Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (510)
Pro mě osobně velké zklamání, propracovaný americký remake rozhodně v žádném směru nepřekonal francouzskou verzi z šedesátých let s Alainem Delonem. Snímek je jistě propracovanější, výprava byla bezpochyby náročnější a dražší, ale to není všechno. Nový kabátek z filmu udělal celkem tuctový thriller, jen s určitým specifickým zabarvením daného příběhu. Tom je líčen téměř jako programový vrah, úplně se vytratila poetika příběhu. Možná, že kdybych viděl tuhle americkou verzi dřív, hodnotil bych jinak, ale takhle jsem se jen ztěží přemluvil ke dvěma hvězdičkám. ()
Podle románu spisovatelky Patricie Higsmithové vznikl v režii Anthonyho Minghelly napínavý thriller s Mattem Damonem v hlavní roli. Ocenění: Oscar 1999 - nominace: vedlejší herec (J. Law), výprava, kostýmy, hudba, adaptovaný scénář Zlaté glóby - nominace: režie, film (drama), hudba, herec v dramatu (M. Damon), vedlejší herec (J. Law) BAFTA - vedlejší herec (J. Law); nominace: cena Anthonyho Asquitha za hudbu, kamera, film vedlejší herečka (C. Blanchett), adaptovaný scénář, cena Davida Leana za režii MFF Berlín - nominace na Zlatého medvěda Blockbuster Entertainment Awards - vedlejší herec (J. Law) Broadcast Film Critics Association Awards - hudba National Board of Review - režie, vedlejší herec (P. S. Hoffman také za film Magnolia) Santa Fe Film Critics Circle Awards - adaptovaný scénář, vedlejší herec (J. Law) ()
Brilantní, netradiční, pod kůži deroucí se thriller s psychologií jak vyšitou od Dostojevského. Ještě teď mi je trochu špatně. Trochu mi unikla vyhrocená pointa závěru, kdy asi vystupňovaný způsob řešení problému se zdá být tak přijatelný, stereotypní, tudíž nevyhnutelný. Film zaručuje podmanivé napětí po celé délce. Nuda stranou. ()
Toto je veľmi dobré, priam vynikajúce, filmové spracovanie románu americkej spisovateľky Patricie Highsmithovej. Kniha bola vydaná v roku 1956. Páči sa mi ako autor tejto filmovej verzie, režisér Anthony Minghella, prispôsobil príbeh dnešnému divákovi a pritom zachoval podstatu pôvodnej literárnej predlohy. Som vrcholne spokojný aj s hereckým odsadením. Objavila sa tam celá plejáda prvotriednych hercov. No a titulnú rolu Toma Ripleyho výborne stvárnil Matt Damon. Podľa môjho názoru je to jeho životný herecký výkon. V úlohe tohto nebezpečného psychopata sa predviedol vskutku bravúrne. **** ()
Hodně zvláštní, neobvyklý, ale rozhodně výborný film. Režisér Minghella před nás postavil hlavního hrdinu, který začíná jako zakřiknutý klaďas a končí jako...no, v každém případě, po celou dobu mu divák fandí. Damona nemám nijak v lásce, ale tímhle výkonem mě alespoň z části přesvědčil, že hrát umí (btw, výborně vykreslený charakter Tomovy postavy). Law i Paltrow byli dobří, jen mě zklamala Blanchett, která se ve filmu pohybovala jako éterická bytost, která tam ani nepatří (vůbec celá její postava byla napsaná nějak divně :-)). Filmu můžu vytknout snad jen delší stopáž, ale vzhledem k tomu, že jsem u něj neusnul ani cca v 1 hodinu ráno, tak vlastně proč ne. Možná lehce nadhodnocuju, ale tenhle film má ode mě 5*. Zajímavý komentář: Nathalie ()
Galerie (62)
Zajímavosti (25)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
- První scéna, na které pražské trikařské studio Universal Production Partners pracovala, byla podle jejího ředitele Víta Komrzého "shodou okolností i nejkritičtější, protože nikdo předem nevěděl, jestli je vůbec možné ji udělat. Matt Damon v ní vezme po divadelním představení Cate Blanchettovou na projížďku nočním Římem. A protože Minghella v případě Pana Ripleyho trval na co největší autenticitě lokací, pronajal si štáb na tři dny centrum Říma, což udělalo z téhle scény extrémně drahou záležitost. Kameraman při natáčení exponoval na hranici možného a navíc se stalo to, co se občas stává - totiž že laboratoře při vyvolávání materiál podexponovaly, takže scéna byla zelená, bez detailů, prostě hrozná. Produkce tedy řešila zásadní problém, jestli se s tím dá něco dělat, anebo bude tuhle složitou a nesmírně drahou scénu potřeba přetočit. Myslím, si, že když nám ten materiál poslali, sami nevěřili tomu, že se dá rekonstruovat a že to byla svým způsobem zkouška našich schopností. Pracovali jsme na tom šest týdnů ve dne v noci a nakonec jsme scénu zrekonstruovali tak, že ve filmu je. Byla to ale velmi vyčerpávající zkušenost, protože první čtyři týdny jsme stále jen zkoušeli, jak na to, a oni nám to vždycky vrátili s tím, že to není ono. Byl to depresivní začátek, ale když jsme ho zvládli a prolomili jejich nedůvěru, byl zbytek práce už relativně pohodový." (NIRO)
- Úvodní scéna, která otevírá celý film se natočila původně v Římě, ale pro nespokojenost se později přetočila v New Yorku. (don corleone)
Reklama