Režie:
Laurence DunmoreHudba:
Michael NymanHrají:
Johnny Depp, Samantha Morton, John Malkovich, Rosamund Pike, Tom Hollander, Johnny Vegas, Kelly Reilly, Jack Davenport, Richard Coyle, Francesca Annis (více)Obsahy(1)
V každé generaci se objeví nějaká osobnost, která má natolik příznivý vztah k vyvolávání skandálů, rebelii a porušování tabu, že se jí dříve či později podaří překonat obecný světový názor na to, co to doopravdy znamená být svobodným člověkem. V 17. století byl touto osobností jednoznačně John Wilmot, známý také jako Hrabě z Rochesteru - prohnaný a talentovaný rošťák, který prožil svůj krátký a divoký život jako středověká rocková hvězda a stal se známým potížistou, géniem i jedním z nejnezkrotnějších prostopášníků v historii.
Příběh, který se odehrává v době osvícení, kdy rychlý vývoj v oblastech vědy, náboženství a umění a rostoucí pocit sexuální svobody přispěl ke vzniku moderního světa, dokumentuje rychlý vzestup hlavního hrdiny a jeho ještě rychlejší pád. Na začátku příběhu přitahuje zájem okolí svým odvážným psaním a získává pověst talentovaného dareby s lascívním životním stylem. Hrabě, který je důvěrným přítelem krále Karla II. (na dva Oscary nominovaný John Malkovich), se vyžívá v zesměšňování anglické šlechty a neustále šokuje londýnskou společnost svými sexuálními eskapádami - a všechno mu neustále prochází. Když se však zamiluje do divadelní herečky Elizabeth Barry (taktéž na dva Oscary nominovaná Samantha Morton), z níž chce udělat největší hvězdu celé Anglie, jejich vztah a následná zrada zvěstují začátek Earlova sestupu z výšin společenské prestiže a jeho proměnu v lidskou trosku, hledající své poslední vykoupení. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (247)
Artová zpověď hříšníká pro náročné, které jsem bohužel nepodlehl. Depp hraje jako o závod, audiovizuální stylizace má své nepopiratelné kouzlo, líbivé peprné dialogy jsou úměrné hrdinově nátuře. Ale je to zatraceně dlouhé - ruku na srdce, pro běžného diváka naprosto neúnosně; Zejména závěrečná třicetiminutová katarze je už skoro smrtící nejen pro našeho hrdinu. Více humorných prvků (postava rebela k provokacím umírněné společnost přímo svádí!) by neškodilo stejně jako nějaké to oživení ve scénáři. Tak by se Libertin mohl dostat mezi širší publikum a nezůstával by na okraji filmového lemu pro čistě intelektuální publikum. ()
Libertin je bezpochyby pozoruhodný film. Přes plno nic neříkajících dialogů tolik nenudí a to díky hereckému umění Johnnyho Deppa (možná ze mě mluví zaujatost, ale on drží film pohromadě), jenže problémem je scénář. Proč je natočen film o osobě, která se zapsala do dějin svým kontroverzním životem, ale hlavně díky svému talentu, který v něm dřímal a ve filmu je vystižena jen jeho půlka? Škoda, že nám tvůrci ukázali jen odvrácenou stranu měsíce :o( ()
Vzrušující přepis stejnojmenné hry Stephena Jeffreyse (autor napsal i filmový scénář). Zpráva o životě Johna Wilmota (1647-1680) provokuje svými tématy svobody, kritiky, satiry a prostopášnosti. Dobré herecké výkony, atraktivní prostředí vyšší společnosti, přetvářky, pokrytectví a samozřejmě divadla. Skvělá Samantha Morton zachytila zrání herečky Elizabeth Barry (1658-1713). Něžné výkony Ruperta Frienda a Rosamundy Pike. ()
Mizanscéna Libertina je utopená ve věčném nedostatku světla, z jehož šedi se vynořují dominantní detaily kamenných, upocených a špinavých lidských tváří. Vnitřní rozpoložení na pohled cynických a o svých skutečných emocích zásadně nehovořících postav prozrazuje promyšlené rámování. To zároveň postupně mění dekadentní a oplzlý svět ve smutné místo plné ztracených existencí, které jsou nuceny přestat se bát upřímných pohledů. Libertin je - coby neoplzlý film o oplzlosti - ve skutečnosti úplně stejný jako jeho hrdina, jehož si možná nezamilujete, ale koukáte do jeho nehybné a čím dál znetvořenější tváře ve velkých detailech tak dlouho, že se nevyhnete pátrání po tom, co se skrývá za ní... ()
Laurence Dunmore si asi povedal, že keď už má v živote natočiť len jediný film, tak to bude poprdeli historická drámička so šokujúcim námetom, že si diváci normálne na zadky posadajú. Škoda len, že rozpočet a scenáristu si zohnal od fachu lacných pornofilmov, lebo inak si jeho predstavu o živote v Englande v 17. storočí neviem vysvetliť. Keby si niekto v tom čase dovolil spraviť stotinu tých vecí, čo som videl, tak Johna Wilmonta cirkev nielenže sfleku upáli, ale ešte aj dá jeho popol vystreliť do vesmíru. Nadávky a zobrazovanie erotiky mi samozrejme nevadí, len nesmie ísť o samoúčelnú dekadenciu s cieľom šokovať a byť zaujímavý za každú cenu. To ja rád nemám. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (13)
- Skoro celý film byl natáčen ručně drženou kamerou. Nejlépe si toho můžete všimnout u konce filmu ve scéně v soudní síni, při pohledu na hraběte z Rochesteru, když obhajuje nástupnictví králova bratra, tato scéna však tak byla natočna schválně. (HappySmile)
- Premiéra filmu se zdržela o více než rok, neboť vlastníci práv, bratři Weinsteinovi se odtrhli od studia Disney a dlouho trvalo, než se dohodly podmínky dalšího fungování vlastní společnosti. (imro)
- V původním divadelním představení Steppenwolf Theatre Company si zahráli John Malkovich a Martha Plimpton. (imro)
Reklama