Reklama

Reklama

Dramatický příběh o překonání lidského zla, o přátelství a zrodu lásky
Erikovi je 18 let a jeho životem se táhne linie násilí a konfliktů. Po vyhození ze školy, je poslán na internátní školu Stjärnsberg. Ta má být poslední šancí jak jej odtrhnout od starého života a vrátit zpět ke studiu. Na internátě se ale dá zlu těžko uniknout - panuje zde systematický teror páchaný na mladších studentech. Dokáže Erik zlu čelit, aniž by porušil pravidla a riskoval tak své vyloučení a celou budoucnost? Zlo mezi námi je dramatický příběh o mezilidském násilí, ale také o opravdovém přátelství a zrodu lásky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (753)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak jak začít. Velmi mne idivilo, že sám POMO měl problém se identifikovat v období, ve kterém se film odehrává... Vždyť je to zcela jasný začátek šedesátých let ve Švédsku! Auta, obleky a i účesy , vše sedělo... Hlavní hrdina má velký idol Jamese Deana a poslouchá Elvise... Z elpíček na pokojích ze starých gramofónů se ještě pořád linou spíše taneční šlágry doznívajícíh padesátek, ale už je nabourává dravý rytmus rokenrolu... V zasazení filmu od nějaké ,,timeline'' jsem problém neměl. Problém jsem měl s hlavním hrdinou. Nepochopil jsem jak největší tvrďák třídy, se kterým si neví rady ani školní rada a který knokautuje kohokoliv koho chce, se nechá doma až mučednicky řezat... Nepochopil jsem proč po opuštění první školy a nástupu na internát v kurzu sebeobětování pokračuje. Jen z důvodu hrozby z vyloučení a poslední možnosti dokončit studia? Jen kvůli matce? Když už se dal na cestu odporu proti zažitému trendu šikany starších, proč něco akceptoval a něco ne? Nechává si říkat Krysa, akceptuje práce za trest a nucené víkendové pobyty ve škole, ale nevyčistí mazákům boty? Tohle bylo strašně nevyvážené a až ke konci se konečně začne chovat normálně. Stejně tak hlavně závěrečný způsob šikany už byl málo uvěřitelný. Jistě se po válce šikanovalo na intrech a dalších místech kde se točila mládež... Jsem si jist, že někde to určitě bylo drsné a že tam šlo i o život. Ale zrovna internát z filmu, kde část studentů byla dokonce šlechta... Tomu přezírání vedení školy těchto věcí prostě nelze věřit. To by si škola nemohla dovolit. Obzvlášť po tom co je Erikovi zmrzačen kamarád, jehož bohatí rodiče jej nakonec ze studií dokonce stáhnou... Erik řeší ztrátu kamaráda, jeden z kantorů vyčítá žákům hrubé chování na jehož základě nejlepší student odešel (a není jediným kdo ví jak to u mazáků chodí) a jinak nic.... žádná žaloba školy, žádné vyšetřování.. nic. SPOILER !!! Proto závěrenčný vstup Erikova právníka a Erikovo náhlé uvědomnění si porušení zákonů vyznívá jak ze špatného románu. Erik psychicky ztrestá hlavního strůjce všeho zla a ten mu už zázračně dá pokoj a Erik zdárně dostuduje. A co dál. Co bylo se šíkanou ostatních, vyšetřovalo se něco po Erikově zpětvzetí do školy? Nedozvíme se nic. Tahle nevyváženost vyprávění a i chování samotného Erika filmu ubralo jednu hvězdičku, protože jinak to mělo skoro na 90%. Ta postupně gradující šikana v prostředí, kde nováček byl chtě nechtě mlet těmi většími a základní pravidlo bylo nevyčuhovat a nesměřovat na sebe pozornost...bylo skvěle zpracované. * * * ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

"Drž tu vidličku pořádně, Eriku! Pojďme si po večeři promluvit. Jen my dva... " Tak tady to někde začalo, tady se z mladého sympatického chlapce postupně zrodilo monstrum, které ve škole brutálně tyranizovalo spolužáky, mlátilo je do krve a nenávistně vzdorovalo autoritám. Kvůli zlu, které Erik páchal, byl také nemilosrdně vyhozen ze školy a jen díky obětavé milující matce dostal poslední šanci: Elitní chlapeckou školu, ve které, jak posléze hlavní hrdina zjistí, vládnou podivné zákony a nepsaná pravidla, kde třídní příslušnost a bohatství hrají nezanedbatelnou roli ve hře o "přežití", kde důstojnost dostává na frak a brutalita nejstarších studentů, šikanujících mládence z nižších ročníků, zůstává kantory a ředitelem ústavu naprosto nepovšimnuta. V tomto okamžiku se ve filmu začíná docela jiskřit - je naprosto nevysvětlený přerod Erika - tyrana z počátečních minut filmu do nové podoby Erik - vzdorný ochránce morálky.... V tomto smyslu mi absolutně nevadí nereálnost prostředí školy, s její lhostejností kantorů, vyučováním eugeniky, absence práva apod.. Neznám do detailu společenské poměry Švédska padesátých let a netuším, do jaké míry je kniha, podle níž film vznikl, skutečně autobiografická, přesto je pro mě mnohem nepochopitelnější změna Erikovy osobnosti, než přehlížení "pepřenky" nebo "octového úderu" ze strany personálu školy. Takový model agresivního chování zřejmě opravdu nemá s realitou nic společného. Když si však odmyslím těch prvních pár minut, kdy Erik byl na té "špatné straně", je Ondskan strhující a skvěle natočené drama, které šlape ve vysokém tempu celou dobu bez slabších momentů až k závěru, kdy je vyvrcholení trochu pokaženo velmi efektním, přesto ale nevhodným způsobem. Ondskan je dráždivý film - nutí diváka přemýšlet s Erikem, jak čelit tyranii studentské rady, zejm. sadistickému Silverhielmovi, nutí diváka lačnit po pomstě. Erik však volí jinou taktiku: trošku nepochopitelně má naděláno do kalhot z případného vyloučení a hraje roli vzdorného avšak pasivního hrdiny ghandiova typu. (SPOILER!) Nejednoho diváka jistě napadne hned od začátku - zvlášť, když Erik touží být právníkem - řešit problém právní cestou, nebo aspoň minimálně přes ředitele školy. Pokud se s touto možností od začátku nepočítalo, proč se najednou v závěru filmu objeví jako deus ex machina?? Příchod rodinného právníka na scénu je velmi efektní, ale nesouvislý s dosavadním Erikovým přístupem. S už zmíněnou přeměnou Erikovy osobnosti pak také souvisí finální "Nejsem jako ty, Silverhielme" a pomsta nevlastnímu otci - nepochopil jsem tuto změnu charakteru... (KONEC SPOILERU!) Přes tyto vady na kráse je Ondskan příliš dobře natočený film, který nastoluje hodně otázek o šikaně a agresivitě vůbec. Podobně jako třeba ve filmu Kdyby.. lze uzavřený prostor elitní školy se svými vlastními zákony chápat jako symbol pro jednu celou skupinu problémů - šikanou počínaje a gleichschaltungem v čisté podobě, jak ho zavedli nacisté, konče (viz např. Napola). Strhující film, který jde sledovat jen se zatajeným dechem. () (méně) (více)

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Klasické téma šikany na internátní škole, téma, které je stále aktuální. Nejspíš spousta z nás si ve školních letech zažila situace podobné těm ve švédském snímku - ponižování, ba i fyzické násilí od jedinců starších nebo silnějších. Nejsem výjimkou, proto pro mě bylo velmi snadné identifikovat se s postavou hrdého Erika, držet mu palce, aby se nepoddal a pořádně nakopal tyranům dolní záda. Závěrečné vyznění, proti násilí je třeba bojovat násilím, asi není zrovna "výchovně" korektní, navíc to nefunguje vždy a proti každému. V reálném životě to často chodí jinak, jakkoliv by bylo hezké, kdyby morální převaha, duševní síla v kombinaci s fyzickou, vedla pokaždé k vítězství, k porážce zla. Občas ano... ale obvykle je to snaha hlavou prorazit zeď. Idealizovaný konec mě tedy zanechal mírně rozpačitou - čekala jsem něco depresivnějšího, více reálného (vždyť to nenatočili v Hollywoodu). Osobně nepovažuji za pravděpodobnou ani zjevnou toleranci učitelů k násilnému chování starších studentů (navzdory zasazení do tvrdší doby zhruba padesátých - šedesátých let zkrátka nevěřím v nečinnost a morální slabost celého sboru profesorů). Z pohledu cynického dospělého tedy musím strhnout hvězdičku, nicméně tento film v sobě nese silné morální poselství a spoustě dnešních teenagerů by měl být promítán každodenně tak dlouho, dokud v sobě nenajdou Erikovo vnímání spravedlnosti, jeho hrdost, jeho morálku. 85% ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Zlo na diváka může přijít v mnoha podobách, ale v tak intenzivní podobě jako přišlo na obrazovky v tomto filmu se mi jen tak nepoštěstí popsat. Zlo může mít miliony podob a tak si tvůrci dali za cíl ukázat to největší zlo, které na světě je, a to je člověk samotný. Jako film takový zřejmě dle mého názoru chtěl ukázat co nejsyrověji a naopak co nejpřesněji pravdu, tak krutou, jako píše samotný život, což se mu rozhodně poštěstilo. Při skládání puzzle jsem na obrazovku v některých scénách dost brutálním způsobem oněměl. Tak mi to jen dokázalo, že sleduji dobrý film, a že stojí za to vnímat ten příběh, odvíjející se na obrazovce jako zrnko písku na poušti zdvihající závanem větru tak letmo a tak důstojně, že si to mojí pozornost prostě zaslouží, a nejenom mojí, ale každého diváka, který bude odhodlaný vidět to, čeho jsem byl svědek já. Je to depresivní, ale musí se to vidět, jinak se to říci nedá. Čtyři hvězdy tu dávám jen proto, že příběh nebyl natolik silný, že by dokázal projevit emoce, spíše se projevila právě mocná syrovost příběhu. Občas docela špatně, ale v tomto příběhu kupodivu nezáleží na tom, jak moc emoce půjdou projevit najevo, ale jestli vůbec nějaké emoce člověk v sobě má. ()

Pilda17 

všechny recenze uživatele

Jedná se o velmi kvalitní snímek to ano, ale až tolik? To zase ne. Do děje se divák vžije snadno, ale chybí více emocí, moc hercům nemůžeme věřit. Určitě nebudu jediný. Nejvíce vše srážejí nelogičnosti. Například, když starší žáci šikanují před zraky učitelů a ty nic nedělají. Podle starších jsou to pravidla školy, ale to mi moc rozum nebere. I přesto jsem se bavil a mile rád doporučím, ač jsem čekal trochu jinou podívanou a hlavně brutálnější .. 7/10 = 75% ()

Galerie (20)

Zajímavosti (8)

  • Po finální scéně potyčky požádal herec Fredrik af Trampe (von Schenken), aby mu udělali Polaroidem fotku jeho zkrvavené tváře. Poté ji věnoval své matce, která si ji dala na svůj noční stolek. (Tygrys)
  • Natáčení probíhalo ve Stockholms län (v Gjörvells Castle v Jakobsbergu, Stockholmu a Östermalm). (Tygrys)
  • Linda Zilliacus, představitelka Marji, mluví ve filmu finsky s finským přízvukem. Ve skutečnosti však mluví finsko-švédským přízvukem, což je rodný jazyk všech Švédů narozených ve Finsku. (Spike17)

Související novinky

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

28.12.2010

Byl by hřích opomenout při příležitosti končícího prvního desetiletí nového milénia souhrn nejlepších filmů daného období. Zde vám přinášíme žebříček třiceti nejlepších celovečerních filmů dle… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno