Režie:
Nimród AntalKamera:
Gyula PadosHrají:
Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Eszter Balla, Lajos Kovács, Bence Mátyássy, Győző Szabó, Péter Scherer (více)Obsahy(1)
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami "cestujících" a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou "Award of the Young" a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (514)
Totálne luxusná záležitosť. Budem znieť ako maďarón, ale na takto parádne komponovaný, premyslený a hlavne brilantne zrežírovaný film sa česká a slovenská kinematografia nezmôže možno ešte 10 rokov. Funguje to v každom ohľade. Ako napínavý thriller pracujúci s neustálym nahadzovaním otázok, postupným odkrývaním tajomstiev a záverečným takmer hororovým vyvrcholením. Ako miestami strhujúci akčný film. Ako romanca. Ako symbolické podobenstvo. Sem-tam ako šialene vtipná komédia ("Ogrcal si mi topánky? Nevadí. Môžeš sa na mňa ešte aj vyšťať."). Má to výborný soundtrack a perfektnú atmosféru. Až na kosť to využíva možnosti zvolenej témy (velín, ktorý vyzerá ako dekorácia z Blade Runnera, súperiace "gangy" revízorov, pestrá prehliadka kontrolovaných indivíduí, zábavný rušňovodič, revízorská mytológia vrátane zjazveného veterána, obávaní "kravaťáci" atd., atd.). No a samozrejme skvelí herci. Už dávno som s takou chuťou nedával 10/10. Predators budú v Antalovej réžii trikrát zaujímavejší, ako keby ich natočil sám Rodriguez. ()
Nádherné západy a východy slunce, krásná krajina, lidé ozáření sluncem, krásná auta, megadávky optimismu.... tak nic z toho ve filmu neuvidíte. Depresivnost prostředí, skrývání se před vlastním já a minulostí, anonymyta, komunita, tak to vše v tomhle nadprůměrném filmu je. Syrovost prostředí velmi zdařile provází vtipný humor byť na hraně a vše podtrhuje svěží tempo. Jo, sakra, ten film se mi líbil. Pro mě velmi příjemné překvapení. A případné mouchy filmu v tomto případě neřeším. Já je nechci vidět. Howgh. ()
Fiktivní podzemní svět a jeho aktéři nemohou být spojováni s Budapešťskou MHD, neboť .…. Jednoduše řečeno, nemáme si myslet, že jsou revizoři kreténi. Jsou jen tak zahraní. Každopádně METRO je místo s jedinečnou atmosférou. POZORNOST, OSTRAŽITOST, VYTRVALOST. A PŘEDEVŠÍM SEBEOVLÁDÁNÍ!! ,,Nevadí, jestli se ti uleví, klidně mě i pochči.“ Trochu komedie, trochu drama, krimi. Prostě nelehký život revizora, a ještě ke všemu lidi pořád skáčou do kolejiště. Přirovnal bych to k tomu lepšímu z ,,českých filmů“, hlavně pro svoji originalitu. Ale už to asi neuvidím. PŘÍBĚH *** HUMOR *** AKCE * NAPĚTÍ ** Co uvidíme (možná) příště? D.Lynch začal jezdit sockou po Los Angeles. Buď z něj bude revizor, nebo se chystá remake… ()
Zaráží mě, že zde ve výčtu žánrů filmu Kontroll nevidím položku drama. Revizoři mě nejprve oslovili pečlivě vykresleným světem podzemky. Byť jde z části o fikci, vše je podáno s naprostou přirozeností a samozřejmostí. Poté, co jsem se zabydlel v těsné blízkosti maďarského krtka, na mě dýchl závan lidského dramatu, konkrétně téma uzavřenosti před vnějším světem. Špetka thrilleru neublížila, k akčnějším pasážím hraje výtečně vybraný soundtrack, k těm klidnějším tesknoucí trubka. Proč takový svěží a neotřelý film nedokážeme natočit MY?? ()
Hodně atmosferická podívaná, která spíš než z propracované dějové struktury čerpá z uzavřených prostor metra, z temného a inspirativího motivu světa na periferii našeho zraku. Poněkud sypký narativní materiál táhnou skvělí herci a vypointované situace ze života maďarských revizorů a v závěru ho uspokojivě posune završení symbolické roviny. Příběh "renegáta" Bulcse, který v temnotě metra hledá exil před venkovním světem, je místy prostoupený lynchovským balancováním na hraně snu a skutečnosti, na hraně reality a fantazie. Je to spíše náznakové, ale v důsledku velmi důležité pro atmosféru Revizorů. Zvláštní, svojský a vrcholně moderní snímek (výtečné spojení hudby a obrazu!), který třeba naší harmonické menzelovsko-svěrávkovské kinematografii citelně chybí. ()
Galerie (27)
Photo © Asociace Českých Filmových Klubů
Zajímavosti (13)
- První maďarský film uvedený na filmovém festivalu v Cannes po 20ti letech. (TomikZlesa)
- Scéna, kdy Zsolt Nagy naráží hlavou do sloupu, nebyla ve scénaři. Režisér se rozhodl, že ji do filmu zařadí. (TomikZlesa)
- Jeden ze členů posádky sanitky je Gábor Herendi, maďarský režisér. (TomikZlesa)
Reklama