Režie:
Karel SmyczekScénář:
Ivo PelantKamera:
Kristian HynekHudba:
Zdeněk JohnHrají:
Lukáš Vaculík, František Husák, Miroslav Zounar, Michal Suchánek, Jiří Langmajer, Jan Potměšil, František Němec, Markéta Fišerová, Blanka Bohdanová, Josef Somr, Evelyna Steimarová, Michal Dlouhý (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Martin Brázda se vrací z vojny. Jeho dívka Hanka asi čekala, že se teď konečně vezmou, ale Martin se ženěním nijak nespěchá. Nastupuje jako mistr v Praze, v učilišti, kde se sám před lety vyučil. Začátek je trochu tvrdý, ředitel Beran mu svěří třeťáky, postrach učiliště. Martin se seznamuje s Vojtou, který už chodí na melouchy k atraktivní paní Mádlové, s Jakubem, který má konflikty s otcem, získá dokonce důvěru Mikyho Kadlece, vůdce party. Martin ho pustí na den domů, protože Miky tvrdí, že má problémy s rodiči. Místo toho však Miky jede za holkou a na Jakubově mopedu ho podnapilého chytí silniční kontrola (oficiální text distributora)
(více)Recenze (89)
...bych se jako nikoho či ničeho nechtěl dotknout, leč zřejmě jsem neviděl důvěryhodnější seriál o lidech cca 16 let věku. a veškeré debaty o četnosti užití slova "soudruh" a jiných dobových souvislostí považuju za nedůležité. Smyczek, stejně jako v datově souvisejicích Sněženkách či Proč?, zkrátka uměl. ()
Jako malý jsem měl ten seriál moc rád, hlavně kvůli hercům generace Langmajera, Potměšila, Suchánka, Šediváka a dalších. Všechny role výborně zahrané, mladými (Vaculík a výše jmenovaní) i starými (Somr, Husák, Němec, Hálek). Nejde o žádnou režimní agitku, naopak, je docela s podivem, že to u cenzury prošlo, když ústředním motivem seriálu je problém šikany učňů a boj mladého idealisty se zkostnatělým systémem a jeho nepružnými představiteli. V seriálu se kromě výše jmenovaných ještě objevují jako mladistvá ucha ti, jež by už dnes nikdo podle jejich tehdejší podoby nepoznal - vlasatý Daniel Landa, Michal Dlouhý a hlavně David Novotný (šikanovaný drobný Michal se zrzavým afrem). Ale postava, která mě zaujala asi nejvíc, byla - zcela pochopitelně - vychovatelka v podání Markéty Fišerové, uhrančivá krasavice s nádhernýma očima. To, že dal mistr Brázda nakonec přednost jiné, bylo nepochopitelné a srdcervoucí. Z nostalgie za čtyři... ()
Příjemný seriál od Karla Smyczka. Mládežníky ze "Sněženek a machrů" nechal ještě jednou zahrát a k nim obsadil Lukáše Vaculíka, který zde hraje lépe než kdy jindy (a to nemyslím že by byl špatný herec, průměr). Když si odmyslíte ty soudruhy, osudy učňovského mistra a jeho učňů by se mohly odehrát i dnes. ()
Ze všech těch seriálů, co před listopadem dávali v neděli po Studiu kamarád před obědem jsem měl vždycky nejradši právě Třetí patro. Přišlo mi takové, obyčejné. Seriál má hodně zajímavé postavy, hrají v něm hned tři sexikony mého předpubertálního dětství - pro mě stále nejkrásnější česká herečka Markéta Fišerová, Ljuba Krbová a Evelyna Steimarová. A taky, samozřejmě, tak nějak funguje nostalgie, už i proto, že do podobného učňovského procesu jsem se zapojil jen sedm let po seriálu - pravda, už nás neotravovali se SSM a nebyl jsem na intru, ale v praxi se toho ještě moc nezměnilo. ()
Kdyby seriál o problémové učňovské mládeži nebyl místy až tak utahaný, dalo by se psát ještě ve větších pozitivech. Smyczek zvládl autenticky zachytit prostředí vhodným výběrem herců, z některých udělal hvězdy tehdejší doby na hodně dlouho, než se za nimi zavřely (filmové) dveře. Většina diváků si asi ze seriálu nejvíce vybaví Mikyho Kadlece. Přestože jde o velmi rozporuplnou postavu, scény s ním byly ve velké oblibě. Seriál, kterým se ani dneska nic nezkazí, když si ho znovu připomenete. 60% ()
Galerie (18)
Zajímavosti (39)
- Učni na chmeľovéj brigáde pozerajú na film Starci na chmelu (1964). (Raccoon.city)
- Jan Potměšil (Vojta Král) počas natáčania robil a urobil prijímačky na telovýchovný inštitút, takže všetkých hereckých kolegov zásoboval informáciami o svojich časoch z behov a centimetroch v skákaní, vtedy o herectve ešte vôbec neuvažoval. (Raccoon.city)
- Jan Potměšil (Vojta) pri scéne, kedy mal upokojovať jej syna Buráčka (Jan Potužník), zamknutého za dverami ich bytu, sa do scény tak vžil, že celý jeho dialóg bola čistá improvizácia, ktorú tam nadšený režisér celú ponechal. (Raccoon.city)
Reklama