Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (135)

mortak 

všechny recenze uživatele

Další z velké rodiny děl typu Sága rodu Forsythů. Vezme se několik generací velmi bohaté rodiny, protože její život je spojen s politickým tepem doby, která se neustále mění, což zadělává na dramatické peripetie. A filosofická rovina? Streep je spojnice - láska jak pozemská, tak duchovní - mezi Zemí (Irons) a Nebem (Close), přičemž země nás hříšné přitahuje (viz zpověď Close o naslouchání pohlavního aktu). Ryder a Banderas zase pojí rozdělenou zemi - bohatství a práce, neboť jen vzájemná spolupráce je plodná. A parchant? Lumpenproletariát, který není ani tak zlý, jen je slabý nést vinu svých otců. To zvláda Ryder jako první vlaštovka usmíření a odpuštění. ()

Lokutus 

všechny recenze uživatele

Velmi působivé drama (i když přehnaně dlouhé) s jako vždy vynikajícím Jeremy Ironsem, Glenn Close, Merryl Streep a jako vždy krásnou Winonou Ryder. Dokonce ani tehdy ještě nevadil Antonio Banderas. Zimmerova hudba je minimálně stejně tak zajímavá jako film sám a dodává filmu neopakovatelnou atmosféru, která přidává 20% k dobru. ()

Reklama

noctambule 

všechny recenze uživatele

Četla jsem knihu a film má k ní hodně daleko. Chápu, že tak obsáhlý román musí být upraven a okleštěn od zbytečností. Ale stalo se z toho úplně něco jiného, ani stejnou atmosféru si to nezachovalo, postavy nemají tak silný charakter, děj je hodně pozměněn, ještě se dá pochopit, že Clara má pouze jedno dítě místo třech, aby se tak ubralo na postavách, ale že tam jsou pomíchané generace, to neodpustim......porovnávat knihu z filmem je těžké a je to asi i chyba, ale nemůžu jinak. Kniha se mi moc líbila, ale filmové zpracování zklamalo. ()

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Vynikající filmové zpracování románu Isabel Allende, dcery bývalého chilského prezidenta. Hodně mi to připomnělo roky po válce u nás, kdy samozvané revoluční bandy šly po známých osobnostech jenom proto, že měly třeba německé jméno (jako Bauer, Müller, Neumann a pod.), ikdyž byli Češi ( zjišťováním se nezdržovali). V lepším případě šli do vězení. Ale to jenom na okraj. Ve filmu hraje 5 světových hvězd a nevím, o kom bych řekla, že byl lepší. Všichni na 1*. Psychologický film - úžasný zážitek. ()

sofiapetra 

všechny recenze uživatele

Synek měl do školy spáchat prezentaci na magický realismus, tak jsem v paměti zapátrala, co k tomu bylo i natočeno - a vzpomněla jsem si na tento 30 let starý diamant (zpětně uvědoměno - i neskutečně hvězdně obsazený). A zřejmě i proto je to stále dobrý film, který velmi přesně vymezuje žánr. Nadpřirozeného je tam jen maličko, zdánlivě jako by to tam ani nehrálo žádnou roli. A v tom je právě ta krása - nikdo se nad tím nepozastavuje, ani to neřeší (manželé se dohadují a stolek vedle nich levituje). Jen to samo frčí a rámuje silný příběh - většinou rodinnou ságu, propletenou s pohnutými  společenskými změnami. Předpokladem je kvalitní literární zpracování, což ikony magického realismu (Márquez, Allende, Rushdie, Grass) měly prostě v malíčku. ()

Galerie (65)

Zajímavosti (11)

  • Všechny hlavní ženské postavy (Nívea, Clara, Blanca a Albaú) jsou pojmenovány po španělských slovech, které v překladu znamenají bílou barvu. (jezurka42)
  • Rozdíl mezi děním v románu a dějem ve filmu je obrovský. Pár kritiků dokonce napadlo myšlenku, že to vůbec není román Isabel Allende. (Terva)
  • Isabel Allende (narozena 1942) je jednou z nejčtenějších latinskoamerických autorek. (cheyene)

Související novinky

Na Febiofestu uvidíte oscarové snímky

Na Febiofestu uvidíte oscarové snímky

19.03.2019

26. ročník Mezinárodního filmového festivalu – Febiofest přiveze do Prahy francouzského herce a režiséra Louise Garrela, který 25. března osobně uvede svůj nejnovější film Věrní nevěrní. Komediální… (více)

Reklama

Reklama