, tak to je teprv výborná jizda, bohužel se ale tvůrcům moc nepoved konec, kterej je dost náhlej, jakoby nevěděli jak film zakončit, tak to prostě najednou ustřihnou. Je to takový dost divný a myslim si že se takovejhle film dal zakončit daleko líp, jinak je celej film úžasně udělanej a napínavej s několika výbornejma akčníma scénama, který jsou dokonale podbarvený skvělou muzikou, ale co je hlavní, že taky dokonale zahráli oba hlavní herci, jak Tom Cruise, kterej je ve svý záporný roli výbornej, tak i Jamie Foxx, kterej se Cruisovi nejmíň vyrovná. Michael Mann je výbornej režisér do filmu vložil pár dobrejch nápadů a několik super scén, ale tenhle skvělej thriller, dost pokazil tim slabým koncem, jestli se tomu vůbec dá řikat konec ()
|| Scenár: Stuart Beattie, Michael Mann, Frank Darabont | Hudba: James Newton Howard | Produkcia: Michael Mann, Julie Richardson | Distribúcia: DreamWorks, Paramount Pictures | Rozpočet: 65 miliónov $ | Tržby: 217,764,291 $ || Možno je to len touto nocou, možno je to tým, že si myslím, že predsa len niečo znamenáme v univerzu. Mne sa to fakt páčilo. Malo to šmrnc. Prekvapilo, šokovalo, a nenudilo. Čo viac môžeme potrebovať? Kultovosť? Každý večer to nemôžeme chcieť od plátna. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (48)
- Zbraň, kterou používá Vincent (Tom Cruise), je Heckler and Koch (HK) USP. (imro)
- Na režisérskou stoličku mohli usednout i Spike Lee, Martin Scorsese či Steven Spielberg. Zájem měl i slavný kameraman Janusz Kamiński. (imro)
- Náklady na výrobu byly zhruba 65 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama