Reklama

Reklama

Jeden díl novinařiny, tři díly rumu. Americký novinář Hunter S. Thompson (1937–2005) byl významnou postavou kontrakultury šedesátých let a představitelem tzv. gonzo žurnalismu, vyznačujícího se extrémně subjektivním pohledem na zobrazované události. Dvě z jeho autobiografických knih se staly předmětem filmového zpracování a u obou byl iniciátorem a hlavním představitelem novinářův blízký přítel Johnny Depp. V režii Terryho Gilliama vznikl snímek Strach a hnus v Las Vegas (1998), účtující s hnutím hippies, protesty proti vietnamské válce a všeobecným psychedelickým šílením šedesátých let, v němž s Deppem hrál Benicio Del Toro. S dvanáctiletým odstupem byl pak zfilmován jeho Rumový deník (2010), líčící zážitky svérázného novináře, který v roce 1960 nastupuje do krachujícího deníku v portorickém San Juanu. Většinu času tráví v alkoholovém či jiném opojení a snaží se psát o potenciální korupci amerických financí, jež na ostrov začínají proudit. Barvotisková krása turistické destinace se tu střetává s bídou místních obyvatel, kteří Američany nemají rádi, ač k nim v podstatě sami patří. Film režíroval anglický herec Bruce Robinson (*1946), který se uvedl jako režisér pozoruhodným autobiografickým příběhem dvou nezaměstnaných herců Withnail a já (1986) a psychothrillerem o stíhání sériového vraha Jennifer 8 (1992). Deppovou hereckou partnerkou ve snímku je Amber Heardová, která pak byla dva roky jeho manželkou (rozvedli se v lednu 2017). (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (408)

FFilipCZ 

všechny recenze uživatele

Pro mě velké ale opravdu velké zklamání. Nepochopitelný děj, který se šíleně vlekl, o závěru ani nemluvím. Sice tam bylo pár scén, které mi na tváři přivodily smích, ale nikdy v životě by mě nenapadlo, že film s Johnnym Deppem a RUMem nedokoukám do konce - ano, až taková nuda a nezajímavost to byla. ()

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

V piatok skončil megaproces medzi Johnnym a Amber. Netrpezlivo sa teraz čaká na rozsudok o tom, či je alebo nie je #metoo honom na čarodejnice, a ja som sa rozhodol vrátiť sa na začiatok, kde všetká tá romantika začala. A Amber tu vyzerá vskutku jak reklama na ejakuláciu, ale čo ma prekvapilo, že medzi nimi ani vtedy nebolo cítiť žiadnu chémiu.  Ps: Díky za doporučenie MontyBrogan. ;) ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Nech človek robí čokoľvek, ak sa pritom pravidelne zalieva výdatnými panákmi tvrdého, tak výsledok tej práce je priamo úmerný množstvu vypitého chľastu. A tak aj novinár v Karibiku. Vezme job, spolu s ním nájom v byte. Obýva ho s výnimočným notorikom. Nerobí mu problémy robiť kompromisy so svedomím a pritom chľastať. Až v jednom okamihu precitne, pretože sa mu do života i práce zamotá kráska. Je z toho osudová láska. Posilnený túžbou po veľkom vzťahu, posilnený rumom chystá revolučný krok - odhalenie špinavých developerov. Rozkrajujú si nádherné kúsky poslednej zachovalej nedotknutej prírody na umelohmotne pôsobiace hotelové rezorty s dokonalým vybavením. Ale ako som predoslal - rumové excesy spôsobia, že tento krok prichádza polhodinu po dvanástej. Nuž čo: ostala aspoň láska. Pripravený na výnimočný zážitok, navnadený autorom knižnej predlohy a hereckým obsadením dostal som len jemne nadpriemerný film s jednou výnimočnou scénou (jazda v automobile s ukradnutými prednými sedadlami). ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Príbeh sa odohráva v tropickom Portoriku, zmietajúcom sa v búrlivej atmosfére začiatkom šesťdesiatych rokov. Režisér filmu Bruce Robinson sa na režisérsku stoličku vrátil vlastne po devätnástich rokoch, pričom jeho predchádzajúci pokus, thriller Jennifer 8, kritika zmietla pod koberec. Filmu chýba väčšia dekadentnosť, psychadelickosť, výraznejšia myšlienka a zaujímavý záver. Režisér Robinson hlavnú dejovú líniu nevie riadne determinovať a tým pádom servíruje chaotický guláš, v ktorom sa človek stratí. Pohybuje sa niekde medzi písaním a milostným trojuholníkom, pričom záver je už len bezduchým dobehnutím zameškaného. Treba dať dobrý pozor, aké máte očakávania od tohto filmu, aby ste sa nesklamali ako ja. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Kdyby existoval subžánr alkoholických filmů, režijní debut Bruce Robinsona Withnail & já by mohl být uváděn jako typický zástupce. Kultovní britská komedie o dvojici kamarádů, kteří dělají vše pro to, aby nevystřízlivěli, bývá charakterizována adjektivy jako „drsná“ a „dekadentní“. Na Robinsonův čtvrtý film tyto příměry při nejlepší vůli vztáhnout nelze. Alespoň ne za střízliva. ___Thompson pochopitelně trošku zdramatizoval, čeho byl tehdy v Karibiku skutečně svědkem. Právě pozorování je činností, kterou jeho filmové alter ego tráví nejvíce času. Jeho snaha moc se nezaplést a zachovat si odstup, generuje většinu konfliktů opovážlivě nedramatické podívané. Kemp nejdříve poznává nové prostředí, následně se jej snaží pochopit, aby v závěru pochopil, že stejně nepochopí. Jediná od začátku rozvíjená zápletka, související s osobou podezřelého podnikatele Sandersona, namísto dramatického rozuzlení vyzní do prázdna. Uspokojivější není ani vedlejší milostná linie, připsaná zřejmě kvůli možnosti vpašovat do filmu několik záběrů Amber Heard. ___ Struktura filmu má nejblíže v názvu obsaženému deníku, v němž rovněž není pravidlem, aby na sebe jednotlivé zápisky navazovaly. Namísto uceleného příběhu sledujeme řadu různé obskurních příhod, z nichž většina souvisí s alkoholem, některé s drogami a v té nejbizarnější účinkuje černá magie, kohout a žába. Protagonista okolní dění pozoruje, ale příliš do něj nezasahuje, spíše se nechává vést ostatními, výraznějšími postavami. Nekoherentní vyprávění se tvůrci poněkud zoufale snaží zachránit závěrečným textovým vysvětlením, podle nějž náleží Kempovu karibskému popíjení iniciační povaha, tudíž by bylo troufalé očekávat lépe prokresleného hrdinu s jasným cílem a motivací. Kemp teprve hledá cestu, po níž se bude dále v životě ubírat. ___ Závěrečné sdělení zároveň zpětně osvětluje, že byl film zamýšlen jako pocta Thompsonovi. Není divu – ze všech postav pouze Kemp projeví pro situaci Portoričanů určité pochopení a namísto toho, aby velkého bílého muže poslechl, staví se vůči němu do opozice. Odmítnutím cynického kolonialistického přístupu v období soumraku kolonialismu dává najevo svou prozíravost. Soudobý politický kontext filmu není zcela lhostejný, ale stejně jako většina ostatních motivů zůstává pouze naznačen a nerozpracován. ___ Odbíhání od již tak nejasně vymezené hlavní dějové linie je příčinou dvou stěžejních nedostatků, kvůli nimž si Rumový deník nelze prostě jen tak užít, nestálého tempa a nekoherentní atmosféry. Ospravedlněním obojího by mohla být snaha tvůrců napodobit Thompsonův „gonzo“ styl. Síla každého nového emočního prožitku rozbíjí ucelenější strukturu a znemožňuje práci s dopředu daným konceptem. Dění v Portoriku je s přihlédnutím ke Kempově dobrodružné povaze neodhadnutelné, proto lze filmu co chvíli přisoudit jinou žánrovou nálepku. Pestrost žánrů se projevuje také na nestejnorodosti vizuální stránky. Pohlednicové záběry krajiny kontrastují s detailem Kempových krví podlitých očí nebo s brutálním zápasem kohoutů. Film je chvíli jednoduše líbivý, následně nepříjemně autentický. ___ Dramaticky rozdrobený film bez jasného žánru a uspokojivého vyústění rozhodně není velkým diváckým lákadlem. Rumový deník nikam nesměřuje, postrádá hlavní téma a o nic zásadního v něm nejde. Třebaže může jít o přesné vystižení toho, jak Karibik na Thompsona v 60. letech působil, za kvalitní film bych se tuto snůšku dojmů zdráhal označit. 55% Zajímavé komentáře: movie, jojinecko, Zeebonk, Dreadd () (méně) (více)

Galerie (85)

Zajímavosti (16)

  • Historické minely se doputil Sandersonův (Aaron Eckhart) společník krátce po příletu na ostrov, kdy uvedl, že právě zazněly námořní děla ráže 14" palců. To by byla pravda jen v případě, že by se film odehrával před rokem 1947, než byla dvojice vlajkových válečných lodí USS Tennessee a USS California, která touto palebnou silou disponovala, slavnostně uvedena mimo provoz. (Conspi)
  • Díky filmovému střihu je možné během podepisování kontraktu o mlčenlivosti Paula Kempa (Johny Depp) se Sandersonem (Aaron Eckhart) zaznamenat mizejicí cigaretu, kterou si Paul zprvu zapálí, aby mu v následujícím kamerovém záběru úplně zmizela. (Conspi)
  • Prvý film, ktorý produkovala Deppova vlastná produkčná spoločnosť. (busev)

Reklama

Reklama