Režie:
James MangoldKamera:
Jack N. GreenHudba:
Mychael DannaHrají:
Winona Ryder, Angelina Jolie, Clea DuVall, Brittany Murphy, Elisabeth Moss, Jared Leto, Jeffrey Tambor, Vanessa Redgrave, Whoopi Goldberg, Angela Bettis (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Píše se rok 1967 a sedmnáctiletá Susanna Kaysenová je stejná jako mnoho jejích vrstevníků zmatená, nejistá a snaží se najít smysl v tom rychle se měnícím světě kolem sebe. Po (rodiči sjednané) návštěvě psychiatra se od něj ovšem dozví, že její chování se jmenuje nerozpoznatelné narušení osobnosti, projevované nejistotou o vlastní osobnost, dlouhodobých záměrech, výběru přátel a nejasným žebříčkem hodnot- a je okamžitě umístěna do psychiatrické léčebny. Tady Susanna poznává Lisu, Daisy, Georginu, Polly a Janet pestrou skupinu mladých žen. Stanou se jejími nejlepšími přítelkyněmi a pomohou jí najít cestu k někomu, koho už dávno ztratila k sobě samé. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (367)
Dostat se do cvokárny není zas tak těžké. Ještě jeden podpis, prosím....a pak už jen závislost na práškách. Pár postřehů: Kdybys tady bydlela, byla bys teď doma. O tomhle přesně je TERA - PI - JE. Mrazivá scéna, jak si prohlížejí své vlastní nemocniční karty, zvlášť diagnóza "narušení osobnosti". A malá rada: neukazuj svým posraným prstem na blázny. Pak přijde kruté poznání , kdo je vlastně blázen a kdo mezi blázny jen žije. Vše se na začátku tváří jako sranda, a ke konci filmu se vše mění ve smutek. Těžké otázky, těžké odpovědi. Ocenění: Oscar 1999 - vedlejší herečka (A. Jolie) Zlaté glóby - vedlejší herečka (A. Jolie) Blockbuster Entertainment Awards - vedlejší herečka v dramatu (A. Jolie) ()
[Výzva od PZ] Osobní spojení s hlavní představitelkou je víc než silné, protože můj vlastní otec si vzal taky prášky a láhev vodky, akorát byl šikovnější a přidal k tomu ještě provaz. V tomto případě se však máme ty dvě hodiny i na co vcelku dívat. Člověk se dokáže do všech protagonistek poměrně dobře vžít a odnést si tak trochu toho jejich vnitřního utrpení. Zase jeden z těch filmů, který dá pocítit... 81% ()
Chtěli tvůrci pouze ukázat, že psychicky nemocnému člověku je vcelku jedno, jak se jeho diagnóza odborně jmenuje, že se svou diagnózou stává prostě bláznem, kterému okolí, lékaři a ani on sám nerozumějí? I kdyby ano, vadí mi, že psychiatrická léčebna je zde jen lákavým prostředím a nejde se víc do hloubky, sice nám řeknou, že hrdinka trpí hraničním narušením osobnosti, ale dále už se její poruše, kromě atraktivních projevů, moc nevěnují. Nějaké ty deprese, pokus o sebevraždu, polehávání na lehátku a zpovídání se psychiatričce. Také mi, oproti pozdějšímu Mangoldovu "Walk the Line" chybí zdůraznění vlastní aktivity v procesu nápravy, zdůraznění, že je to složitější, než se může zdát. Postava Angeliny je mnohem přístupnější a zajímavější. Její dlouhodobý pobyt v ústavu, v němž našla své místo na světě, mě vlastně zaujal více než příběh hlavní hrdinky. 6/10 ()
Holčičí vykrádačka Přeletu nad kukaččím hnízdem, což sám nebyl zrovna poklad, z nějž by stálo za to krást, a to ani ve svojí době, natož o generaci později. Stejně zjednodušující psychologie podle čítanek ze staré školy, stejná křiklavost a patos, k tomu slabá logika a nulová vykreslenost osobních příběhů, které se tak stávají nefunkčně a nezajímavě generalizující. Hezčí tvářičky, ale zase vzhledem k tomu, že je to o dvacet let novější věc, spousta minusových bodů za zamrznutí ve vývoji a další za ten zlatokopecký plagiát. Víceméně vypočítavý zákusek pro otylky, co to rády jednoduché a milé, či pro ty, co rádi sexy děvenky v nesnázích. Nevinným kočičkám, ukřivděným černochům a chuderům postiženým se dostane satisfakce, všechno vylézající svinstvo se zamete zpátky pod koberec a křehulky můžeme hurá vypustit zpátky do světa. Jakoby nic. S před sebou vytrčenou vlaječkou ze zmrzlinového poháru, na niž dobrá, psychologicky proškolená víla vyšila mezi směnami poselství, že i když je svět plný hulvátů a nevšímavých tupců a jinak nic, tak je lepší v něm být než nebýt, a nevyšilovat. Vždyť skoro všichni blázni jsou přece jenom trochu zpovykanější puberťáci, co z toho vyrostou. A o tom tohle je. Inu, každému jeho hap-hap-hap-happyend. *~~ ()
Angelina Jolie- tak zní jediný pádný důvod, proč jsem si snímek vůbec pouštěl a zároveň proč jsem od něj odcházel tak spokojený. Ta ženská to prostě má v sobě a zde se herecky vydala takovým způsobem, že pozvedá celý film jak emocionálně, tak i kvalitativně na mnohem vyšší úroveň. Pochvalu si ale určitě zaslouží i Winona, která hlavní roli unesla statečně a vzhledem ke svému talentu předvedla také výkon hodný obdivu. Ono je to vůbec celé postavené hlavně na hercích, čímž rozhodně nechci říci, že by to byl nějak špatný a nezajímavý film, ale zkrátka jak z Přeletu udělali herci filmový fenomén a legendu, tak Narušení se hlavně zásluhou věrohodných hereček stalo tak působivým dramatem, navíc ještě s oscarovým závojem. Na to, že jsem kromě Angeliny vážně nic dalšího neočekával, musím nakonec před kvalitami snímku uznale smeknout. 80% ()
Galerie (116)
Zajímavosti (29)
- O úlohu Susany Kaisenn mala záujem aj Reese Witherspoon. (Keithe)
- Postavě, která se ve filmu jmenuje MG, se v knížce přezdívá Martian's Girlfriend. (jarvis)
- „S břitvou to bolí, řeky jsou špinavé, jed tě potřísní a prášky tě ochromí. Zbraně jsou nezákonné, oprátka může povolit, plyn smrdí, taky můžeš zůstat žít,“ je úryvek z básně Dorothy Parker zvané Resume. (HellFire)
Reklama