Indiana Jones a Království křišťálové lebky
- Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (více)
Režie:
Steven SpielbergScénář:
David KoeppKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Karen Allen, Shia LaBeouf, Cate Blanchett, John Hurt, Ray Winstone, Jim Broadbent, Andrew Divoff, Alan Dale, Sasha Spielberg (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Stárnoucí Indiana Jones učí na univerzitě a žije poklidný život. Jsou však padesátá léta a Amerika zažívá hysterii ohledně sovětských a komunistických agentů. Jednoho dne ho unese právě skupina ruských agentů vedená podivnou vědkyní Irinou Spalko, již doprovází několik ruských vojáků, kteří hledají na americké základně podivnou bednu. Indiana se ze zajetí dokáže osvobodit. Celá záležitost mu přinese jen nepříjemnosti, když je vyšetřován americkou tajnou službou. V důsledku tohoto vyšetřování je Indiana vyhozen z univerzity. V té době ho však vyhledá mladík Mutt Williams, který ho požádá o pomoc pro svého otčíma, profesora Oxleyho, a svou matku Marion, kteří odjeli do Jižní Ameriky hledat tajemnou křišťálovou lebku. Indiana je informací o lebce ohromen a ihned s Muttem odjíždí do Peru, kde se Oxley a Muttova matka ztratili. Indianovi nedělá problém hrobku španělského conquistadora a v něm křišťálovou lebku najít. Zanedlouho nalezne i profesora Oxleyho. Jak se ale ukáže, Oxley se pomátl na rozumu a Indiana ani Mutt z něj nejsou schopni dostat nějaké souvislé informace. Ke všemu jsou v té době zajati Rusy, které opět vede Irina Spalko. Rusové mají v zajetí i Muttovu matku, Marion. Ukáže se, že Mutt je ve skutečnosti synem Indiany. Rusové po Indianovi a jeho doprovodu chtějí, aby je dovedli do tajemného zlatého indiánského města, které je legendou s lebkou spojené. Rusy doprovází zrádce Mac, který se nechal ke spolupráci s Rusy uplatit. Po krátké době se podaří Indymu a jeho doprovodu včetně Maca, který Indymu namluví, že pracuje pro CIA a Rusy tak monitoruje, utéci... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 727)
Přestože se Indiana Jones ve třetím díle napil elixíru života, Harison Ford viditelně zestárnul. Od pohledu dědek. Ale svými kousky udivuje jako zamlada. Čtvrtý díl jedné z nejpopulárnějších filmových ság není vůbec pozadu za předchozími, přestože od natočení prvního dílu uplynulo již 27 let. Indy se posunul do padesátých let, kdy řádila studená válka a Amíci viděli komunistu všude možně. Pořád dobrá akce, přitažlivá scenerie, jen mi vadily ty digitální efekty, holt už to není poctivá filmařina. Ale svých pět hvězd nedávám z nostalgie. Indy je pořád dobrej a to se cení! ()
Starý dobrý Indy po dvadsiatich rokoch. Slovo starý v tomto prípade platí do bodky, hoci sa nám z neho na staré kolená stava Daniel Jackson objavujúci nové mimozemské rasy, respektive James Bond obklopený aurou nesmrteľnosti, ktorý aj zo zdanlivo nemožnej situácie vyviazne s úsmevom na perách a maximálne párom modrín. Odlišné vyznenie filmu sa čakať dalo, malú výčitku k scenáru, na ktorý sa čakalo 19 rokov si však aj tak neodpustím. Mierna strata tempa v strednej časti a nekonzistentnosť niektorých po sebe idúcich scén je totiž až príliš očividná a v týchto častiach dianie zachraňuje výlučne charizma Shiu LeBoufa a Cate Blanchett. Indy už skrátka nie je taký ťahúň ako zamlada a Kráľovstvo sa s pôvodnou trilógiou porovnávať nedá, ako dôstojný a zábavný dovetok však chvalabohu funguje. A kritici odkazujúci na údajne nevydarený záver sú zrejme mierne naivní, film k nemu totiž smeroval od samého začiatku a naviac v rámci Jonesovského univerza nejde o nič nereálne. ()
Steven got lost in his own museum. Vrať se ke hrobům, Indy. Pár zmatených postřehů, spoileroidní obsah: Nečetla jsem ani jedinou recenzi a těšila se jako malé dítě na překvapení, které....vyletělo z atomové parodie na předměstí v době babyboomu. Onen intelektuální odér archeologa-vědce-dobrodruha se rozplynul jako atomový hřib a vystřídal ho jakýsi roswellský crossover stylů, žánrů a vycizelovaného scifi pojetí, jehož komplexnost a promyšlenost nepochybně ocení ve svých ročníkových pracích filmoví teoretici. Já jsem si po dvaceti minutách uvědomila, že můj Indy patří do oné zlaté doby třicátých let, kdy jeho zájem o archeologii a o vědění byl jaksi... skutečný, kdy neopouštěl staré ruiny a sochy bez povšimnutí, kdy bádal, hledal, vtipkoval a jezdil na koni a na velbloudech:) Trilogii Indyho jsem viděla teprve před pár měsíci, takže mě těžko považovat za nostalgického stýstala, ale on v království lebky jakoby ztratil tu svou "giddy as a schoolboy" náturu, jeho hledání a luštění indicií připomíná Lovce pokladů a komentovanou šipkovanou. Já z toho neviním Forda. Vrásky má vyryté mělce, kabát ušitý z charismatu nesvlékl, na rozdíl od některých přicmrndávačů (profesor!!!) nepřehrává. Ani Cate Blanchett bych za naplnění záporácké škatulky ruské paranormální vědkyně (ne, vážně mi nepřipadá, že by Království bylo adorací vědění, když postava je za svou paranormální žízeň ztrestána a navíc vědění je tu redukováno na paranormální pavědy a několik ojedinělých scének, aby se neřeklo ) nehanila, ale komunisté byli jako prázdné láhve od vodky. Nepotřebuji, aby citovali Lenina a projevovali kolektivismus na každém kroku, ale narvat někoho typově blízkého do sovětského munduru mi nestačí. A k mimozemské anabázi se raději nebudu vyjadřovat, tihle nezelení mužíčci bez vlastností jsou jak z jiného filmu. Na rozdíl od E.T. a Close Encouters nefungují ani na bází očekávání, ani na bázi sblížení, ani jako plnohodnotné postavy, ani jako symboly. A jestli z něčeho viním Spielberga, pak nikoli ze špatného řemesla-jedině z toho, že přijal nabídku natočit tak špatný, nevtipný scénář, že nechal mou milovanou postavu běhat ve světě, který je dokonale stylový, plný odkazů a poct braku, ale vhodný leda pro nějakou pseudobondovku nebo Xfiles. Nefunguje pro mě dramatická linie, fosforeskující lebka ani mnohé jednotlivé scény jako opakování situace sjíždění vodopádů, svatba zkroceného dobrodruha, výslech tajných služeb aj. Nepřijet tam princ na černé motorce Shia jako mix mezi Brandem a Deanem, který exceloval v každé scéně včetně tarzanie s primáty, šla bych ještě níž, než protrpěných 55%. Fenomén známý jako entSHIAment. P.S.Zasmála jsem se čtyřikrát- Shiovi s hadem, rvačce , Shiovi s Indym na hřbitově a opičkám. Pár povedených sekvencí situačního humoru, ale hlášky, jiskrné dialogy, kam jen se poděly? :) ()
Expedicia skrz skanzen stylov - zakonzervovanych vo vzajomne sa prelinajucich casovych bublinach, ktore definuju nielen vznik a samotny vyvoj skanzenu, ale i urcite etapy / dekady kinematografie s prislusnymi charakterovymi crtami odrazajucimi dobove trendy. Pribeh, prostrednictvom ktoreho nam preslaveny sprievodca S. Spielberg priblizuje skanzen mi vobec nevadil. Naopak, vo vzajomnej kauzalite s dovodom existencie skanzenu je logicky vhodne a presne zvolenym variantom. Ovsem v urcitych bodoch expedicie neprebieha n-nasobne prelinanie spominanych casovych bublin uplne hladko. V tychto bodoch dobrodruzna jazda ako keby drhla a dopredu sa presuvame ani nie tak plynulou zotrvacnostou ako skor upozornujucimi napismi "Pozor, prechod do inej sekcie". ()
Z mého pohledu si Indy s padesátými léty rozumí naprosto skvěle. Nicméně o dost hůř si rozumí s 21. stoletím, vizuálně mi to přišlo sterilní, vyžehlené a občas podbízivé. Harrison Ford má pořád hromské koule, což se bohužel nedá říci o Cate Blanchett (a žel nejen z důvodů pochopitelných). Shia LeBoeuf svůj legolasí part také odtáhl se ctí, nicméně tohle pomrkávání na mladší publikum, kterému už dědek s bičem nestačí, to mi vadí. Podobně jako lucasovská infantilita... Co se mi líbilo? Atmosféra, místy páchla záhrobně stuchle jako zastara. Spielbergův konzervativismus, který nenudí a nepůsobí anachronicky. Přesto svoje dojmy z Indyho vystihuji slovem rozpačité. Mám pocit, že tam, kde původní trilogie vystačila s málem, musí čtyřka až příliš sahat k megalománii a nadsazenosti... Je to prostě dobře opracovaný produkt a z mého pohledu jednozačně hit, ne však kult. ()
Galerie (79)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (124)
- Do hliněných kachliček, umístěných pod trůny křišťálových koster, tvůrci jako vtip otiskli i obrysy E.T. nebo robota R2-D2 ze série Star Wars. (Reiniš)
- Ve filmu se objevuje fiktivní sovětský stroj, který mocně razí cestu pro kolonu vojenské techniky KGB v jihoamerických džunglích. Je to svérázná odpověď - až parodie - Spielberga na parní stroj na kácení stromů s názvem Lazebník sibiřský, který ve stejnojmenném ruském filmu z roku 1998 zkonstruoval americký vynálezce, načež se svůj výtvor snažil prodat v carském Rusku. (Aelita)
- Studio Paramount utratilo za propagaci přes 150 mil. USD. (Riker)
Reklama