Reklama

Reklama

Případ Goldman

  • Francie Le Procès Goldman (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Paříž, listopad 1975. Odvolací slyšení krajně levicového židovského aktivisty Pierra Goldmana má začít. Goldman, odsouzený k doživotnímu vězení za čtyři ozbrojené loupeže, z nichž jedna měla za následek smrt dvou žen, odmítá obvinění z vraždy. Masivně sledovaný soudní proces vytvoří z Goldmana romantickou postavu a hrdinu intelektuální levice, i když vztah s jeho mladým právníkem Georgesem Kiejmanem skřípe. Věčný provokatér hlásající své ideály, nepolapitelný a rtuťovitý Goldman uvrhne svůj vlastní proces do chaosu a riskuje rozsudek smrti. Případ Goldman vykresluje psychopatologický portrét militantního revolucionáře, ale také společnosti zmítané vzorci rasismu a nespravedlnosti, které jsou vysoce nakažlivé i dnes. (Artcam Films)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (9)

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

Parádní soudní drama podle skutečného případu, které se sice pomaleji rozjíždí, ale postupem času nabídne hutnou a skvěle sestříhanou záležitost, které k utváření napětí stačí jen dobří herci, dobře napsané dialogy a taky fakt že to není jen o Goldmanovi, ale celý soud slouží i jako vhled do duše francouzské společnosti oné doby. Aniž bych o skutečných událostech cokoliv věděl tak sem si to užil nad očekávání…80% ()

Juto 

všechny recenze uživatele

Nepoznám prípad Pierra Goldmana, ale film je dobrá súdna dráma, kde sú emócie a dialógy napäté a pútavé, vrátane skvelých výkonov, atmosféry a réžie Cédrica Kahna. Kahn pristupuje k filmu so zmesou drámy a dokumentárneho štýlu, čo pomáha vytvárať realistické prostredie. Kamera pomáha vytvárať izolovaný pocit pre postavy a produkcia je celkom dobrá, aj keď miestami trochu lacná. 7/10 ()

Reklama

blondboss 

všechny recenze uživatele

Tento snímok ponúka iba čisto surovo natočenú súdnu drámu na motívy skutočných udalostí, v ktorej sa na jednej strane venuje zaujímavej téme antisemitizmu, ale na strane druhej je to natočené až príliš profesorsky a bez nejakej výraznej "šťavy". Podobné filmy vám proste buď sedia alebo nie. Ja som sa pritom dosť slušne nudil, aj keď ma nakoniec zaujímal verdikt. 55 % ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mistrovská lekce toho, jak bez zbytečných okras, přitom maximálně poutavě zrežírovat (a sestříhat!) soudní drama odehrávající se skoro celé v jedné místnosti (a navíc nasnímané v televizním formátu, který odpovídá době, kdy se proces odehrál). Herecky i scenáristicky se to vyrovná Anatomii pádu, v jejímž středu stojí podobně komplikovaná postava a která si klade obdobné otázky (nevítězí u soudu ten, kdo dokáže odvyprávět přesvědčivější příběh, předvést lepší představení? nemají nakonec slova větší váhu než činy?). A ačkoli jde o kauzu ze sedmdesátých let (levicový židovský aktivista odmítá obvinění z vraždy), a film ve druhém plánu podává skoro sociologický průřez tehdejší francouzskou společností, ten střet pravice a levice, který v soudní síni probíhá, neschopnost vidět člověka mimo přihrádku, do které jsme ho na základě jeho politické orientace nebo původu strčili, a neochota vnímat, že některé skutečnosti mohou být černé i bílé zároveň, to všechno v lecčem připomíná dnešní kulturní války. 85% ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Režisér Cédric Kahn připodobnil přelíčení s Goldmanem k procesu s O. J. Simpsonem. Zatímco však soud se slavným sportovcem a hercem umožňoval náhled do reálií USA v 90. letech, skutečný i filmový Případ Goldman je podobnou sondou do Francie let sedmdesátých. Zároveň jde o zdařilý soudní procedurál, nabízející všem fanouškům konverzačních dramat dostatek podnětné zábavy. Více zde. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (9)

  • Vdova po Pierru Goldmanovi (Arieh Worthalter) Christiane Succab-Goldman, s níž tvůrci filmu nic nekonzultovali, zveřejnila svůj nesouhlas s filmem v rozhovoru pro deník Le Monde na začátku října 2023, v němž prozradila, že žalovala producenty, aby do filmu přidali titulní poznámku zdůrazňující fiktivní aspekt scénáře. Žaloba byla zamítnuta s odůvodněním, že již v titulcích je uvedeno, že několik scén bylo vymyšlených. (Johnny.ARN)
  • Film se natáčel převážně na scéně v kurtové místnosti, která byla vytvořena na tenisovém kurtu se stříškou, což znamená, že se celý film natáčel v přirozeném světle. Hlavní postavy po celou dobu sledovaly tři kamery ve středních záběrech. Ve výsledném filmu se detailní záběry téměř nevyskytují. (Johnny.ARN)
  • Snímek byl uveden na zahájení kategorie Director's Fortnight na filmovém festivalu v Cannes 2023. (Johnny.ARN)

Související novinky

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

49. ceny César ovládla Anatomie pádu

24.02.2024

V pátek 23. února 2024 proběhl v pařížské koncertní síni Olympia slavnostní ceremoniál 49. ročníku předávání cen francouzské Akademie filmových umění a technik (Académie des Arts et Techniques du… (více)

Reklama

Reklama