Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (508)
Má talent na napodobování téměř kohokoliv, na lhaní a na falšování podpisů..... .Předně zdůrazňuji, že M.Damon je výbornej! Celé je to výborná filmařina! Prostě to jen není typ thrilleru, který bych opěvoval. Nesedí mi tempo, všechno trvá dlouho, aby se napovrch dostala ,,psychárna". A ta zde opravdu funguje. Brrr ()
Nevidel som zatiaľ TRULY, MADLY, DEEPLY, ale odhliadnuc od toho ostáva pán Ripley najrafinovanejším videným kúskom vo filmografii A.Minghellu. Toma Ripleyho mi bolo ľúto, štval ma, obdivoval som ho, nenávidel - a táto zvláštna ambivalentnosť je tak príťažlivá a filmársky zaujímavá, že každým jedným pozretím objavím vo filme niečo nové - a to mi príde ako obrovský kompliment smerom práve k režisérovi. Mimochodom, dokazom, že menej vie byť viacej, je herecký priestor a prejav G.Paltrow vs.C.Blanchett. Katka je jednoducho dokonalá. Na všetky zmysly zaberajúca vecička. ()
Solidní psychodrama, příběh odstrašující vychcanosti. Obojetný, nechutně vypadající obrýlený Damon pijavičí a zaplétá se do lží, až se z outsiderské nuly stane (na úkor milionářského synka s ksichtem Jude Lawa) podvodně zaopatřeným bastardem. Ten jeho úsměv už mi ke konci pěkně lezl na nervy... "I always thought it would be better, to be a fake somebody... than a real nobody." ()
Talentovaného pana Ripleyho jsem neviděl mnoho let a překvapilo mě, jak je ten film absolutně dokonalý a nemá na sobě odér doby vzniku. Anthony Minghella natočil v pořadí už druhou adaptaci slavného románu Patricie Highsmith, která za verzí s mladým Alainem Delonem nijak nezaostává, ba dá se naopak říci, že čas Talentovanému panu Ripleymu jenom prospívá. Minghella se soustředí především na vývoj Tomovy postavy, díky čemuž se k němu proměňuje divácký vztah od sympatií (pěkný a kultivovaný mladík) až po vzájemnou antipatii (chladnokrevný vrah). S tím souvisí naprosto precizní herecký výkon Matta Damona, který si s divákem rafinovaně pohrává. Navíc mu pomáhá jeho tehdejší mládí a pěkný obličej (o nádherném těle nemluvě) a vy tak sledujete herecký koncert. Talentovaný pan Ripley je výjimečnou filmovou studií o lidské posedlosti mít všechno a všechny pod kontrolou. Mrazivě vtahující od začátku do konce. ()
Talent pána Damona je nespochybniteľný, Minghella sa vyžíva v pomalom plynutí deja a s precíznosťou nás kolíše v skvelom príbehu. V prvej polovici sú prvotriedne budované charaktery postáv, v druhej hodinke príbeh k sebe naberie thrillerovú stránku príbehu, dramatickosť stupňuje každou minútou, a rastie aj počet zvratov. To však neznamená hneď nástup vysokého tempa. Všetko plynie pokojne, chladne a miestami až patetická surovosť dodáva snímku nečakané zauzlenia a následné rozuzlenia so skvelým záverom. 80%. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
Reklama