Režie:
Cord JeffersonScénář:
Cord JeffersonKamera:
Cristina DunlapHudba:
Laura KarpmanHrají:
Jeffrey Wright, Tracee Ellis Ross, John Ortiz, Erika Alexander, Leslie Uggams, Adam Brody, Keith David, Issa Rae, Sterling K. Brown, Myra Lucretia Taylor (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Frustrovaný spisovatel, který už má po krk toho, jak se mainstreamová média opírají o „černošskou“ zábavu a urážlivé stereotypy, se rozhodne napsat vlastní obskurní „černý“ román. Ten ho přivede až k jádru pokrytectví, kterým tak pohrdá. (Prime Video)
Videa (14)
Recenze (65)
Film obsahuje všetko, čo na oscary 2024 potrebuješ. Krásnu diverzitu ako povinnú zložku, ale hlavne - čo vybrať z afro filmov do top 10 NAJ filmov roka? Pritom by sa ťažko zmestil do top 10 filmov mesiaca, ak by nešlo len o výber filmov z častí ako Bronx. Nehovorím, že niektoré humorné alebo skôr kútik o milimeter dvíhajúce situácie neboli, ale toto je presne to, čomu sa hovorí oscar bait a film to dokonca sám spomína. Takže účelovka. Film o černochoch s bielymi problémami, kde všetci s pigmentom sú vedci, kapacity, lekári, spisovatelia, intelektuáli, no a bez pigmentu už do tejto kategórie nespadáš: jednak potrebuješ opaľovací krém, no hlavne si hlúpy buran groteskného typu. Film akoby chcel napodobiť Woodyho Allena, ale zakuklil sa v sebou postavených povinných vložkách. ()
Je to hezká a mila konverzačka, která těch 117 dokáže vcelku duržet pozornost a diváka pobavit. Jeffrey je skvělý herec, mám ho ráda a do téhle role mi perfektně sedl. Líbila se mi ta zamotanost a ta ukázka americké naivity nebo spíš vyčůranosti ohledně černých autorů: "hlavně abychom nevypadali rasisticky". Místy jsem se bavila, místy nudila. Herecké výkony to táhnou hodně nahoru, ale jinak čistý průměr, který neurazí ani nenadchne. ()
Trefná a ne úplně hloupá dramedie se satirickým nádechem ve které seriózní spisovatel napíše pod pseudonymem uprchlého trestance “černý” brak plný stereotypů, aby všem ukázal že tohle rádoby umění nemá šanci na úspěch. Jenže to co bylo myšleno původně jako vtip a snaha ukázat co všechno je špatně se stane velmi úspěšné a vtáhne to hlavního hrdinu do soukolí dalších stereotypů a pokrytectví. Osobně se mi líbilo jak se tvůrci snaží trefovat do dnešní doby, kdy je mnohdy velmi hloupým výtvorům (které ani sám autor nemusel myslet vážně) přisuzován nějaký přesah a přidaná hodnota, přičemž v těch dílech vůbec žádná není a jde mnohdy jen o nafouklou bublinu. Na druhou stranu bych si ale uměl dost dobře představit že by to celé mohlo být ještě o něco drsnější. Na debut jde rozhodně o zajímavý kousek, nicméně je na něm vidět že se režisér držel při zdi a v mnoha ohledech si ukousl moc velké sousto. Je každopádně dobře, že podobné filmy vznikají a nejlepší by bylo kdyby American Fiction pootevřelo dveře dalším podobným, kterého se nebudou bát do toho šlápnout víc…70% ()
Takhle má vypadat povedená satira aktuálního společenského dění. Rozhodně se mohlo jít ještě dál a být daleko víc kontroverznější, takhle Americká fikce hladí hodně po srsti a snaží se být líbivá pro většinu společnosti. Jeffrey Wright v hlavní roli jako spisovatel, který se snaží o nějaké větší umění, ale neslaví s ním nějaké větší úspěchy. Rozhodne se tedy napsat ''brak'' na společenskou objednávku a nestačí se divit. Zábavné a svižné. Oscar za scénář i když překvapující, tak se dá poměrně dobře pochopit. ()
(6/10). American Fiction bych zařadil mezi filmy, které jsem si pustil pouze z principu. Tento snímek byl totiž nominovaný na Oscara v hlavní kategorii, takže mi moje tradice zhlédnout všechny filmy z této kategorie před začátkem ceremoniálu nedovolila tento snímek vynechat. Občas tohoto rozhodnutí lituju, protože bych tento v mých očích nezajímavý snímek mohl vynechat. Očekávaní byla na bodu mrazu a s prvními minutami jsem opravdu proklínal Akademii za to, že tento snímek vybrali a já se na něj teď musím koukat. S přibývajícími minutami se však naštěstí začalo blýskat na lepší časy a snímek se mi začal pomalinku zavrtávat pod kůži. Bylo to hlavně kvůli nepředvídatelnému ději, který mě dokázal udržovat neustále v pozoru. Zvraty, které přišly opravdu nečekaně mě dokázaly zaháčkovat a já jsem začínal přistupovat na hru debutujícího režiséra. Svůj podíl na tom měl samozřejmě i představitel hlavní role Jeffrey Wright, který z mé strany nepatří mezi nejvyhledávanější herce, ale tato poloha mu sedla. Snímek hodně zvedala romantická linka, která byla sice lehce na pozadí, ale pro mě se stala středobodem tohoto snímku. Téma černošského etnika je docela častým tématem oscarových snímků, takže se vůbec nedivím, že tam i letos jeden musel z povinnosti být. Snímek krásně ukazuje, jak je dnešní společnost (hlavně ve Spojených státech) nastavená a že bílé části populace stačí pouze to, aby si odškrtli potřebná políčka ve vlastním seznamu a příjemný pocit zadostiučinění je na světě. Chápal jsem motivace postav, ale co mi dosti zvedlo mandle byl samotný konec. Chápu, že se snímek snaží být nekonvenční a závěr je toho jasným důkazem. Mi osobně tento typ konce vůbec nesedl a naopak zanechal v ústech nepříjemnou pachuť. "I'm happy you're not white. - Me too." ()
Galerie (11)
Zajímavosti (9)
- Film je adaptací románu Percivala Everetta „Erasure“ z roku 2001. Zatímco ve filmu vidíme jen jednu scénu z knihy „Fuck“, kterou Monk (Jeffrey Wright) vydá jako vtip pod falešným jménem, v „Erasure“ si ji můžeme přečíst celou – jde o „knihu uvnitř knihy“. (DavePave)
- Protagonistovi Theloniousovi (Jeffrey Wright) se přezdívá Monk, protože je pojmenován podle Theloniouse Monka, slavného jazzového pianisty. (DavePave)
- Prvý kandidát na výhru v kategórii Najlepší film na Oscaroch, ktorý do filmu zahrnul výraz „Oscar bait“ = „oscarová návnada“. (Arsenal83)
Reklama