Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Život s Felixem Ungarem (Jack Lemmon) není vůbec jednoduchý. Felix je totiž hyperalergický neurotický muž - vysavač, posedlý uklízením, oprašováním a čištěním všeho, co je po ruce. Není proto divu, že jeho žena jednoho dne ztratí nervy a Felixe vyhodí z domu. Zoufalý hrdina najde útočiště v prostorném bytě Oscara Madisona (Walter Matthau), svého stoicky klidného přítele z pokeru. Oscar je zapřísáhlý starý mládenec, takže si může dovolit bezstarostnou nepořádnost. Jenže ve Felixovi se zakrátko probudí jeho přirozenost a začne uklízet a moralizovat. (Oskar)

(více)

Recenze (78)

genetique 

všechny recenze uživatele

Jedna s najlepších buddy-komédií svojho druhu, kde inteligentný scenár dopĺňajú úžasní herci, a každú chvíľu sa tieto dva elementy prevyšujú až dosiahnu samotný vrchol svojho žánru. Lemmon a Matthau sa už po niekoľkýkrát uviedli v tomto type postáv, kde každá z nich predstavuje absolútny protipól tej druhej. Scény sú takmer neustále vyhrotené a dialógy tak ostré, že svojimi slovami takmer prerezali obrazovku televízora. Scenár je neskutočne rozkošne a iskrivo spracovaný, nie je v ňom núdza o scény, ktoré vás neskutočne rozosmejú, na druhej strane príbeh prekypuje jemne tragickou ľudskosťou. Scenár, s ktorým by dnes málokto vedel rady, Lemmon a Matthau a wilderovská iskierka atmosféry (hŕstka postáv s obyčajnými charaktermi, priestor obmedzený takmer na divadelné javisko, celý príbeh tvorí len pár ucelených situácií) mu však dávajú pekelne príťažlivý šmrnc. 90%. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Scénarista Neil Simon mi zde nadobro potvrdil svůj neskonalý talent na komediální bytové konverzačky. Podivný pár je perfektně vystavená pecka. Už úvod s Jackem Lemmonem bloudícím městem a jeho pokusy o sebevraždu a neústalými bolestmi je skvělý. Následuje neméně dobrá pasáž s večerní hrou karet, kde se skupina přitel snaží vymluvit Lemmonovi (Felixovovi) sebevaždu. A pak to příjde. Opuštěný Felix se nastěhuje k Oscarovi (Mattthsu) a střet jejich povah na sebe nenechává dlouho čekat. Vychozí motiv uťápnutý hypochondr vs. bohém je naprosto k sežrání. Humor je založený převážně na kontrastu hlavní dvojice a jejich bytových hádek ale funguje to dokonale. Oba herci jsou fajn ale při vší úctě k Walterovi Matthauovi králem snímku je pro mě Jack Lemmmon. Sice jsem bordelář ale s jeho postavou jsem i přesto jaksi souznil a zároveň mi jeho chování způsobilo několik solidních výtlemů smíchu. Vrcholem filmu je asi skutečně návštěva dvou dam ,,holoubátek´´. Jinak se ale Podivný pár nedá vnímat jen jako čistá prvoplánová sranda. Mezi velkým počtem podivných dialogů se možná skýtá i jakási smutnější či tragikomická vrstva, o tom jak si hlavní duo vlastně leze na nervy ale nedokáže se od sebe odtrhnout a kompenzuje si tak své nezdařilé manželské vztahy.....ale bla, bla, bla, to teď neřešme. Ta legrace zde jinak určitě převládá a pár vážnějších prvků ji určitě neuškodí. Precizní záležitost po všech směrech, kde se mi samozřejmě líbil i krásný duch doby, který na mě z filmu dýchl. Tohle je prostě nádhera. Pro podobné americké retro komedie se učím mít vážně slabost a byla to krásná éra. ()

Reklama

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Odmyslíme-li si účinkování v televizních seriálech, jedná se o druhé setkání populárních herců Lemmona a Matthaua. Je zvláštní, že spolu natočili osm filmů, přesto nejsou vnímáni jako komické duo. Zřejmě proto, že oba byli výbornými herci a především charismatickými osobnostmi. Obé předvedli i v tomto filmu, u kterého bych těžko určovala, který z nich byl lepší. Byť přiznávám, že Matthauovy glosy mne pobavily více, té o tom, že došly lupínky jsem se řehtala jako kretén hodně dlouho. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Ano, ano, tenhle pár je rozhodně podivný. Jack Lemmon je chorobně pořádkumilovný alergik se spoustou různých diagnóz a Walter Matthau je nepořádný, nezodpovědný chlap, stále nad věcí, ovšem se šarmem a vtipem. Ti dva rozehrají úžasnou konverzační komedii, lehce říznutou dramatem, ve skloubení vzájemně nenásilném. Jejich střety, výměny a grimasy jsou luxusním filmovým zážitkem. Bylo mi potěšením. P.S. Uvolňování ucpaných dutin, scéna se šňůrou od vysavače, špagety vs. makaróny, společné rande + sekaná, 11. nebo 12. patro (?) a v neposlední řadě závěr s nedopalky cigaret. P.P.S. Felix je bez diskuze na zabití! U mě by nepřežil ani 48 hodin. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Tak tohle už uklízet nebudu!" "Můžu se na to spolehnout?" Nesourodá dvojice "kliďas a hektik" spolu v jednom teráriu. ;-) Zvláštní je, že v souvislosti s objevem komediální stránky Waltera Matthau se stále mluví jen o Billym Wilderovi. Ano, obsadil ho do filmu Štístko a dal dohromady s Jackem Lenmmonem. Ale to je jen polovina pravdy. Nejdůležitějším člověkem v jeho kariéře byl Neil Simon. To on ho objevil, uvěřil mu a napsal specielně pro něj hru Podivný pár. Wilder s Diamondem zašli na Broadway, podívali se na hru a řekli si "Toho chlapa chceme mít ve filmu." Tuhle senzační adaptaci měl původně točit taky Wilder. Následující role Waltera M. byly důsledně obkresleny podle Oscara Madisona a kdykoli byl jeho typ obohacen o nějaký nový prvek, měl v tom obvykle prsty - hádejte třikrát - zase Neil Simon (Apartmá v hotelu Plaza, Vstupte!, Příběh z Hollywoodu...). Nikdo jiný nebyl schopen tak dokonale vyhmátnout Walterovu náturu a napsat mu adekvátně vtipný text. Tenhle je přiléhavý jako neoprén ve studené vodě a totéž platí o Jacku Lemmonovi v roli Felixe. Takže mnozí můžou namítat, že je to spíš televizní inscenace než film, že vše podstatné je řečeno slovy atd. Ale pro mě je to film, který můžu vidět stokrát a pořád se budu královsky bavit, smát se scéně v restauraci, tiché domácnosti nebo chichotajícím se sestrám Holubovým. A těšit se, až si to pustím znovu. Můj delší článek najdete zde. 80 % ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Jména sester z Anglie Cecily and Gwendolyn byla převzata z hry "Jak je důležité míti Filipa" od Oskara Wilda. (facojurka)
  • Když v čase 00:43:29 zvoní telefon, Oscar (Walter Matthau) drží v ruce bagetu a chystá se do ní zakousnout, ale v okamžiku, kdy kolega telefon zvedá, Matthau píše oběma rukama na stroji a bageta nikde vidět není. V dalším okamžiku už bagetu zase drží a na stroji vůbec nepíše, ale sleduje zápas. (Stefi_836)
  • Během jedné scény je v pozadí slyšet ve sportovním zpravodajství zpráva o baseballovém hráči Hanku Moonjeanovi, který byl ve skutečnosti asistent režie. (facojurka)

Reklama

Reklama