Režie:
Renny HarlinScénář:
Alexi HawleyKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Trevor RabinHrají:
Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco, James D'Arcy, Julian Wadham, Antonie Kamerling, David Bradley, Alan Ford, Ben Cross, Ralph Brown, Michel Leroy (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poté, co ztratil svou víru v Boha, vydává se otec Merrin (Stellan Skarsgård) na archeologickou expedici do Keni. Zde byl právě objeven neuvěřitelně zachovalý byzantský chrám. Zdá se, že stavba byla pohřbena do země těsně po ukončení prací. A pod ní spí neklidným spánkem cosi prastarého, co čeká na své probuzení. Když mezi domorodci a britskými vojáky propukne spor, Merrin jen bezmocně přihlíží krutostem páchaným na nevinných vesničanech. Takové ukrutnosti již ve svém životě viděl a modlil se, aby už nikdy nebyl svědkem něčeho podobného. Opravdová hrůza však přichází, když se krev nevinných vsákne do vyprahlé africké planiny. Tam, kde se zrodilo zlo, musí otec Merrin pohlédnout do jeho skutečné tváře. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (167)
Film, který je jedním velkým KDYBY. Dalo by se na něm pochválit víc věcí než exotické končiny a Skarsgard by mohl být opravdu dobrý, KDYBY ho scénář nenutil apaticky prokráčet filmem jako nedělním výletem po boku otravné manželky a rozmazlených dětí. Bylo by to strašidelné, KDYBY se pokračovalo v duchu původního snímku a sázelo na tajemno, neznámo a strach prosakující zdánlivě všedními událostmi namísto primitivní bafačky a potoky krve. Postavy by mohly diváka zaujmout, KDYBY se nejednalo o omletou sestavu zapálený mladíček, parta vyděšených domorodců, navenek silná a uvnitř zranitelná žena, ohrožené děti a hrdina prostý iluzí a neprostý povinného traumatu. To trauma by bylo opravdu strašné, KDYBY brutálně nevykrádalo jedno notoricky známé dílo. Člověk by s hrdiny sympatizoval, KDYBY se nechovali podle klasického hororového schématu "blbec tady, blbec tam, všude, kam se podívám" a byli schopní pochopit jednoduchý fakt, že zasypaný kostel uprostřed divočiny není místo, kde by člověk měl bloumat, když nemůže v noci usnout. Z agresivních hyen by šel strach, KDYBY byly strašlivé místo strašlivě digitální, takže se i divák, který má k bezcitnosti daleko, při scénách, kdy rvou lidi zaživa, popadá smíchy za břicho. Oněch kdyby jsem dala dohromady šest a tímto ďábelsky symbolickým číslem by se slušelo skončit, ale přestože tím poruším symboliku i svou zásadu, že jak kdo hodnotí jaký film, je jeho věc, neodpustím si sedmé. KDYBY se mi někdy dostal do rukou autor jisté recenze, která tomuto hrobu filmového hororu přiřkla 90%, podrobila bych ho intenzivnímu exorcismu. ()
Jediné,co na Zrození vidím pozitivní,je atmosféra první půlky filmu.Film si dokáže udržet napětí i očekávání z následujících okamžiků.To vše jde ovšem postupně do háje,děj přestane mít jakýkoliv význam,prakticky je bez života,ono napětí zmizí a sledujem jen pobíhání herců za ničím a před ničím.Neočekával jsem,že by se Zrození alespoň minimálně mohlo přiblížit k prvnímu The Exorcist,ale přece jen se nemusel stát zapomenutelným blábol o ničem.Škoda hlavně té nevyužité atmosféry z prvních minut filmu. ()
Když jsem to viděl poprvé, když to dávali v televizi, tak jsem ještě před půlkou usnul. Ač jsem čekal hodně podprůměrnou slátaninu snažící se vytěžit z jména slavné série, to co jsem stihl vidět, než mě zlomil spánek se mi nezdálo zas tak špatné a tak jsem si to sehnal, abych zjistil, proč, že jsem to usnul. A zjistil jsem, že to bylo zcela jistě únavou a ne snímkem samotným. Ten mě totiž mírně překvapivě docela bavil. Podobné démonické horory mám docela rád a tohle vůbec nezklamalo. Jen dvě nepatrné a s jistým sebezapřením prominutelné výtky - první jsou digitální zvířata a druhou závěrečné vymítání, které mi jakožto radikálnímu ateistovi docela drásalo nervy. Ale suma sumárum, vůbec jsem nebyl zklamaný, naopak, mile překvapený. ()
Úplně ten původní vymítač ďábla hlavně stavěl na atmosféře a na jiný hororový prvky už moc nedal, ale tenhle se spíš snaží o typickej horor posledních let založenej hlavně na lekačkách a musim uznat, že fungujou dobře a nejsou rozhodně nějaký snadno čitelný, většinou se to, co sem čekal nevyplnilo. Škoda jen tý závěrečný zbytečný vymítací akcičky, která už moc nepůsobila jako nějaký nadpřirozeno, už to bylo trošku moc přitažený za vlasy, jinak by to byl fakt super horůrek s takovým tatíkem Stellanem Skarsgårdem ()
„God is not here today, priest!“ Na popud produkční společnosti krvavý Harlin nahradil 90 % materiálu psychologizujícího Schradera a výsledkem je vymítačské představení béčkového charakteru, ve kterém diváka nejvíce vyděsí podoba hyen, co nemají daleko k těm z Lvího krále (toho z roku 1994). Nechybí zavedené atributy v podobě much, posedlé gymnastiky i kontaktních čoček v barvách Pac-Mana, nechutnosti mají za cíl donutit žaludek vrátit večeři a závěrečný exorcismus už trochu zabředne i mezi jiná žánrová zařazení, ale jako jednorázová zábava na téma „Nedělejte mi z Ježíše antipoda“ to nenáročným musí stačit. Škoda, že se o otce Merrina nemusíme bát. Že neztratí život a najde víru, je už předem jasné, jinak by nemohl ikonicky postávat před domy pod pouliční lampou.. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (14)
- Když byl scénář upravován pro Rennyho Harlina, několik postav bylo odstraněno a několik jich přibylo, např. Sarah (Izabella Scorupco). (imro)
- Nabídku na režii filmu dostal i Peter Jackson. (Cheeker)
- Hlavní roli měl původně ztvárnit Liam Neeson. (imro)
Reklama